Centers niet exact in lijn--probleem?

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Houtvrienden,

Ik had elke keer problemen om werkstukken recht in te spannen om mijn goedkope Elektra Beckum draaibankje. Nu blijkt dat de centers niet exact in lijn staan. Ontstaan hierdoor de problemen met inspannen? Komt dit vaker voor bij goedkopere, eenvoudige draaibankjes?

IMG_3482.jpgIMG_3485.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Wat bedoel je met <problemen met inspannen>?

Het uitlijn issue merk je denk ik alleen op bij heel korte werkstukken. Anders blijven het twee vast punten. Op mijn draaibank (NOVA 1624 II) gebruik ik een dubbelkonus MK2 als de ik de uitlijning wil herstellen als de vast kop gedraaid is geweest.

De Elektra Beckum heeft wel niet een draaibare vaste kop? De centrering kun je misschien corrigeren met opvulplaatjes afh de oorzaak/constructie?

Met vr groet, Hans
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ja inderdaad met korte werkstukken. Ik wou vandaag een handwieltje draaien van zo’n 25mm dik, maar dat trok compleet scheef. Het is zowel in verticale als in horizontale richting uit lijn. Heb inderdaad gekeken of ik het kon corrigeren met uitvullingen, maar dat valt nog niet zo mee.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmm, het moet toch ergens vandaan komen

1. machine verbogen ?
2. slecht afgeleverd en altijd al zo geweest ?

ik zou eens wat meer foto's plaatsen zodat er ook een duidelijker beeld is van het totaal plaajes
Op basis van twee center puntjes zou ik hier geen zinnig woord over kunnen zeggen (maar dat wist je natuurlijk zelf ook al ;-))

je kunt spinningwheels eens benaderen, die is wel heel handig met aanpassingen maken
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
is die vaste kop er ook niet gewoon op geschroefd? dan zou je de bouten kunnen losmaken voor een kleine aanpassing te doen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Komt bij veel meer draaibanken voor. Mijn Jet heeft het ook. De vaste kop zit hoger dan de losse. Ik heb onder de losse kop wat latoenkoper gedaan. Ben er niet gelukkig mee. Vooraal bij het draaien van pennen krijg ik soms problemen. Was gisteren bij Bauhaus daar stond een scheppach met hetzelfde probleem. Toch heb ik er meer dan 10 jaar prima op gedraaid.
Ik ga her binnnenkort oplossen. Twister fu180 en als ik ooit meer ruimte heb komt er nog een grote bij.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mijn Killinger 1450 heeft dat ook. Ik heb onder de losse kop aan de achterkant een plaatje van 1mm aluminium gelegd.
Ik ontdekte het probleem pas bij het pennen maken. Een gat van 7 mm boren in een blank bleek veel te ruim te worden.
 
Bij JET is dit zeer ongewoon en zeker bij Killinger zou dat niet mogen,
ben je zeker dat de afstelling van de machineas OK is én dat de boor van 7mm zelf niet de oorzaak is (ik gebruik altijd multipuntboren, die lopen op lengte ook nog recht)
hoe lang heb je de 1450 ?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Bij JET is dit zeer ongewoon en zeker bij Killinger zou dat niet mogen,
ben je zeker dat de afstelling van de machineas OK is én dat de boor van 7mm zelf niet de oorzaak is (ik gebruik altijd multipuntboren, die lopen op lengte ook nog recht)
hoe lang heb je de 1450 ?

Hier kun je duidelijk de afwijking zien:

DSCN1636.jpg

Daarnaast heeft de as ook speling. Je kunt de as van de spindelkop ongeveer 2 mm naar links en rechts bewegen.

Ik heb de Killinger 1450 nu ongeveer 4 à 5 jaar.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hier kun je duidelijk de afwijking zien:

Bekijk bijlage 87446

Daarnaast heeft de as ook speling. Je kunt de as van de losse kop een paar ongeveer 2 mm naar links en rechts bewegen.

Ik heb de Killinger 1450 nu ongeveer 4 à 5 jaar.

Killinger zou toch moeten staan voor kwaliteit ? wat ik nu lees komt mij niet over als kwaliteit, een draaibank is nu niet bepaald rocket science, het is een een vrij recht toe recht aan machine en het enige dat er toe doet is niet goed

Zover ik pieter ken word die machine niet afgebeuld met overdreven zware stukken, slecht onderhoud of iets van die zin...
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Opgelost! Ik heb 4 inbus stelschoefjes in het verschuifbare deel gedraaid en daarmee zijn de centers exact mee in lijn te krijgen. Het idee viel opeens in en was binnen een kwartiertje uitgevoerd. Erg blij mee :eek:

E63BAA7F-41B3-485F-A4D0-6294BCCB7FB3.jpg

9AF62261-71F1-4876-8E20-352328AC2237.jpg

FC343719-091B-4D96-A36C-8E0C9F3FD92C.jpg
 
Aan Pieter gaat het niet liggen, zo ken ik hem inderdaad ook.
Rocket-science is het ook niet maar er zijn toch een aantal instellingen die voor de precisie zorgen.
Daarom heb ik hem dan ook onmiddellijk geholpen om de afstelling van de machine weer op orde te krijgen.
Bij Killinger kan dat mits je weet waar aan te sleutelen, wij begeleiden dat van op afstand.
Paul
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De Killinger 1450 heeft een draaibare kop , en een inrichting om de kop daarna weer zuiver in de lijn te zetten. Deze is inrichting kan men nastellen. Indien het aan de vaste kop ligt kan het geen probleem zijn om die terug in de lijn te krijgen. Met een dubbele conische vorm (mk2) kan het ook geen probleem zijn om dat zuiver te krijgen.. Bij Killinger worden de machines uitgebreid gecontroleerd op toleranties eer ze de deur uitgaan. Men laat ze er ook een tijd draaien. Het degelijke machines.

groeten
Ornament
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De Killinger 1450 heeft een draaibare kop , en een inrichting om de kop daarna weer zuiver in de lijn te zetten. Deze is inrichting kan men nastellen. Indien het aan de vaste kop ligt kan het geen probleem zijn om die terug in de lijn te krijgen. Met een dubbele conische vorm (mk2) kan het ook geen probleem zijn om dat zuiver te krijgen.. Bij Killinger worden de machines uitgebreid gecontroleerd op toleranties eer ze de deur uitgaan. Men laat ze er ook een tijd draaien. Het degelijke machines.

groeten
Ornament

Ik ben gisteravond gebeld door de directeur/eigenaar Herr Mühlhäuser van Killinger hierover. Hij gaat me komende week een dubbelkonus toesturen en een fotoserie en schetsen hoe e.e.a. op te lossen. Op afstand zal hij me desnoods erbij helpen. Tot zover goede service van Killinger voor een bank van 5 jaar oud. Mede met dank aan Timmerveld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.