Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18
    Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2017

Vlekken/strepen/kleurverschil op tafelblad bij lakken

Ik heb een eiken tafelblad gelakt, maar na de eerste laag waren er al duidelijk vlekken/strepen/kleurverschillen te zien. Deze kleurverschillen bevinden zich op de plaatsen waar de vegen van de lakborstel elkaar overlapten. Zie foto's.

Ik ben hiervoor als volgt te werk gegaan:
    1. Onbewerkt eiken blad licht opgeschuurd (240), stof verwijderd met stofdoek.
    2. Product = Rigostep Skylt Original #5510, de 2 componenten gemengd zoals in de gebruikshandleiding
    3. Lak aangebracht met lakroller
    4. Ongeveer 12 uur laten drogen

Hierna waren de kleurverschillen duidelijk zichtbaar. Ik heb dan nog een 2 de laag aangebracht in de hoop dat dit zou verbeteren, maar helaas...
    Licht schuren doet ook niets aan de kleurverschillen.

Kan dit nog gefixt worden? En kan de lak in het ergste geval nog volledig worden afgeschuurd, om zo de kleurverschillen opnieuw te verwijderen?

Screen Shot 2019-04-30 at 12.25.41.jpgScreen Shot 2019-04-30 at 12.25.31.jpg

Kleurverschillen zitten in het hout. De afwerklaag gaat dat enkel accentueren.
    Met andere woorden, niks mis mee.

Geef het blad wat tijd en het uv licht doet de rest

Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2017
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Kleurverschillen zitten in het hout. De afwerklaag gaat dat enkel accentueren.
    Met andere woorden, niks mis mee.

Geef het blad wat tijd en het uv licht doet de rest
    Op de foto is het niet duidelijk, maar de kleurverschillen waar ik het over heb, zijn wel degelijk van te lakken, ze lopen over de breedte (dwars op de richting van het hout/de planken). Ik heb het dus niet over de natuurlijke kleurverschillen.

Waarschijnlijk kan ik dit niet meer eenvoudig fixen, maar ik vroeg me dus af of dit zou verdwijnen met af te schuren.

Ik heb nooit met deze specifieke lak gewerkt. Maar bij blanke lakken is laagdikte meestal de reden dat je verschillen ziet. De enige oplossing die ik daarvoor zie is schuren en opnieuw beginnen, en dan veel sneller werken: je moet nat in nat werken en zorgen dat er minder verschil in laagdikte is. Maar met een lak die na 2 uur overschilderbaar is kan dat best een uitdaging zijn.

Ik zou ook de lagen die je er nu op hebt zover wegschuren dat de strepen weg zijn. En dan opnieuw beginnen. Je zal het zelf anders altijd blijven zien, en je er aan gaan ergeren. Tenminste, dat heb ik altijd 🙄

Ik lak altijd per plank. Dus de volle lengte in 1 keer meepakken. En niet gelijk over de hele breedte van de tafel. Zo heb je per plank nat in nat en krijg je geen aanzettingen.

Kan het zijn dat iemand misschien iets op het blad heeft gelegd ? En dat datgene heeft gereageerd met t eik ?

Skylt is een mooi product trouwens. Soms zie ik zulke kleurverschillen ook maar na een paar dagen zijn die weg. Lange leve het zonlicht

Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2017
    Bedankt voor de antwoorden. Ik zal de lak afschuren en opnieuw lakken, ditmaal plank per plank, in de volledige lengte.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasaveHout Bekijk Berichten
    Kan het zijn dat iemand misschien iets op het blad heeft gelegd ? En dat datgene heeft gereageerd met t eik ?

Skylt is een mooi product trouwens. Soms zie ik zulke kleurverschillen ook maar na een paar dagen zijn die weg. Lange leve het zonlicht
    Ik ben redelijk zeker dat het door het lakken komt, ervoor was er niets te zien en de kleurverschillen zijn exact op de plekken waar ik mijn lakborstel aangezet heb.
    Voor de rest ben ik wel tevreden van het product, het hout blijft er echt onbehandeld uit zien

Ik heb op een warme dag ook wel eens met deze problemen geworsteld, met parketlak. Ik heb toen een grote parketroller genomen zodat de verf geen tijd kreeg te drogen voordat de aansluitende laag wordt aangebracht.

Succes! Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Hoi Jova,

Ik raad je aan de tafel toch maar gewoon kaal te schuren aan de zichtzijde.
    De volgende keer dat je hem weer lakt doe je dat het beste in een wat koelere omgeving, bijvoorbeeld 's ochtends vroeg met de schuurdeur open.
    Vlot werken met een roller in de lengterichting van het blad en de eerste laag niet te dik opzetten. Dan kan het eigenlijk niet mis gaan, Skylt verwerkt erg makkelijk in mijn ervaring maar snel drogen/intrekken van de eerste laag maakt het wat lastiger.

succes!

nerf vocht of vet. goed schuren zonder stappen over te slaan 80 120 150 180 220 ontvetter op katoenen doeken om t stof er helemaal uit te krijgen - doorgaan tot je niks meer op het doek ziet afvegen en voor t lakken of olien of beitsen goed laten drogen. Ben zelf erg te spreken over b clean - goedkoop en ontvet verschikkelijk goed.. en wanneer tijd geen ding is sla ik een dagje over voordat er afwerking overheen gaat
    Laatst gewijzigd door gossy; 02-05-19 om 18:23.

Forum Rechten