Advies gevraagd over montage stapelbed

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo allemaal

voor onze twee jongens, wil ik stapelbed bouwen. Niet zomaar wat, nee, een heuse kopie van het 'Bunk Bed' van het merk Oeuf.
In Amerika is er een vrouw die er zo eentje met een 'Kreg Jig' heeft gebouwd, maar dat heb ik niet.

(voor wie interesse heeft, de plannen staat hier: https://www.pneumaticaddict.com/2016/10/how-to-build-modern-bunk-beds.html)

Nu vraag ik me af hoe ik dat bed het best monteer? Mijn werkplaats is nl. in de kelder. Het bed moet op het 1e verdiep van ons huis geraken. Eens in elkaar is het 18Ocm hoog, 1m breed en meer dan 2m lang. Dat wordt dus moeilijk om het boven te krijgen owv trap/smalle deuren etc...
Om schroeven zoveel mogelijk te verbergen, wou ik mijn nieuwe domino machine aan het werk zetten. Maar dat wil ook zeggen: lijmen en klemmen. En dan zou dat al op de kamer zelf moeten gebeuren maar ik zie er wat tegen op om daar de boel op stelten te zetten en met lijm lopen te knoeien.

Daarom zijn die ikea meubels zo handig, met van die makkelijke deuvels en semi-vaste klem-mechanismen...:eek:

Dus iemand tips hoe ik dit best aanpak?

Bedankt alvast voor de tips!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Je hebt toch ook van die domino’s die je niet hoeft te lijmen? Je mag ook mijn UJK pocket hole set komen lenen als je dat liever doet. Ik woon in Maastricht. Maar domino’s zijn sterker en ik zou die gebruiken.

festool_domino_sv_08.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je kan zo'n bed monteren met bedhaken. De hoeken zou ik lijmen zonder al die dure gaatjes. Een paar afgeknipte spijkertjes zorgen dat je lijmnaad niet gaat schuiven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Juist een goede reden om een kreg systeem te kopen
Je vrouw zou toch niet willen dat het bed uit elkaar lazert en de jongens op de grond belanden

Nee nee...jij hebt een goeie reden om dat aan te schaffen ;-)
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Juist een goede reden om een kreg systeem te kopen
Je vrouw zou toch niet willen dat het bed uit elkaar lazert en de jongens op de grond belanden

Nee nee...jij hebt een goeie reden om dat aan te schaffen ;-)

Toxic heeft een heel goed punt! Eigenlijk het perfecte argument, heb je hem inmiddels al binnen? :p
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik zou de montage toch in de slaapkamer doen. Desnoods enkel de laatste stukken. De benen kan je mss in de kelder doen?
Ik zou er een werktafel zetten als eerste "lijmopvang" en een dubbel laagje tafelpapier op de grond als tweede opvang.

Ik gebruik tegenwoordig een klein geel lijmkammetje van rectavit en dat helpt enorm om goed te doseren zodat je (bijna) geen lijmuitlopers hebt.

In elk geval, succes ermee!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
"Om schroeven zoveel mogelijk te verbergen, wou ik mijn nieuwe domino machine aan het werk zetten."
Dit schrijft de TS, dus waarom zou je dan een Kreg systeem kopen?

Ik zou de zijstaanders verlijmen en de tussen stukken met het domino systeem doen waar L.N. en Athanor over schrijven.
Kun je het altijd nog uit elkaar halen indien nodig.
Helaas is het niet goedkoop maar je kan het later ook voor andere projecten gebruiken.
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Bedankt voor tips heren, helaas zat ik niet te wachten op het advies om een erg mooie maar momenteel té dure aankoop te doen :(
Ik heb vorig jaar "geïnvesteerd" in een lamello classic X, dus die mooie Festool zit er even niet in.

Kregtool blijf ik een eigenaardig ding vinden. Bij het bed in kwestie heeft de vrouw ook alle boorgaten gedicht met lelijke witte plaatjes.

Bedhaken had ik nog niet overwogen! Dat is misschien nog een idee!

Ik heb juist prijs gevraagd voor het betreffende hout. ik twijfel nog om een deel al op maat te laten zagen (juist gezaagd maar kost me meer) of om toch alles zelf te verzagen (goedkoper, met kans op fouten ;))
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hallo allemaal

voor onze twee jongens, wil ik stapelbed bouwen. Niet zomaar wat, nee, een heuse kopie van het 'Bunk Bed' van het merk Oeuf.
In Amerika is er een vrouw die er zo eentje met een 'Kreg Jig' heeft gebouwd, maar dat heb ik niet.

(voor wie interesse heeft, de plannen staat hier: https://www.pneumaticaddict.com/2016/10/how-to-build-modern-bunk-beds.html)

Nu vraag ik me af hoe ik dat bed het best monteer? Mijn werkplaats is nl. in de kelder. Het bed moet op het 1e verdiep van ons huis geraken. Eens in elkaar is het 18Ocm hoog, 1m breed en meer dan 2m lang. Dat wordt dus moeilijk om het boven te krijgen owv trap/smalle deuren etc...
Om schroeven zoveel mogelijk te verbergen, wou ik mijn nieuwe domino machine aan het werk zetten. Maar dat wil ook zeggen: lijmen en klemmen. En dan zou dat al op de kamer zelf moeten gebeuren maar ik zie er wat tegen op om daar de boel op stelten te zetten en met lijm lopen te knoeien.

Daarom zijn die ikea meubels zo handig, met van die makkelijke deuvels en semi-vaste klem-mechanismen...:eek:

Dus iemand tips hoe ik dit best aanpak?

Bedankt alvast voor de tips!

Bedankt voor tips heren, helaas zat ik niet te wachten op het advies om een erg mooie maar momenteel té dure aankoop te doen :(
Ik heb vorig jaar "geïnvesteerd" in een lamello classic X, dus die mooie Festool zit er even niet in.

Kregtool blijf ik een eigenaardig ding vinden. Bij het bed in kwestie heeft de vrouw ook alle boorgaten gedicht met lelijke witte plaatjes.

Bedhaken had ik nog niet overwogen! Dat is misschien nog een idee!

Ik heb juist prijs gevraagd voor het betreffende hout. ik twijfel nog om een deel al op maat te laten zagen (juist gezaagd maar kost me meer) of om toch alles zelf te verzagen (goedkoper, met kans op fouten ;))

Je zet ons wel op het verkeerde been, maar ik zou gaan voor bedhaken en deuvels (of lamello's) voor juiste plaatsing. Meestal kost op maat zagen niet zoveel en is het wel handig als je niet zoveel vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden:confused:

Succes
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je kunt het met dikke schroeven (of beter houtdraadbouten) ter plekke in elkaar zetten. Maar dan wel verdiepte gaten gebruiken. Waar je dan een plugje in lijmt (of enkel vastdrukt). De basisdelen kun je met je lamello-systeem bouwen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
denk dat je iedereen op het verkeerde been hebt gezet door in je originele bericht te spreken over een domino ipv lamello....

ik zou het hoofd- en voeteneind (poten en dwarsstuk) gewoon in de kelder verlijmen mbv je lamello
boven op de kamer kan je dan bedhaken gebruiken voor het monteren van de langskanten of je gebruikt deuvels in combinatie met typische "Ikea" meubelbeslag

Bestand_002 (1).jpg
 

WR1944

Oud hout
Als je ervaring met houtbewerken wat te wensen overlaat kun je het beste het Amerikaanse voorbeeld getrouw volgen. De beschrijving zit er goed uit. Zonder voldoende inzicht is het lastig een bepaald ontwerp aan te passen. Er zijn goedkope setjes in de handel om potgaten te maken. Voor het uitlijnen van de delen die met potgaten verbonden worden is het een goede zaak om de naden met lamello's te fixeren. Door de hoek waaronder je de schroeven aantrekt wil er wel eens wat een beetje verschuiven. Ook moet je een goede kwaliteit multiplex kopen want er wordt van binnen naar buiten geschroefd. Hierdoor kan de punt van de schroef bij mindere kwaliteit splijten veroorzaken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik zou een stapelbed gemaakt met het Kreg syteem absoluut niet vertrouwen als je daarmee het pockethole systeem bedoeld. Slechts hangen aan de punten van schroeven zou mij niet voldoende zijn. Ik heb een aantal jaren geleden ook een bed gemaakt dat demontabel is. Overeenkomstig de bovenstaande oplossing van Wimpie heb ik gewerkt met domino’s en deze met een schroef gezekerd. Dat zou je mogelijk ook met Lamello’s kunnen uitvoeren. Kijk in dit topic voor de uitvoering hiervan.

Succes! Fons
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Leuk topic! Toevallig heb ik een tijd geleden hetzelfde bed gemaakt, en had met het zelfde probleem te maken. Ik heb bijna alle verbindingen met lamellos gemaakt.
Ik heb het bed in verschillende onderdelen gemaakt en op de slaapkamer gemonteerd.
2 keer voor en achter staanders van mulitplex (varelplex van Jongeneel)
2 keer zijplanken van bovenbed van multiplex
1 keer bovenbed, witte bak van MDF
2 keer hoofd en voeteind benedenbed, wit MDF
2 keer zijkant benedenbed, wit MDF
De twee staanders heb ik aan de zijplanken gemonteerd middels metalen montageplaten. Het bovenbed heb ik daarin laten zakken en rondom van binnen vastgeschroeft. Het benedenbed heb ik vervolgens gewoon in de staanders vastgeschroefd.
Hieronder zie je wat fotos.
 

Bijlagen

  • DSC_0993 (2).jpg
    DSC_0993 (2).jpg
    54,9 KB · Weergaven: 101
  • DSC_1017.jpg
    DSC_1017.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 99
  • IMG_0792.jpg
    IMG_0792.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 97
  • IMG_7426.jpg
    IMG_7426.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 101
  • IMG_7444.jpg
    IMG_7444.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 100
  • IMG_7445 (2).jpg
    IMG_7445 (2).jpg
    55,2 KB · Weergaven: 102
  • IMG_7449.jpg
    IMG_7449.jpg
    52,4 KB · Weergaven: 98
  • IMG_7446.jpg
    IMG_7446.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 98

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Voor de specifieke constructie van dit bed heb ik geen tips of ervaring, maar na “voldoende degelijk” lijkt het me nuttig/belangijk dat het bed in transporteerbare delen uit elkaar kan. Er komt immers een dag dat dit bed het veld moet ruimen, en dan zou ‘t zonde zijn om als enige optie “de zaag erin” te hebben. Dus iets met schroeven en/of bedhaken lijkt me te prefereren boven alles verlijmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.