Vaste stofzuig installatie

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Hallo woodworkers

Voor mijn nieuwe werkplaats ga ik een vast installatie maken voor de stofafzuiging.
Nu staat er al een hbm 200 Pro, en deze sleep ik van machine naar machine.... Niet echt practice.
Nu was mijn idee om een buizenstelsel aan te leggen van 125 met aftakkingen naar de machines.
Lintzaag, afkort, zaagtafel, vvdb, beltsander en frees.
Ik realiseer me dat de hbm dit niet gaat trekken en dat er uiteindelijk maar een klein beetje afzuiging overblijft.

Nu had ik het idee om er een extra hbm300 Pro bij te zetten in lijn met de 200pro, zeg maar 2 afzuigers achter elkaar.... Zou dit werken?
Of hebben jullie een beter idee?

Oh en voor dat het idee komt van een felder Rl of iets dergelijks. Na het kopen van een 18"lintzaag, kapex en beltsander moet het tijdelijk een goedkopere oplossing worden 😉
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je al 2x herrie wil, zou ik ze parallel zetten, en niet in serie. Wat je wil is meer luchtstroom, niet meer vacuum. Overweeg dan ook grotere buizen - 160 mm is bijna 2x zo groot als 125 mm (het gaat kwadratisch, dus de verhouding is 25 op 16).
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Herrie maakt me niet uit.... Loop bijna de hele tijd met oorkappen of plastiek rond. En heb een extra ruimte naast de werkplaats waar ze komen te staan.

Maar dat parallel snap ik even niet, ja met stroom wel. Maar met afzuiging ��, dan moeten de lengtes 160 2x.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom zou die machine dat niet trekken, ga je elke machine open laten staan, dan hou je met 2 afzuigers ook niet al te veel over

Schuiffsluiters maken met microswitch, ga je aan de gang niet meer op knopjes drukken, schuifje open, machine aan, klaar, schuifje dicht...
ff op ali een handvol microswitches bestellen en een relais + voeding, meer heb je niet nodig

Simpel, werkt goed en kost weinig
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Denk dat de 200pro het niet gaat trekken om het volgende,
De werkplaats is 100m2, 17mtr diep. De afzuiger komt aan het eind te staan van de lijn in een hok van 20m2.
Dan moet de afzuiger ong 18mtr overbruggen tot de laatste machine.
Zelfs met kleppen ertussen, (die komen er ook) zal die naar alle waarschijnlijkheid te weinig kracht hebben om nog productief te zijn. Denk ik ;)
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Oh BTW, ik ga de afzuiger zo plaatsen dat deze zonder stijg stukken direct aan de buizen kan.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Is het niet beter om 2 gescheiden systemen te maken? Dus met elk van de afzuigers een eigen systeem? Dan hoeft elk van de afzuigingen maar de helft van de werkplaats te bedienen en ben je flexibeler met de indeling. Een bijkomen voordeel is dat je er maar 1 tegelijk aan hoeft te zetten, dus minder lawaai dan 2 tegelijk.

Daarnaast vraag ik mij af of de HBM 200 verkopen en dan 1 sterke afzuiging kopen niet goedkoper is dan de HBM 200 houden en er een HBM 300 bij kopen.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Is de 300 echt nodig?

Is je HBM 200 Pro niet al voldoende voor al die machines? Ik neem aan dat ze niet allemaal tergelijktertijd aanstaan en dat je er nog een paar van die 'blast gates'/afsluitschuif tussenzet?

En anders de 200 verkopen en volledig vervangen met de 300? Zie zo 123 niet het nu van twee stuks.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik twijfel ook ten zeerste of de HBM 200 pro het allemaal gaat trekken. Zelfs bij de 300 moet je je dat afvragen, want nu is dat mss prima, maar er komt (denk ik) een moment dat er nog zo'n grote cycloon bij komt. Deze alleen al geeft zo'n 30% verlies..(aldus Mathias Wandel).

Je geeft aan 18 meter te willen overbruggen, maar zelf zou ik nog even kijken naar een optie om de 300 in het midden te plaatsen zodat er naar beide kanten 9 meter maar overblijft om te overbruggen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,
Ik neem aan, omdat het toch een flinke werkplaats is, dat je een 3 fasen aansluiting gebruikt voor de afzuigers.
3 fasen motoren die geschikt gemaakt zijn voor enkel fase 220 (zoals bij de hbm 220 v afzuigers) leveren n.l. flink minder vermogen en de afzuigers halen dus bij lange na niet de opgegeven specs.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Ik twijfel ook ten zeerste of de HBM 200 pro het allemaal gaat trekken. Zelfs bij de 300 moet je je dat afvragen, want nu is dat mss prima, maar er komt (denk ik) een moment dat er nog zo'n grote cycloon bij komt. Deze alleen al geeft zo'n 30% verlies..(aldus Mathias Wandel).

Je geeft aan 18 meter te willen overbruggen, maar zelf zou ik nog even kijken naar een optie om de 300 in het midden te plaatsen zodat er naar beide kanten 9 meter maar overblijft om te overbruggen.

In het midden plaatsen is helaas geen optie.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Hoi,
Ik neem aan, omdat het toch een flinke werkplaats is, dat je een 3 fasen aansluiting gebruikt voor de afzuigers.
3 fasen motoren die geschikt gemaakt zijn voor enkel fase 220 (zoals bij de hbm 220 v afzuigers) leveren n.l. flink minder vermogen en de afzuigers halen dus bij lange na niet de opgegeven specs.

Werkplaats beschikt gelukkig over krachtstroom. 200amp op het moment.
De 200pro is idd op 230. Deze gaat wel weer terug naar krachtstroom.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hallo Ben,

Zie mijn eerdere topic over de vervanging in mijn wpl.

Nu AF16 (3pk, en frekw-omvormer) met 160 mm buis aangesloten op twee apparaten met ieder een lengte van ca 4 mtr, dan haal je de afzuigsnelheid van 20 a 25 m/s als beide afzuigmonden open staan (cf. ARBO advies, Bill Pence raadt aan >30 m/s bij houtstofallergie). De AF 16 staat dus in het midden. Snelheid gaat naar 28 als een mond gesloten wordt dus ruim voldoende. Bij kleinere dia's zakt het schrikbarend en bij grotere lengtes ook.

Bill Pence heeft een rekenmodel waarmee je kunt afschatten wat het drukverlies is / wat je nodig hebt aan afzuigcapaciteit, ik zou alleen niet met die 30 m/s rekenen.

Verder aan te raden een handzaam boekje WoodShopDustControl van Taunton press met aardige vb van werkplaatsen in jouw formaat. Vermoedelijk heb je plm 5 pk nodig in dat formaat.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Waarom zou die machine dat niet trekken, ga je elke machine open laten staan, dan hou je met 2 afzuigers ook niet al te veel over

Schuiffsluiters maken met microswitch, ga je aan de gang niet meer op knopjes drukken, schuifje open, machine aan, klaar, schuifje dicht...
ff op ali een handvol microswitches bestellen en een relais + voeding, meer heb je niet nodig

Simpel, werkt goed en kost weinig

Microswitches zullen niet zoveel kosten. Maar waar koop je voor een appel en een ei motorgestuurde schuifafsluiters? Je kan ook gewoon een schuifafsluiter dichtbij de koppeling van je machine plaatsen. Dan is het ook weinig moeite. En dan een relais om de afzuiging in te schakelen.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik denk niet dat er bedoeld werd om de schuiven te motoriseren, maar om de zuiginstallatie te sturen adhv de microwitches, zet je een schuif open, gaat een microswitch dicht en gaat de afzuiging aan.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Hallo Ben,

Zie mijn eerdere topic over de vervanging in mijn wpl.

Nu AF16 (3pk, en frekw-omvormer) met 160 mm buis aangesloten op twee apparaten met ieder een lengte van ca 4 mtr, dan haal je de afzuigsnelheid van 20 a 25 m/s als beide afzuigmonden open staan (cf. ARBO advies, Bill Pence raadt aan >30 m/s bij houtstofallergie). De AF 16 staat dus in het midden. Snelheid gaat naar 28 als een mond gesloten wordt dus ruim voldoende. Bij kleinere dia's zakt het schrikbarend en bij grotere lengtes ook.

Bill Pence heeft een rekenmodel waarmee je kunt afschatten wat het drukverlies is / wat je nodig hebt aan afzuigcapaciteit, ik zou alleen niet met die 30 m/s rekenen.

Verder aan te raden een handzaam boekje WoodShopDustControl van Taunton press met aardige vb van werkplaatsen in jouw formaat. Vermoedelijk heb je plm 5 pk nodig in dat formaat.

Even door de spreadsheet gegaan.... Wat een info.
Heb even op Google voor een workshop dust calculator gekeken maar dat bestaat niet, of niet tegen gekomen
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Even door de spreadsheet gegaan.... Wat een info.
Heb even op Google voor een workshop dust calculator gekeken maar dat bestaat niet, of niet tegen gekomen

Het is inderdaad even een uurtje werk om door die spreadsheet te gaan maar het meeste werk is al gedaan door die Bill Pence graots en voor niets .. met een mobiele afzuiger ben je snel klaar, (plug en play), een grote vaste installatie vraagt wat meer planning om teleurstelling te voorkomen. Leuker kan ik het niet maken..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.