Centers niet exact in lijn--probleem?

Het antwoord van "ornament" klopt natuurlijk, maar : de machine moet ook mooi gelijnd staan als de draaibare kop in de "180°-klik" zit,
dat laatste is om een of andere reden bij Pieter niet meer zo (althans met diens machine :D ) en daar gaan we voor helpen zorgen dat dit ook weer goed komt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hier kun je duidelijk de afwijking zien:

Bekijk bijlage 87446

Daarnaast heeft de as ook speling. Je kunt de as van de losse kop een paar ongeveer 2 mm naar links en rechts bewegen.

Ik heb de Killinger 1450 nu ongeveer 4 à 5 jaar.

Dat probleem heb ik ook gehad. Het kwam omdat het handwiel (links) verschoven was. Ik heb toen als ik me goed herinner het tapeind (inbus) in het handwiel los gedraaid en dan het handwiel tegen gedrukt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb van Herr Mühlhäuser van Killinger een dubbelkonus toegestuurd gekregen en een handleiding hoe de lagers van de aandrijfas opnieuw te kunnen afstellen.
Het bleek een simpele klus te zijn die gisteren in 20 minuten geklaard was.
Mbv de dubbelkonus kon ik vandaag de vaste kop en de losse kop weer zuiver in één lijn brengen, ook een klusje van niks als je het eenmaal weet.

De service van Killinger in deze is buitengewoon goed te noemen, zeker gezien het feit dat de garantietermijn al 3 jaar verstreken is.

Met dank aan Killinger en Timmerveld (Paul Smeets vertegenwoordigd Killinger in de Benelux en Noord-Frankrijk).

Ik ben nog steeds apetrots op mijn draaibank
 
Mijn oudere en wijze garagehouder noemt dat als volgt : slechte auto's worden niet meer gebouwd, zelfs Italiaanse exemplaren roesten niet meer !
Maar, vroeg of laat komt er toch een probleem boven water, ook bij een kwaliteitsmerk ! Het enige wat je dan moet doen, jonge man, is het probleem oplossen in het voordeel van de klant.
Bij deze !
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb van Herr Mühlhäuser van Killinger een dubbelkonus toegestuurd gekregen en een handleiding hoe de lagers van de aandrijfas opnieuw te kunnen afstellen.
Het bleek een simpele klus te zijn die gisteren in 20 minuten geklaard was.
Mbv de dubbelkonus kon ik vandaag de vaste kop en de losse kop weer zuiver in één lijn brengen, ook een klusje van niks als je het eenmaal weet.

De service van Killinger in deze is buitengewoon goed te noemen, zeker gezien het feit dat de garantietermijn al 3 jaar verstreken is.

Met dank aan Killinger en Timmerveld (Paul Smeets vertegenwoordigd Killinger in de Benelux en Noord-Frankrijk).

Ik ben nog steeds apetrots op mijn draaibank

Pieter, mag je de uitleg delen?
Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd.
 
de gegevens die wij van Killinger beschikbaar stellen mogen gedeeld worden,
maar het zou beter zijn als de concrete vraag of eventueel probleem met jou eigen machine bekend worden, beste Mathieu
dan kunnen we daar nauwkeuriger op reageren !
Paul Smeets van het Timmerveld,
Killinger-dealer BeNeLux en Noord-Frankrijk
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb geen onmiddellijk probleem met mijn draaibank, maar ik ben gewoon benieuwd of wat ik in het verleden gedaan heb de juiste handelingen waren. De dubbele conus gebruik ik ook (zeker als ik ga boren), maar misschien kan ik nog iets leren van de info van Killinger.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb documentatie van Killinger gekregen hoe de lagers opnieuw af te stellen. Ik neem aan dat je dit niet bedoeld.
De dubbelkonus (MK2) heb ik gebruikt om de beide koppen weer kiss proof te krijgen.
In het kort komt het hierop neer dat je de spindelkop (in mijn geval een draaibare aandrijfkop) los zet en hierin de dubbelkonus zet.
Daarna de rechter losse kop opschuiven naar de vaste kop, de dubbelkonus opsluit.
Als je dan de losse kop vastzet en daarna de vaste kop vast zet is de boel in lijn.
Vervolgens de losse kop ontgrendelen, eventueel de conus eruit tikken, moet het weer in lijn staan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor het uitlijnen doe ik het ook zo (zelf uitgezocht, maar denk niet dat er een andere manier is).
Het afstellen van de lagers interesseert me ook omdat ik dat probleem ook heb gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.