Vlekken/strepen/kleurverschil op tafelblad bij lakken

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Ik heb een eiken tafelblad gelakt, maar na de eerste laag waren er al duidelijk vlekken/strepen/kleurverschillen te zien. Deze kleurverschillen bevinden zich op de plaatsen waar de vegen van de lakborstel elkaar overlapten. Zie foto's.

Ik ben hiervoor als volgt te werk gegaan:
1. Onbewerkt eiken blad licht opgeschuurd (240), stof verwijderd met stofdoek.
2. Product = Rigostep Skylt Original #5510, de 2 componenten gemengd zoals in de gebruikshandleiding
3. Lak aangebracht met lakroller
4. Ongeveer 12 uur laten drogen

Hierna waren de kleurverschillen duidelijk zichtbaar. Ik heb dan nog een 2 de laag aangebracht in de hoop dat dit zou verbeteren, maar helaas...
Licht schuren doet ook niets aan de kleurverschillen.

Kan dit nog gefixt worden? En kan de lak in het ergste geval nog volledig worden afgeschuurd, om zo de kleurverschillen opnieuw te verwijderen?

Screen Shot 2019-04-30 at 12.25.41.jpgScreen Shot 2019-04-30 at 12.25.31.jpg
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Kleurverschillen zitten in het hout. De afwerklaag gaat dat enkel accentueren.
Met andere woorden, niks mis mee.

Geef het blad wat tijd en het uv licht doet de rest:p

Op de foto is het niet duidelijk, maar de kleurverschillen waar ik het over heb, zijn wel degelijk van te lakken, ze lopen over de breedte (dwars op de richting van het hout/de planken). Ik heb het dus niet over de natuurlijke kleurverschillen.

Waarschijnlijk kan ik dit niet meer eenvoudig fixen, maar ik vroeg me dus af of dit zou verdwijnen met af te schuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: tst_le

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik heb nooit met deze specifieke lak gewerkt. Maar bij blanke lakken is laagdikte meestal de reden dat je verschillen ziet. De enige oplossing die ik daarvoor zie is schuren en opnieuw beginnen, en dan veel sneller werken: je moet nat in nat werken en zorgen dat er minder verschil in laagdikte is. Maar met een lak die na 2 uur overschilderbaar is kan dat best een uitdaging zijn.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou ook de lagen die je er nu op hebt zover wegschuren dat de strepen weg zijn. En dan opnieuw beginnen. Je zal het zelf anders altijd blijven zien, en je er aan gaan ergeren. Tenminste, dat heb ik altijd 🙄

Ik lak altijd per plank. Dus de volle lengte in 1 keer meepakken. En niet gelijk over de hele breedte van de tafel. Zo heb je per plank nat in nat en krijg je geen aanzettingen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Kan het zijn dat iemand misschien iets op het blad heeft gelegd ? En dat datgene heeft gereageerd met t eik ?

Skylt is een mooi product trouwens. Soms zie ik zulke kleurverschillen ook maar na een paar dagen zijn die weg. Lange leve het zonlicht
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal de lak afschuren en opnieuw lakken, ditmaal plank per plank, in de volledige lengte.

Kan het zijn dat iemand misschien iets op het blad heeft gelegd ? En dat datgene heeft gereageerd met t eik ?

Skylt is een mooi product trouwens. Soms zie ik zulke kleurverschillen ook maar na een paar dagen zijn die weg. Lange leve het zonlicht

Ik ben redelijk zeker dat het door het lakken komt, ervoor was er niets te zien en de kleurverschillen zijn exact op de plekken waar ik mijn lakborstel aangezet heb.
Voor de rest ben ik wel tevreden van het product, het hout blijft er echt onbehandeld uit zien :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb op een warme dag ook wel eens met deze problemen geworsteld, met parketlak. Ik heb toen een grote parketroller genomen zodat de verf geen tijd kreeg te drogen voordat de aansluitende laag wordt aangebracht.

Succes! Fons
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Jova,

Ik raad je aan de tafel toch maar gewoon kaal te schuren aan de zichtzijde.
De volgende keer dat je hem weer lakt doe je dat het beste in een wat koelere omgeving, bijvoorbeeld 's ochtends vroeg met de schuurdeur open.
Vlot werken met een roller in de lengterichting van het blad en de eerste laag niet te dik opzetten. Dan kan het eigenlijk niet mis gaan, Skylt verwerkt erg makkelijk in mijn ervaring maar snel drogen/intrekken van de eerste laag maakt het wat lastiger.

succes!
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
nerf vocht of vet. goed schuren zonder stappen over te slaan 80 120 150 180 220 ontvetter op katoenen doeken om t stof er helemaal uit te krijgen - doorgaan tot je niks meer op het doek ziet afvegen en voor t lakken of olien of beitsen goed laten drogen. Ben zelf erg te spreken over b clean - goedkoop en ontvet verschikkelijk goed.. en wanneer tijd geen ding is sla ik een dagje over voordat er afwerking overheen gaat
 
Laatst bewerkt:

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Bedankt voor de tips iedereen!

Ik zal de lak er weer af schuren en hopelijk verdwijnen de verkleuringen hiermee ook...
Ik vroeg mij nog af: in het blad zijn de noesten opgevuld, ik neem aan dat deze opvulling gewoon mee kan worden geschuurd en geen problemen zal geven?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Gebruik een roller en vooral de eerste laag niet te zuinig aanbrengen
die lak is bijna waterdun.
Ik heb altijd tijd genoeg om het na het snel opbrengen het hele blad een keer in de breedte en dan in de lengte door te rollen zodat het streeploos is.

je kan na 2 uur een tweede laag aanbrengen
maar zelf wacht ik na de eerste laag altijd minimaal een dag en schuur dan nog even de opgekomen vezels glad voor de tweede laag.
de derde en eventueel 4 laag gaat er wel na twee uur op.
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Heb alles afgeschuurd en zonet een nieuwe eerste laag aangebracht, ditmaal telkens over de volledige lengte gelakt. Maar nu zijn er opnieuw strepen te zien, ditmaal over de volledige lengte. :( Deze keer wel minder duidelijk en slechts zitbaar onder een bepaalde hoek bij tegenlicht, maar het is wel frustrerend...

Ik heb hier al gelezen dat deze zouden kunnen verdwijnen door het zonlicht, ik vroeg me nu af of ik best wacht met de volgende laklagen (tot de strepen misschien verdwijnen zijn) of dat dit niets uitmaakt.
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Het zou nog fijn schuursel kunnen zijn toch die je met de kwast tevoorschijn trekt.. Met ontvetten afnemen kwam er niks geen kleur meer op het doek?
Anders wellicht wat heet cavitatie tijdens het kwasten - bubble spoor wat je in de lak trekt.. Zou eens vloei hulpmiddelen kunnen proberen van bv Owatrol door de lak heen en langzaam kwasten. En hopelijk is de kwast zelf geschikt voor de afwerking die je aanbrengt - soms is dat een ding.

En anders lijkt het wel of je je best hebt gedaan hoor - op een gegeven moment is het wat het is toch
 
Laatst bewerkt:

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Het zou nog fijn schuursel kunnen zijn toch die je met de kwast tevoorschijn trekt.. Met ontvetten afnemen kwam er niks geen kleur meer op het doek?
Anders wellicht wat heet cavitatie tijdens het kwasten - bubble spoor wat je in de lak trekt.. Zou eens vloei hulpmiddelen kunnen proberen van bv Owatrol door de lak heen en langzaam kwasten. En hopelijk is de kwast zelf geschikt voor de afwerking die je aanbrengt - soms is dat een ding.

En anders lijkt het wel of je je best hebt gedaan hoor - op een gegeven moment is het wat het is toch

Ik heb meermaals het stof verwijderd met een stofdoek en dan éénmaal ontvet waarbij er nog heel licht wat stofdeeltjes te zien waren, maar daarna heb ik het zo gelaten...
Hopelijk ligt het niet daaraan :(

Ik heb gewerkt met een lakrol en niet met een kwast trouwens.
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Dan zou ik wat vloeimiddel toevoegen en proberen - zou wel eens goed kunnen helpen Jova. Verdunnen doet het em niet - dat vloeimiddel spul doet soms wonderen
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Ik heb alles nog eens afgeschuurd en opnieuw een eerste laag lak aangebracht. Ditmaal eerst over de volledige lengte gelakt, dan in de breedte, en vervolgens nog eens in de lengte. Ditmaal de laklaag ook wat dikker aangebracht. Deze keer is het wel zonder problemen gelukt. Derde keer, goeie keer :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
glossy hij gebruikt skylt dat is waterdun en een 2k product daar moet je niets aan toevoegen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.