Allereerste draaiprobeersels...van een beginner

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
een koffielepel uit iep

Ik heb laatst met bewondering naar een aantal video's van Thomas Haeckel zitten kijken. En dat begon met een kruidenlepel.
Ik dacht, och, wat kan me gebeuren. Die zet ik op de lijst.
Toen ik laatst m'n HBM chuckje in de handen had en erachter kwam dat er nogal wat speling tussen de bekjes en het klauwplaatje zat, heb ik uit een stukje vuren constructiehout (inderdaad - uit de afvalbak) een setje houten hulpbekken gemaakt.
De handleiding daarvoor heb ik afgekeken van de Tiroler Drechsler (onderandere...). Dat was niet zo moeilijk. Toen die houten bekken klaar waren, moest dat lepeltje er natuurlijk komen.
IMG_0151.jpg
Eerst tussen de centers een asje met een bolletje aan het eind. Even voor het idee van de maat: bolletje heeft een diameter van ongeveer 33 mm. Dan moet er in dat bolletje aan de kant waar ik tegenaan kijk een gat komen. Heb ik eerst uitgeboord, met een kleine forstner boor. Daarna met beleid met een uitholgereedschapje van meneer Hope verder uitgedraaid. Voordat ik daarmee begon, heb ik eerst de buitenzijde helemaal afgewerkt: geschuurd tot korrel 320 en daarna in de druivenpitolie gezet (voedselveilig enzo).
IMG_0168.jpg
Voila! Lepeltje ligt bij te komen van de operatie:p, op de houten hulpbekken.
IMG_0169.jpg
Even een beter zicht in het holletje van de lepel....
IMG_0170.jpg
Close-up. Binnenkant ook afgewerkt. Lepeltje klaar.
Is nu sinds een week in dienst als koffie lepel, om de gemalen koffie in de cafetiere te doseren. Het originele plastic lepeltje had een kort steeltje: we zaten elke keer naar dat ding te graven in de koffiebus. Da's nu over:cool:.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
beetje noodgedwongen...nog een lepel....maar wel een ander model.

Als of de duvel er mee speelt.....en toen ging ook het zoutschepje in tweeën.
Daar had ik een ander model voor nodig/in gedachten.
Meer een schep dan een lepel. De foto's zeggen genoeg. Met wederom dank aan meneer Haeckel;).
IMG_0184.jpg
In de spotlight. In esdoorn.
IMG_0185.jpg
Het profiel van de binnenkant is nog niet helemaal naar de zin: die had ik graag mooi afgerond gehad. Heer Haeckel gebruikt daar een afgeronde grote spiraalboor voor, die heb ik niet. Misschien kan ik daar iets voor maken uit een oude speedboor? Daar zie ik ook wel eens voorbeeldjes van langskomen op het internet. Heeft iemand daar een idee over? Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nog maar eens een schaaltje proberen....

Schaaltje? Tweede poging inclusief de afwerking.
Het eerste schaaltje dat ik in dit draadje liet zien, was aan de buitenkant best netjes. Maar de binnenkant was/is erg ruw. M'n zelfvertrouwen was nog niet groot genoeg om die binnenkant al eens serieus af te gaan werken. Een schraper had ik toen nog niet in mijn handen gehad. Wel een voorzichtige poging gedaan, maar het ding 'beet' nogal. Ik deed het niet goed, dus daar moest nog even op gestudeerd worden.
Ik had een mooi stukje (hoe kan het ook anders....) iep liggen.
Daar is dit uiteindelijk uit gekomen:
IMG_0173.jpg
IMG_0174.jpg
Ja, ik weet het: de fotografie heeft nog wat aandacht nodig. Daar ga ik verder aan werken.
Maar dit schaaltje ging al stukken beter. Daar waar nodig heb ik zowel aan de binnen-, als de buitenzijde met de schraper groefjes van de guts kunnen wegwerken. Afgewerkt met de druivenpitolie: de tekening komt er mooi uit.
Er liggen al een paar flinke "blanks" klaar. De verslaving begint serieuze vormen aan te nemen......wordt wederom vervolgd.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Het draaien heeft een tijdje stil gelegen, in verband met andere hout projecten.
Maar toch weer wat geprobeerd: een eendje:eek:....in essen. Een oefeningetje in excentrisch draaien.
IMG_0308.jpg
dit is toch ook wel vreselijk leuk om te doen hoor!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
het is zondag...en het stormt. weer wat geprobeerd....bonbon schaaltje

Het was zo'n zondag....werkplaatsje beetje uitruimen en opruimen voor....iets. Had nog geen idee wat vandaag aan te vatten. Tijdens het opruimen de Sorby Pro-Edge even afgestoft....toen de draaibeitels allemaal er maar even overheen gehaald - was wel nodig. En toen ik met de gutsen in de handen stond, na het slijpen, kreeg ik de geest. vandaag maar weer eens wat proberen op de draaibank. Ik had nog wat kleinere ruwe stukken liggen voor schaaltjes.....
Waarom geen bonboniere gemaakt? Leek me zomaar eens leuk om te proberen.
Zie hier:
IMG_0118.jpg
Het schaaltje bestaat uit drie delen: bovenschaaltje, pootje, onderschaaltje.
IMG_0119.jpg
Boven aanzicht.
IMG_0120.jpg
En profile. Afgewerkt met verbeterde houtolie. De 'baas' is blij en ik ben tevreden met het resultaat;).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Vierkante schaal gedraaid - LOL

Weer eens wat geprobeerd vandaag. Een vierkante schaal gedraaid in teak. afgewerkt met was.
IMG_0126.jpg
Stiekum de kunst afgekeken bij Carl Jacobson op YouTube.
IMG_0127.jpg
Even een kwartslag gedraaid i.v.m. de lichtval.
IMG_0128.jpg
De onderzijde na afwerking.
IMG_0129.jpg
Statieportret...Op de 4 punten zijn nog wat draaisporen zichtbaar. Dat vereist dus nog oefening, ik krijg dat tijdens het draaien nog niet helemaal strak.
IMG_0130.jpg
En in gebruik genomen als fruitschaal. Schaal is 23 x 23 cm en in totaal ongeveer 5 cm hoog.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
We zijn d'r deur!!

Gisteren was ik bezig om de grenzen van machine (een Midi 350FU) en mens (ik dus) op te zoeken. Ik had nog een stuk samengesteld teak liggen. Om precies te zijn het stuk dat uit een keuken werkblad kwam terplekke van de gootsteen:p.
Ik had eerst het idee om daar nog eens een snijplankje van te maken - weggooien kan altijd nog, nietwaar? Maar met een dikte van 37 mm dacht ik daar ook wel een heel platte schaal uit te kunnen draaien:rolleyes:. De schaal kreeg een diameter van 32 cm.
Eerst de achterzijde vlakdraaien....toen de rand: strak met ca. 30 graden naar de bovenrand, aan de bovenzijde van de schaal in wording een kleine schuine rand omhoog. Klaar. afwerken met verbeterde houtolie, zag er goed uit - ik was trots. Toen de schaal omgedraaid op de draaibank om de bovenzijde uit te hollen. En toen:(...
IMG_0137.jpg
Iets te enthousiast geweest: door de bodem heen gedraaid.
IMG_0138.jpg
De prop die er nog staat zit nog vast aan een flinterdun stuk materiaal....met een paar gaten er naast. Niet goed op de restdikte gelet.
IMG_0139.jpg
Even tegen het licht gehouden: zo is het beter te zien. Jammer. Een leermomentje. Dit schijnt bij het schalen draaien te horen, ik heb het nu ook een keer meegemaakt voor de eerste keer, het zal de laatste niet zijn:rolleyes:.
Op naar de volgende....en daar voorbij.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Vandaag weer volop aan de relatie kunnen werken. Die met m'n draaigereedschappen dus:rolleyes:, met die andere zit 't wel goed:eek:.
Een driezijdig bekertje, geïnspireerd door video's die ik heb gezien van Barbara Dill en ook Robbie the Woodturner: multi-axis spindle turning.
IMG_0152.jpg
Na bij de eerste poging een keer flink in de fout te zijn gegaan, was dit de tweede poging. Gemaakt uit esdoorn. Nog niet afgewerkt. Geschuurd tot 150. Zit er nog over te dubben hoe af te werken. Moet hem toch met de hand verder afwerken (kan niet op de draaibank, want dan schuur je de flankjes weg).
IMG_0153.jpg
Over de hoeken, een diameter van ongeveer 47 mm, hoogte 120 mm. Uitgehold tot ca. 80 mm. Dieper durfde ik nog niet te gaan.
IMG_0154.jpg
De symmetrie is nog niet helemaal op orde: maar ja, eerste keer he?:rolleyes:
IMG_0155.jpg
En de onderzijde. Ik vind dit zo'n fascinerende kant van het houtdraaien, dat ik het boek van Barbara heb besteld (voorzover ik kon vinden alleen beschikbaar op Amazon USA). Ik merk wel dat ik met dit excentrisch draaien rap tegen de grenzen aan loop van wat ik met de Midi kan handelen: ik moet serieus gaan nadenken over een zwaardere draaibank voor dit soort werk.
Voorlopig de komende weken meer tijd om zaken te proberen: i.v.m. reisbeperkingen voor m'n werk hoef ik de komende weken de baan niet op. We gaan dit eens lekker verder exploreren:cool:.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
En toen was er vandaag nog tijd voor een tweede draaiwerkje:)......een bol/bal/kogel. Schijn je een keer geprobeerd te moeten hebben, voordat je met houtdraaien stopt:rolleyes:. Mja...
IMG_0156.jpg
Ook uit esdoorn. diameter 100 mm. Was best wel even lastig. De ene kant op gaat gemakkelijker dan de andere (het afronden om van een cilinder naar een bol te komen). Ook dit vereist wel enige oefening.)
IMG_0157.jpg
Uiteindelijk overal mooi rond gekregen. Omdat dat dit een oefening in met name het draaien was en de houtsoort niet bijzonder, slechts geschuurd tot 240 en afgewerkt met verbeterde houtolie. Nog zo een paar en we kunnen aan de kegels beginnen voor een kegelspel. Wat zeg ik nu toch???:eek:
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Houten ballen draaien is enorm verslavend. Wat nog mist is een excentrisch gedraaide houder voor zo'n ronde bal. Houtdraaien is zijn geheel is echt een mooie bezigheid. Mijn handen jeuken om de draaibank weer eens aan te slingeren. Goede kans dat dat deze week gebeurd. :D
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Vergat ik nog te vermelden = het enige hulpmiddel dat ik gebruikt heb om de rondheid te controleren, is een pvc lijmsok van 50mm:eek:. Door met de opening over de bol te gaan, kun je zien of je overal netjes en zuiver rond bent.
Een excentrisch pootje gaat er komen: ik ben driftig aan het oefenen op het excentrisch draaien:).

Verder ben ik de afgelopen tijd nog even met een schaal bezig geweest. Zo langzamerhand gaat dat steeds beter:
IMG_0148.jpg
32cm diameter, 13cm hoog.
IMG_0149.jpg
Punt van aandacht (nog steeds): de afwerksnede. Met name bij het kopse hout aan de binnenzijde > is nog niet helemaal mooi glad.
We blijven oefenen.
Wordt vervolgd.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste EdP,

Vlak voor de laatste snede, de afwerksnede, je guts nog even vlijmscherp slijpen. Dat wil nog wel eens helpen, en hele fijne krulltjes maken, Meer aaien, dan snijden dus.

Succes verder met het draaien.

M.h.gr.
Bert Rosbach.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Niet vies van een avontuurtje - probeersel in afwerken

Ik heb de afgelopen tijd - dank zij de Corona situatie - meer klussen voor rond het huis opgepakt > zie mijn andere draadjes op dit forum. Ik was niet zoveel aan draaien toegekomen als ik in gedachten had = er moet immers geoefend worden:p.
In de tuin stond nog een stuk stam van een oude, in slechte staat verkerende amerikaanse esdoorn. Er zat geen wortel meer onder, de bast was er volledig af: dus tijd om hem kort te zagen en uit de tuin te verwijderen. Ik hanteer nu het motto: eerst kijken of er iets uit te draaien valt, de kachel in kan altijd nog.
IMG_0158.jpg
In hapklare brokken gezaagd. De stam is netjes in het midden gespleten: daar zijn nog wel een paar schalen uit te halen. Ik was benieuwd wat er tevoorschijn zou komen....Er zitten hier en daar wel zwarte vlekken in het hout, maar goed.
IMG_0192.jpg
De buitenkant voordraaien.
IMG_0193.jpg
Dit bedoel ik dus. Is dit hout misschien al te ver heen? Afijn. Na de afwerksnede waren maar een paar schuur sessies nodig om hem volledig glad te krijgen, dat gaat dus de goede kant op. Toen zat ik met de afwerking: hoe zou ik die zwarte vlekken kunnen maskeren, of minder laten opvallen.....waterbeits of kleurwas? Ik besloot eerst maar eens te gaan experimenteren met de kleurwas. Om te beginnen de zwarte (Hampshire Sheen Black Embellishing Wax). En ik wilde ook kijken wat het effect zou zijn van de High Gloss wax. Dus huppekee. Eerst met sanding sealer aan de gang en dan....smeerpoetsen;).
IMG_0194.jpg
Mja.......
IMG_0195.jpg
De was laat schuur- en eventuele draaisporen er extra uitkomen. De dingen die je niet direct ziet na het schuren, zie je nu wel. Op het kopse hout deel van de schaal, lijkt het allemaal wat vlekkeriger. Misschien dat ik bij een volgende schaal meerdere lagen sanding sealer ga aanbrengen, eens kijken wat dat voor effect heeft. Natuurlijk kan ik de afwerklaag afdraaien en opnieuw beginnen, maar dat wil ik nu nog niet doen. Alles wat ik maak genereert leermomenten. Door m'n werkstukken te bewaren documenteer ik m'n voortgang en kan ik nog eens teruggrijpen.
Goed. Na de zwarte was even te laten drogen opgepoetst en dan de high gloss aangebracht. Toen de binnenzijde uitgedraaid en deze alleen met de high gloss afgewerkt.
IMG_0196.jpg
Met dit als resultaat.
IMG_0197.jpg
IMG_0198.jpg
IMG_0199.jpg
IMG_0200.jpg
IMG_0201.jpg
Zoals al eerder gezegd: de was laat duidelijker zaken zien die je anders maar moeilijk kunt waarnemen. Dat is op de foto's wel te zien. Ben ik tevreden met het resultaat? De zwarte (schimmel?) vlekken in het hout zie je niet meer. De high gloss was is zeker een succes. De schaal heeft na 1 laag al bijna een hoogglans effect. Dat vond ik wel spectaculair. Het zwart? Voor de eerste keer ben ik niet ontevreden. Ik moest er wel even aan wennen. Ik ga hier wel verder mee experimenteren: eens kijken wat meerdere lagen sanding sealer doen op dit soort hout. En ik ga ook wat andere kleuren proberen. Wordt (zeker) vervolgd.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
HoiEdP,
Even een tip voor je gezondheid.
Als je hout gaat draaien met schimmel er in, moet je ALTIJD een stofmasker opzetten. Misschien heb je het al gebruikt, prima. Anders heb je misschien al een paddenstoelenluchtje geroken. Het stof komt dan in je longen. En de schimmel "denkt" dan: "Hmmm, lekker plekje". Met allerlei gevolgen van dien.

M.h.gr.,
Bert Rosbach
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ehhh, dank je Bert. Ik gebruik wel een stofmasker bij het schuren. (nog) niet bij het draaien. Wel met de afzuig er bij. Doe je net je best om geen zeker virus op te lopen, zou net zo'n schimmel de boel verpesten:rolleyes:...voorlopig laat ik de andere stukken met slaap wel even staan. Ik zal eerst investeren in een goed stofmasker. Het masker dat ik nu gebruik tijdens het schuren is wel basaal. Wat is wijsheid: volgelaat scherm of anders?
Je eerdere tip over het " aaien" bij de afwerksnede, werkt prima. En inderdaad: met scherpe guts.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.