kromtrekkend probleempje ..

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Vorige maand heb ik een lluik in een vloer afgerond. Door tijdgebrek was ik aan het lakken niet toegekomen.

De omlijsting had ik wel al direct aan de onderkant in de lak gezet. Waterbasis grondlak en daarna een 2 compo lak.. Die onderkant zou ik daarna nooit meer zien dus die ging eerst en de rest zou volgen. Het luik zelf was in zijn geheel nog niet in de lak gezet.

Het is een omlijsting van 3 cm massief eiken met een dubbele veer tegen elkaar gezet.De planken staan dwars tov de langste kant. (90 cm breed 170 cm lang) In de lengte heb ik voor de stevigheid een opstaande rand gemaakt van massief eiken latten ( 2cm dik en 6 cm hoog) die over de gehele lengte lopen en er met constructie lijm op vast zitten..

Tot mijn verbazing begon de boel langzaam krom te trekken aan de kant van die latten. De omljsting is geplaatst en aangezien er maar ene beetje kracht nodig was om het recht te krijgen is dat gedaan en daarna met schroeven vast gezet. Geen probleem meer en de boven en zijnkanten zijn nu gelakt...

MAAR>>>>

dat luik,k dat in zijn geheel ongelakt was begint die neiging nu ook te vertonen... Bij het verlijmen van het paneel heb ik er goed op gelet dat de planken om en om kwamen ivm kromtrekken.. Ook hier dergelijke eiken latten voor stijfheid en stevigheid.

Dat luik stond nog in de hal beneden te wachten op verwerking van lakken en ik heb het nu daar weggehaald en op de kluskamer gelegd ingeklemd tussen 4 stevige kaarsrechte balken om verder trekken te voorkomen.

Die lijst heb ik kunnen forceren, dat gaat me met ene luik dat er los in moet liggen niet lukken. Hoe ga ik dit oplossen of kan ik het ingeklemd voorlopig even laten staan en als het recht is snel lakken en probleem weg ?

De richting van het kromtrekken van luik en omlijsting is gelijk ( komt uit zelfde paneel) maar ik had echt verwacht dat die eiken dwarslatten voldoende zouden zijn om eea binnen de perken te houden. Die latten worden nu verbogen in de dikste richting :shock:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Klusfoob :lol:

Ik kom regelmatig in de kelder :eek: :eek: De luiken die je tegenwoordig tegenkomt zijn aan de onderkant vaak beplakt met een dikke laag 5/10 cm piepschuim. Dit vormt een isolatie laag tussen de kruipkelder en de woning. Het kan ook helpen er een trekgat in te boren. Dat is dan weer handig met het op tillen. Na een tijdje ruik je dan wel je kelderlucht in huis en komt het gaatje door de mat heen.

Suc6 Hugo
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Het is een luik boven de kruip ruimte.

Ik heb een jaren 30 bovenwoning. na de deur heb je 3 meter lopen en dan de trap op. De vorige bewoner had in die kruipruimte een bekisting gemaakt. Die bekisting heb ik met piepschuim geïsoleerd en opnieuw bekleed met 5mm maranti multiplex. Vloer en wanden van de kist dus. Alle andere plekken waar nog tocht was zijn ook opgeheven.
Wat ik nu gemaakt heb is de vervanging van de betonplexplaat die erop lag...

Gistermiddag heb ik dat luik dus in de balken en klemmen gezet en zojuist alles even een paar slagen losgedraaid. Toen ik daar mee wilde beginnen en de boel een zetje gaf hoorde je de boel wat kraken. Daarna de klemmen dus gedraaid tot er bijna geen spanning meer op stand. De boel was weer recht en bleef recht.. :eek:

Spul staat nu weer stevig aangedraaid.

Kan het zijn dat komt omdat dat luik nog kaal hout is en nu op een droge kamer staat ipv in de hal waar toch nog wat kou en tocht door de deur heen komt ?
Ik doe nu even de aanname dat als ik het luik ga lakken en op zijn plek leg het wel goed blijft...(?)
er zit overigens zo'n nikkellen ring in om het op te tillen.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Net even met de houtboer gebeld voor wat ander hout en hem dit vorogelegd...

LUL, heb je die lange latten op het paneel verlijmd ? uhm euh... ja? :oops:

Nah, dat had je niet moeten doen...


Zo naar baptist , daar maar ff vragen hoe ik dit ga oplossen. :cry:
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Vandaag even bij Baptist geweest en daar wat leuk spul gekocht en... ook dit even aan de orde gebracht.

Volgens een meneer daar, ben zijn naam kwijt maar die zwerft hier ook rond :) komt het probleem idd voort uit het verlijmen van de dwars lat.

Hij gaf me het advies die latten te verwijderen, met een zwalustaart frees een sleuf te maken en die latten daar in te zetten. Dan kan het schuiven maar werkt het wel tegen trekken.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
okay, ik denk dat ik nu ff hulp nodig heb :|

Afgelopen weekeinde heb ik onder een paneel dat als luik dienst doet, twee latten van eiken verwijderd.

Even voor de volledigheid. Het is een paneel van 140 lang en 65 breed waarbij de eiken planken 3 cm dik zijn en iets van 18 breed. De planken liggen "dwars" dus de kopse kanten aan de lange zijkanten en zijn om en om verlijmd met een dubbele veer.
In eerste instantie had ik voor de stijfheid van dit geheel 2 eiken latten erop verlijmd en geschroefd. Die latten waren 6 cm hoog en 2,2 dik. en liepen over bijna de gehele lengt.

Het paneel is toen gaan kromtrekken naar die latten toe.

Na overleg is me duidelijk gemaakt dat dat komt omdat die latten verlijmd zijn. Ik heb ze vervolgens verwijderd na een paar dagen tussen 4 palen om de boel weer recht te krijgen wat zonder probleem is gegaan.

vervolgens heb ik met een zwaluwstaart frees twee sleuven getrokken in het paneel van ieder een cm diep. Ik heb nieuw latten gemaakt. Dit keer geen eiken maar zwarte kabbes. 8cm hoog en 2,3 dik en ook weer over bijna de gehele lengt. Deze heb ik bewerkt zodat ze in de zwaluw sleuf getikt konden worden. Dat is allemaal goed gegaan.

Tot mijn stomme verbazing zie ik dat de boel nu heel langzaam weer aan het kromtrekken is. Nu echter de andere kant op.
Ter verduidelijking. eerst trok het luik krom waardoor het midden omhoog kwam. Nu trekt het krom waarbij de uiteindes omhoog komen... Het isniet zo erg als de eerste keer maar toch... Eerst kwam het in het midden bijan 2 cm omhoog, nu komen de uiteindes een halve cm omhoog.

Hoe kan ik dit nu gaan oplossen? Een compleet nieuw luik is geen optie eigenlijk. De tekening van het hout loopt keurig door wat erg mooi is.

Nog een of twee van die latten er bij zetten ??

oh ja... het hout zit nog niet in de lak, dat wilde ik gaan doen als de boel goed zou blijven... is het ontbreken van lak de oorzaak ???
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
klusfoobje zei:
.. is het ontbreken van lak de oorzaak ???

Ja.

Het hout blijft aan 1 kant vocht opnemen en gaat daardoor werken. Bij de 1e constructie werd de natuurlijke beweging onmogelijk gemaakt door de verlijmde latten en forceerde het geheel. Nu heb je een constructie die kan bewegen, maar de onderkant van het luik zal nu meer uitzetten dan de bovenkant (waar wel lak zit) en het geheel zal dus krom gaan staan zoals het nu doet.

Dus nogmaals eruit, latten er af, langzaam laten drogen en beetje bij beetje opspannen tot het geheel weer recht is en dan goed rondom lakken. Vervolgens de latten weer aan de onderkant schroeven en het geheel zou stabiel moeten blijven.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Bedankt voor je reactie Andries...

Punt is... het gehele paneel is op dit moment nog ongelakt, alles is nog blank hout. zowel het paneel als de nieuwe latten. Er zitten ook nergens schroeven in. De latten zitten enkel vast door de zwaluwstaart constructie.

Daarom snap ik het dus niet, dat het weer begint te trekken maar nu naar de andere kant.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ohh, dan heb ik het niet goed gelezen. Ik begreep dat de bovenkant al gelakt was.
Weet je 100% zeker dat de gebruikte latten (die aan de onderkant zitten) absoluut recht waren?

Plaats anders ook eens even wat foto's van het geheel om het te verduidelijken.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
yep, helemaal. Er was ook met de beste wil van de wereld geen beweging in te krijgen. Dat zwarte kabbes spul is veel stijver dan eiken. Voor montage heb ik ze nog een keer op dat paneel gelegt en daar kwam nergens ligt onderdoor.

Voordat ik de sleuf in het paneel heb gemaakt heb ik eerst nog even op test hout getest zodat ik de goede diepte had. Dat klopte. Daarna de sleuven in het paneel gefreest en latten erin. Daar moest ik wel ff een paar flinke tikken voor gebruiken maar het zit er nu goed in.

Ik ben gewoon echt verbaast dat het nu juist de andere kant op gaat... Het beroerde is dat het nu moeilijker is om buigingen tegen te gaan.

Ik zal ff kijken of ik pics kan plaatsen. Ik ben de inloggevens van die sites kwijt ;-(
 

tuoh

Oud hout
Het juiste antwoord is nochtans al gegeven, je hebt te maken met twee verschillende omgevingsfactoren, de bovenzijde is warmer en droger dan de kruipruimte, daardoor de werking van het hout. De onderzijde zet uit, de bovenzijde krimpt met als gevolg een hol luik.

De eerste vervorming was inderdaad te wijten aan de gelijmde onderlatten, de huidige vervorming is de normale reactie van het hout in de gegeven omstandigheden.
Het luik terug rechten is een fluitje van een cent, leg het gewoon ondersteboven in de luikopening, goed mogelijk dat na één nacht het luik terug recht getrokken is.
Maar alvorens het dan terug te plaatsen breng je opnieuw de klampen aan, en werk je het geheel eerst volledig af, anders heb je na een paar dagen terug hetzelfde probleem.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.