Multiplex verlijmen met PVC

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Voor het maken van een eigen blast gate wil ik Okumé multiplex verlijmen met PVC. Met welk materiaal kan ik dit het beste verlijmen? Epoxy(lijm)? Polyurethaanlijm?

En welke lijm (merk) zouden jullie dan adviseren?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Hartelijke groet,

Sander
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom zou je dat willen verlijmen ?

mijn blasgates heb ik gemaakt uit multiplex daar heb ik een gat in gezaagd en een verdiept randje (ok, ik lieg een klein beetje, de cnc heeft het gedaan)
Een streep kit in de rand en dan heb ik deze dingen daar doorheen gestoken en met een paar schroefjes vast gezet
https://www.wildkamp.nl/product/spiraliet-instort-flensbus-125-mm-h-65-mm/M15075288

Het geheel ligt diep genoeg dat de schuif er niet tegen aanloopt

De twee delen worden tegenover elkaar gemonteerd met twee strookjes trespa er tussen (
Het trespa dik ik op met 1 of 2 strookjes tape zodat de schuif een fractie meer ruimte krijgt en soepel loopt
Dit is zo weinig dat het nauwelijks luchtverlies zal geven

Op die manier hoef je de delen niet aan elkaar te lijmen
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Heb een soort gelijke constructie. Mijn gat is alleen iets te wijd (1 mm) om de PVC pijp goed passend in te sluiten. Waar jij kit gebruikt wil ik het dus verlijmen.
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Epoxy kan PVC prima verlijmen idd - pvc wat opruwen. Voor deze toepassing - merk maakt niet zoveel uit echt. Tegen de tijd dat welk dan ook los laat is het omdat het okume is vergaan. Weet een bouwer van pvc boten die gebruikte de goedkoopste epoxy in bulk gekocht voor van alles te hechten op die rompen - volgens mij was dat west systems. Die zoektermen gebruikende vond ik dit https://www.epoxyworks.com/index.php/bonding-pvc-plastic-with-epoxy/ met wat informatie
 
Laatst bewerkt:

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor alle reacties. Ik heb West System epoxy met de 206 slow hardner besteld en gebruikt in combinatie met de 403 Microfibers om de epoxy aan te dikken. Met de bijbehorende pompjes van West System was het een fluitje van een cent en met voorbereiding binnen een uurtje gepiept. Ik ben zeer te spreken over het gebruikte materiaal en het eindresultaat. Een aanrader!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.