Inca Lintzaag - Startcondensator vervangen

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Hoi, ik heb een probleempje met mijn Inca Euro 260 lintzaag: Als ik hem aanzet bromt de motor alleen, maar als ik hem aanslinger en dan aanzet doet hij het wel. Waarschijnlijk een defecte startcondensator, dus die wou ik vervangen.

Ik zie alleen niet hoe ik die goed los kan maken. Zie de foto hieronder. Het lijkt erop dat er een soort dop zit waar de kabel in gaat, maar die krijg ik niet echt los... Heeft iemand hier ervaring mee?

IMG_20190429_144657.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bij mij zat die geklemd, dus voorzichtig trekken. Zeer voorzichtig, want bij mij waren een aantal kabels zwak geworden door de ouderdom, waardoor ik ze kapot trok. Je kunt ook de kabels los schroeven bij de motor en een nieuwe condensator met kabels kopen. Wel goed onthouden wat waar aangesloten moet worden.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank, ik zal het zo nog eens proberen. De kabels zijn inderdaad vrij gaar, dat was ook de reden dat ik er niet echt te grof aan durfde te trekken (heb het netsnoer al vervangen toen ik hem kocht, dat was genoeg gepriegel om weer aan te sluiten :) ).
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Bij het trekken (iets te enthousiast met een tang) is de condensator stuk gegaan, dus heb ik hem maar gewoon afgeknipt bij het uiteinde. Nu is mijn volgende vraag welke condensator ik moet kopen.

De volgende gegevens staan op het motorplaatje: CB 12uF 400V DB. De condensatoren die ik online vind zijn meestal 450v bij 12uF, maakt dit nog uit? (bijv deze) En klopt het dat het niet uitmaakt welke draad je op welke aansluit?
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik heb mijn motor van mijn Inca hier nog liggen
Condensator zal nog goed moeten zijn
Bij mij was wikkeling kapot en heb ik hem vervangen voor een 400V motor
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
De spanning die op de condensator staat is de maximale spanning.
Hoe hoger dit is, hoe minder snel de condensator zal "doorslaan".

De capaciteit ( xx uF) bepaald de injectiestroom in de hulpwikkeling.
Hoe lager dit getal, hoe minder gemakkelijk de motor zal starten (ps een defecte Condensator heet eigenlijk 0 uf).
Hoe hoger dit getal, hoe meer stroom deze in de wikkeling zal injecteren en zal de motor vlotter opstarten ... Maar als dit te veel is, kun je de motorwikkeling verbranden en dan is ie nog goed voor de schrootbak.

Het aansluiten moet op de juiste wikkelingklem gebeuren, maar welke draad op welke klem maakt niet uit.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank voor het advies, heb uiteindelijk de condensator die ik gelinkt had gekocht en net geïnstalleerd, de lintzaag loopt weer perfect nu.
 
Laatst bewerkt:

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Top, daar hoopte ik ook op een paar weken geleden...

(Helaas was het bij mij nog niet de oplossing, en ook een gloednieuwe motor laat 'm nog niet lekker draaien. Binnenkort ga ik met dit forum proberen de oorzaak te vinden, nu eerst lekker vakantie vieren).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.