snijplanken

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hallo houtvrienden,

Ik heb een aantal snijplanken gemaakt voor vrienden, 3 uit eik en eentje uit esdoorn en padoek. Ik heb er nog een aantal in beuk gemaakt en van die brick wall nog 2 die ik moet afwerken maar daar zijn nog geen foto's van :p

IMG_20190428_125614.jpg

Graag jullie mening of tips :eek:

Groetjes,

Christophe
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Leuke snijplanken! Ik zei het hier onlangs nog, het baksteen patroon blijft één van mijn favorieten. Ik vermijd persoonlijk eiken wel liever, tenzij er enkel brood op wordt gesneden. Het heeft altijd mooie en afwisselende kopshouten tekeningen, maar door de open poriën is het niet ideaal voor snijplanken waar je vlees/vis en dergelijke op gaat verwerken.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
heel mooi gelukt. Ik had alleen geen eiken gebruikt i.v.m. het looizuur. Als ze droog gebruikt worden zal het effect van de looizuur nog wel mee vallen, maar nat en dan in contact met metaal kan vlekken geven.
Verder netjes afgewerkt;)

roetjes Houtkever
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
@Petrolhead

Bij mijn weten hebben alle houtsoorten open poriën, alleen de één meer als de ander. Maakt dat veel verschil dan?
Ik denk dat vleessappen die je niet weghaalt van een beukenplank ook niet erg lekker zijn namelijk, dus gaat dat in gebruik echt zo veel schelen.

@Houtkever,

Looizuur, vocht en staal in constant contact, zoals bij een schroefverbinding. Tijdelijk nat, en RVS messen, nee dat gaat geen zwarte kleur geven.

@Beickybeer

Persoonlijk vind ik de baksteenplanken minder mooi, maar hij is wel netjes gemaakt. De eiken planken zien er robuust uit, en hebben meer uitstraling als beuken vind ik zelf.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Vlees hoor je bij mijn weten te snijden op plank van kops naaldhout die goed in de olie zit. In snijplanken van kops loofhout maak je met je mes eigenlijk alleen maar krassen waar de bacteriën zich kunnen ophopen. Omdat naaldhout veel zachter is snij je geen krassen in het hout maar druk je de vezels uit elkaar en nadat het mes eruit is veren die weer terug. En de olie drukt dan de het vuil uit de snede (wel de plank zeer regelmatig in de olie zetten), plank afspoelen met lauw water en zeep en de plank is weer helemaal bacterie vrij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Onthout ik deel je mening niet. Er zijn testen die bewijzen dat bacterien sneller dood gaan op hout dan op kunststofsnijplanken. Ik dacht dat dit door Henk Verhart gepost was. Slagers gebruiken een beukenhouten hakblok. Ja die moeten ze regelmatig vlakken. Volgens mij zit je ook mis tussen naaldhout = zacht en loofhout is hard. Hardhout is loofhout maar dat is volgens mij de vertaling uit het engels. Want er zijn vele zachte loofhout soorten net als harde naaldhoutsoorten.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Aparte uitleg inderdaad, onthout.... Bij "kops loofhout" heb je het over de eigenschappen die eigenlijk bij langshout planken horen. Het tweede argument geldt gewoon voor kopshouten planken in het algemeen.

@trilliwilli: Er zijn genoeg soorten met een vrijwel dichte structuur (hard maple, noten, kersen,...) Maar bij eiken zie je de poriën gewoonweg zitten, da's toch nog een heel verschil. En overblijfselen van rauw vlees moet je altijd wegpoetsen natuurlijk :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik vraag me dan toch af hoe voedselveilig al die "Design" snijplanken dan wel niet zijn. Er zijn namelijk ook veel tropische hardhoutsoorten die een open structuur hebben, bij sommige zie je de poriën zitten. Vandaar dat ik de vraag stel wat dan het probleem bij eik is, aangezien het veelvuldig wordt toegepast op snijplanken:

https://www.hooghout-snijplanken.nl/aanbevelingen/snijplanken-van-kopshout/

http://www.kitchenartwoods.nl/nl/kopshouten-snijplank-van-nederlands-eik.html

http://www.goedhoutwerk.nl/uniek-n-ambachtelijk

https://houtstookenzo.nl/content/snijplank-kopshout-eiken

En dan de laatste, ,maar liefst €449,-:

https://www.kookpunt.nl/livin-wood-elegance-snijplank-58x38cm/nl/product/15268/

Ook al hebben beuk en hard maple(esdoorn) kleine poriën, het zijn en blijven poreuze materialen, die je dus ook altijd schoon moet maken. Hoe antibacterieel ook ,een slager maakt zijn hakblok elke dag schoon met zout en een borstel, dat doet die niet omdat die het leuk vind!

Er worden hier argumenten gegeven die plausibel klinken, maar ondertussen worden de snijplanken massaal in eik aangeboden, en ook nog eens als levenslang kwaliteitsproduct met navenante prijs. Vandaar dat ik dan kritisch ben, want de planken die TS heeft gemaakt zijn gewoon mooi gemaakt.

Vlees, vis en groente snijden wij trouwens op kunststof horeca planken met kleurcodering, het is sowieso niet lekker om één plank voor alles te gebruiken. Brood smeren nadat je uien hebt gesneden is gewoonweg goor, wij gebruiken de houten plank alleen voor bereid voedsel, dan is het bacteriële en smaakeffect gewoonweg een stuk kleiner.

Edit: Tuoh heeft al antwoord gegeven!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik merk dat bij jou ook de hoekjes van de frees 'verbranden'. En dat is dan ook nog een vervelende plek om te schuren!

Zelf kom ik vaak uit met planken die te dun of klein zijn. Met welke maat van hout begin jij aan deze planken? Ze zien er inderdaad er stoer en robuust uit!
En welke olie gebruik jij? Ik meestal van die olie uit de Ikea om hun eigen snijplanken te oiiën, maar daardoor wordt het altijd erg donker, wat ik wel jammer vind.
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Hoe harder de plank hoe botter het mes.. In ieder geval geen modieuze keramische messen gebruiken. Splinteren er vrolijk op en die schilfers zijn niet lekker.

Die baksteen plank is een plaatje! =)
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik merk dat bij jou ook de hoekjes van de frees 'verbranden'. En dat is dan ook nog een vervelende plek om te schuren!

Zelf kom ik vaak uit met planken die te dun of klein zijn. Met welke maat van hout begin jij aan deze planken? Ze zien er inderdaad er stoer en robuust uit!
En welke olie gebruik jij? Ik meestal van die olie uit de Ikea om hun eigen snijplanken te oiiën, maar daardoor wordt het altijd erg donker, wat ik wel jammer vind.

Hey Deftone,

Ik gebruik de snijplankolie van ikea... Nog nergens anders goedkopere witte minerale (= paraffine ) olie gevonden... Zelfs in m'n eigen groothandel is de minerale olie duurder, ook al wordt die dan gebruikt voor deegafwegers, is misschien iets anders qua viscositeit :p

Qua afmetingen, een beetje gokken en een beetje de maat van de balken gebruiken... Deze zijn gehaald uit 2 duim balken, buiten die met esdoorn en padoek.. Maar da's ook een heel andere snijplank.. Gewoon oefenen en doen zou ik zeggen! Wel toegeven dat ik er eerst een deel voor mij heb gemaakt alvorens ik ze ging verkopen! Enneuh, de dikte van de snijplank die bepaal je toch altijd zelf? Je zaagt gewoon de repels kopshout dikker of dunner...
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hoe harder de plank hoe botter het mes.. In ieder geval geen modieuze keramische messen gebruiken. Splinteren er vrolijk op en die schilfers zijn niet lekker.

Die baksteen plank is een plaatje! =)

Qua kopshout valt dit denkik nog wel mee... al gebruik ik thuis een heeeele grote beuken snijplank, die gaat best al 2 jaar mee zonder veel gebruikssporen...
En bedankt voor het compliment van de baksteen snijplank :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.