Allereerste draaiprobeersels...van een beginner

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nadat de draaibank zijn onderstel had gekregen, heb ik op aanraden van enkele forummers de voetjes verdiept in het onderstel laten vallen (forstner boor formaat waxinelichtje - dank voor de tip).

Toen hadden we begin maart een storm over ons heen gehad en moest er eerst groot onderhoud aan de tuin worden uitgevoerd. Dat heeft heel veel oefenmateriaal opgeleverd:D.
Ik heb ook met de kettingzaag flink kunnen oefenen in het plakken zagen, zodat er schaaltjes gedraaid kunnen gaan worden.
Natuurlijk kon ik niet wachten....Het houtdraaien heeft voor mij twee praktische voordelen:
1) de draaibank staat zo opgesteld dat ik niet eerst de fietsen naar buiten hoef te rijden (ik deel m'n werkplaats met 3 fietsen en een 3 wielige tandem. Herkenbaar?). De drempel om " effe" wat te gaan rommelen is een stuk lager geworden.
2) praktisch geen herrie (zeker niet in vergelijking met afkortzaag/cirkelzaag/bovenfrees/noem het maar...).
Ik ga eens lekker op ontdekkingstocht.
Hierbij dan m'n eerste schaaltje: 15 cm diameter, 12 cm hoog, uit iep.
IMG_0037.jpg
In 2 en gedraaid. De basisvorm uit nat hout voorgedraaid. Na een week of 4 nagedraaid. Puur om te kijken hoe dat ging.
Geschuurd met korrel 150 en afgewerkt met gekookte lijnzaadolie. Dat geeft (vindt ik) een mooie zijdeglans na het uitpoetsen.

Heel veel van wat ik nu heb liggen is nat. Dat heb ik voorbewerkt, de koppen ingesmeerd en ligt nu te drogen. Ik had als brandhout ook nog een flink stuk tak van iets liggen, onder het afdak. Heb veel gelezen over hout met slaap. Nadat ik die tak had rondgedraaid en schoon had, bleek er een mooi stuk hout tevoorschijn te komen. Dat leek me wel leuk om eens een doosje proberen te maken.
Dat ging nog niet zo verkeerd.....
IMG_0039.jpg
Hoogte ca. 8 cm, diameter 11 cm. Het komt er op de foto niet zo goed uit. Ik zal eens kijken of iets van een fotohoekje kan maken met een neutrale achtergrond (wit) voor volgende foto's. Dan komen de kleuren beter uit.
IMG_0038.jpg
Omdat dit hout goed droog was, kon ik fijner afwerken. Buitenkant cilinder met de vlakke beitel gedraaid (pfoeh, dat vereist concentratie), daar hoefde niet zoveel aan te gebeuren, de kopse - en binnenkant hadden wat meer werk nodig. Geschuurd met korrel 240 en afgewerkt met Danish Oil. Geeft een prachtige zachte glans.
Verschrikkelijk leuk om te doen. Natuurlijk met de nodige leermomentjes en nog lang niet perfect. Maar het prikkelt wel om verder te ontdekken.
Wordt vervolgd;)...
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Ed,

Ziet er mooi uit, Ik was minder ver als beginner. Nog één tip: Probeer je voorwerp wat groter op de foto's te krijgen. Dan spreekt het meer. Zeker met dit mooi werk. En als er foutjes in zitten, kan je verbetertips krijgen.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dag Bert,
Dank voor de tips. Ja, de foto’s moet ik inderdaad meer aandacht aan besteden. Bij de volgende werkstukjes moet dat zeker beter gaan.
Groet,
Ed
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Omdat de titel van dit topic de lading aardig dekt, nog zo'n probeersel: een vogelvilla, voila:p.
Niet eens uit brandhout, maar uit wat gerecupereerde kastplanken (dank u, meneer Lundia) en een stuk mahonie/meranti dat ik al eens eerder een tweede bestemming had gegeven als onderdeel van een mega wijnrek.
Ik had op YouTube iets gezien van iemand die een vogelhuis samenstelde uit houten ringen en het geheel op de draaibank samenstelde en afwerkte. Ik dacht: leuk, gaan we proberen:cool:.
IMG_0057.jpg
Ringen met de decoupeerzaag grofweg op maat en ongeveer rond gezaagd. Telkens van 4 ringen een segment samengesteld. Ringen gladgeschuurd en met bruislijm op elkaar gelijmd.
IMG_0058.jpg
Het toekomstig dak van villa flierefluit. Terwijl de lijm droogde, de beitels die er op de foto naast liggen een slijpbeurt gegeven en opgeruimd.
IMG_0059.jpg
Laatste segement. Ik ben voor de afmetingen van villa flierefluit uitgegaan van de aanbeveling van de vogelbescherming. Deze villa is voor koolmezen.
Toen alle segmenten klaar waren, deze op elkaar gelijmd voor de romp van de villa en toen de bodem er onder. Daar heb ik helaas geen foto's van gemaakt. De bodem op de opspanplaat geschroefd om zo heel voorzichtig de binnenkant schoon te draaien:
IMG_0061.jpg
Wat best aardig gelukt is.
Samengesteld ziet het er dan zo uit:
IMG_0060.jpg
Daarna geschuurd, een aantal lagen gekookte lijnolie ingewreven, telkens minimaal een dag laten intrekken. En als laatste in de was gezet, hij komt tenslotte buiten te hangen in weer en wind. Het dak zit met 4 messingschroeven vast op de romp, zodat de villa af en toe gekuist kan worden.
IMG_0063.jpg
Helaas net te laat klaar voor dit broedseizoen. We gaan er nu een goede plek voor zoeken en dan eens kijken of er in het volgend voorjaar bewoners voor zijn die een gezinnetje willen stichten:). Moeders was erg enthousiast, ik denk dat ik er zo nog een paar moet gaan maken. We zullen eens zien, eerst maar eens materiaal bij elkaar schooien, en dan......
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
U vraagt....wij draaien:rolleyes:.....mmmmm
Beter zo?
IMG_0060 (1).jpg
En deze dan:
IMG_0063 (1).jpg
Omdat ik m'n berichtjes graag voorzie van de nodige foto's (en al een keer m'n neus heb gestoten toen ik met te grote bestanden bezig was), ben ik voorzichtig geworden met het formaat foto's dat ik upload.
Maar groter kan hoor: zie hier;).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
lekker doordraaien.....

ik denk dat ik dit draadje nog even in stand houd, door - voorlopig dan - mijn werkstukjes te delen. Als het goed is, moeten mijn vorderingen op houtdraaigebied zichtbaar zijn met het verstrijken van de tijd.
Ik heb de afgelopen tijd niet zoveel kunnen oefenen als ik had gewild, door een aantal andere zaken die voorrang kregen.

Maar hier toch weer een paar knutselstukjes:D:
IMG_0064.jpg
Deze toverknuppel paste net an tussen de centers, totale lengte van het afgewerkt product = 32 cm. De nadruk lag hier op de vorm: kon ik zo'n dun spindeltje draaien? Natuurlijk moet het fijner kunnen: daar gaan we aan werken. Maar ik was trots op m'n eerste toverstaf;). Uit een tak iep.

En aangezien ik op dat moment net zo lekker bezig was:
IMG_0066.jpg
Ik had immers nog een mooi stukje iep liggen (wat is dat toch fijn hout om te draaien - met scherp gereedschap). Het begon als een handvat: oefening met de platte beitel > die wil ik hoe dan ook goed onder de knie krijgen. Al zeg ik het zelf: ging eigenlijk best goed. Mooi glad oppervlak, schuren was eigenlijk niet meer nodig, maar heb er voor het idee nog een 320 abranetje over heen gehaald.
Toen had ik een handvat waar nog een prop hout aan vast zat....en toen? Ik had wel een mooi handvat,maar geen toepassing voor....Uiteindelijk van die prop een punt gedraaid zodat hij als plantstok gebruikt kan worden:). Wij zitten hier op zandgrond, dus een plantgaatje prikken gaat prima. Afgewerkt met gekookte lijnzaadolie.
Wordt vervolgd....
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Ed,

Met een scherpe beitel is het inderdaad lekker werken, en hoef je nauwelijks te schuren.
Maar als je lekker hout zoekt om te draaien:
- Taxus of zoals de juiste Nederlandse naam luidt: Venijnboom
Draait fantastisch en is oom nog eens mooi van kleur en tekening.
- Buxus. Misschien vind je nog ergens wat dikke stukjes van een aangetaste struik
Draait lekker, maar is wat vlak van tekening en kleur. Wel sterk en heel geschikt voor kleine werkjes.
Ik heb eens iemand werk zien draaien, wel op een Emco metaalbank, met een diameter van 1,5 mm en een lengte van 25 mm. dat was t.b.v. een model van de Cutty Sark.
Maar als je het moet kopen is het behoorlijk aan de prijs.

En wat betreft het maken van plantgaatjes: Als je losse vochtige klei hebt blijven de plantgaatjes ook goed, en storten ze niet zoals bij droge zandgrond.

M.h.gr.
Bert Rosbach.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank je Bert,
Ik heb onder de werkbank nog een stammetje noten en een stammetje taxus liggen. Die wil ik nog even bewaren voor het moment dat ik de technische vaardigheden wat beter onder de knie heb. Es, iep, esdoorn en eik heb ik in overvloede beschikbaar. Ik voel me dan niet zo schuldig als ik een keertje de mist in ga:cool:.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Dit draadje gewoon in stand houden, mooi om te zien wat je maakt, mooi veel foto’s, kan ik nog een voorbeeld aannemen🙈, vogelhuisje vind ik ook mooi met die verschillende soorten hout, ga zo door 👍
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Een nuttig ding uit een stukje resthout

Nog een fotootje die ik had liggen.....is al weer een maand of 2 oud, sorry. Een noodzakelijk stukje gereedschap. Ik heb een stevige fleshamer uit perenhout, lekker zwaar maar toch net effe te veel voor het fijnere werk.
Ik had bij de reststukken nog een stukje beuken balk liggen van net an 30cm lang, 9 cm vierkant. (was over van de Moravian werkbank). Eens kijken of ik daar een fleshamertje uit kon maken voor het fijne werk.
IMG_0183.jpg
Is vrij aardig gelukt. Gewicht zit rond de 500g, de kop is ongeveer 85 mm rond en 80 mm hoog (zo even op 't oog). Ik heb hem al een paar keer gebruikt en ik vind hem fijn werken.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
't is dolletjes...we gaan aan de tolletjes

Dan ben ik ook nog aan de tolletjes begonnen. Iemand had me verteld dat dat een heel goede oefening is voor de vormguts en o - o - o die oefening kan ik goed gebruiken....Wat is het lastig om die 4 bewegingen die je met de vormguts maakt er in te krijgen:(.

Goed. Eerste poging:
IMG_0176.jpg
Oke, het ziet er uit als een tol en het tolt ook wel...maar niet zo heel erg goed. Puntje verdiend aandacht en het kan wel wat fijner.
Een week later een volgende poging gedaan:
IMG_0177.jpg
Dat ziet er qua vorm al iets beter uit: puntje is wat beter en het asje is wat fijner van vorm. Deze tolt al beter/langer.
Weer een paar dagen later een volgende poging (op een stukje brandhout met flink wat slaap).
IMG_0178.jpg
De body nu met een grotere diameter, het asje weer iets fijner en ook het puntje nu weer iets scherper.
Wel een mooie tekening in het hout:
IMG_0179.jpg
Toen had ik even een drukke periode en kon pas weer een paar weken later een volgende poging doen:
IMG_0180.jpg
Dit begon zowaar ergens op te lijken:p. Deze tolt echt lekker lang en stabiel, vergeleken met de eerdere pogingen. Puntje was ook al weer iets scherper.

Vorige week de voorlopig laatste poging gedaan, met dit als resultaat:
IMG_0181.jpg
Ik weet niet of het op de foto goed te zien is, maar de punt van deze tol was prima gelukt, de vorm mooi strak. En draaien???? Als een tierelier. Dit is voorlopig de winnaar.
Leuk om te doen, tolletjes draaien. En inderdaad: een fantastische oefening. Ik zie wel wat progressie:cool:.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.