Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013

Centers niet exact in lijn--probleem?

Houtvrienden,

Ik had elke keer problemen om werkstukken recht in te spannen om mijn goedkope Elektra Beckum draaibankje. Nu blijkt dat de centers niet exact in lijn staan. Ontstaan hierdoor de problemen met inspannen? Komt dit vaker voor bij goedkopere, eenvoudige draaibankjes?

IMG_3482.jpgIMG_3485.jpg
    Vriendelijke groeten,

Corné

Wat bedoel je met <problemen met inspannen>?

Het uitlijn issue merk je denk ik alleen op bij heel korte werkstukken. Anders blijven het twee vast punten. Op mijn draaibank (NOVA 1624 II) gebruik ik een dubbelkonus MK2 als de ik de uitlijning wil herstellen als de vast kop gedraaid is geweest.

De Elektra Beckum heeft wel niet een draaibare vaste kop? De centrering kun je misschien corrigeren met opvulplaatjes afh de oorzaak/constructie?

Met vr groet, Hans

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ja inderdaad met korte werkstukken. Ik wou vandaag een handwieltje draaien van zo’n 25mm dik, maar dat trok compleet scheef. Het is zowel in verticale als in horizontale richting uit lijn. Heb inderdaad gekeken of ik het kon corrigeren met uitvullingen, maar dat valt nog niet zo mee.
    Vriendelijke groeten,

Corné

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Geen draaibare kop inderdaad..
    Vriendelijke groeten,

Corné

Hmm, het moet toch ergens vandaan komen

1. machine verbogen ?
    2. slecht afgeleverd en altijd al zo geweest ?

ik zou eens wat meer foto's plaatsen zodat er ook een duidelijker beeld is van het totaal plaajes
    Op basis van twee center puntjes zou ik hier geen zinnig woord over kunnen zeggen (maar dat wist je natuurlijk zelf ook al ;-))

je kunt spinningwheels eens benaderen, die is wel heel handig met aanpassingen maken
    Met een hamer past alles...

is die vaste kop er ook niet gewoon op geschroefd? dan zou je de bouten kunnen losmaken voor een kleine aanpassing te doen.

weinig instelmogelijkheden, dus ik vrees dat het sparen zal worden voor iets beters :-(

Komt bij veel meer draaibanken voor. Mijn Jet heeft het ook. De vaste kop zit hoger dan de losse. Ik heb onder de losse kop wat latoenkoper gedaan. Ben er niet gelukkig mee. Vooraal bij het draaien van pennen krijg ik soms problemen. Was gisteren bij Bauhaus daar stond een scheppach met hetzelfde probleem. Toch heb ik er meer dan 10 jaar prima op gedraaid.
    Ik ga her binnnenkort oplossen. Twister fu180 en als ik ooit meer ruimte heb komt er nog een grote bij.

Mijn Killinger 1450 heeft dat ook. Ik heb onder de losse kop aan de achterkant een plaatje van 1mm aluminium gelegd.
    Ik ontdekte het probleem pas bij het pennen maken. Een gat van 7 mm boren in een blank bleek veel te ruim te worden.

Bij JET is dit zeer ongewoon en zeker bij Killinger zou dat niet mogen,
    ben je zeker dat de afstelling van de machineas OK is én dat de boor van 7mm zelf niet de oorzaak is (ik gebruik altijd multipuntboren, die lopen op lengte ook nog recht)
    hoe lang heb je de 1450 ?

Forum Rechten