Hout project met skateboards

Xiso

Nieuw lid
28 jan 2011
16
0
Hallo allemaal!

Iets heel anders dan wat ik normaal zie voor bij komen. Doch, daar ik zocht naar een goede manier om het hout te veredelen ben ik hier op dit forum beland en sindsdien blijven hangen

Ik ben een illustratie student uit Den Haag en heb mij onlangs bezig gehouden met een hout project. Ik ben de laatste 5 weken bezig geweest voor een project genaamd Boards4Borneo. Die project houdt in dat een honderdtal kunstenaars met oude skateboards iets creatiefs doen. Deze boards worden vervolgens geveild. De opbrengst gaat naar kansarme kinderen op Borneo.

Ik ben zelf met 3 boards bezig geweest en heb ze allemaal op een andere manier proberen te bewerken. Daar het een project voor Borneo betreft heb ik enigszins geprobeerd om de traditionele volkskunst uit Indonesië in het bord te verwerken.
Alles is met de hand gedaan en ik was er bij elkaar zo'n 180 uur aan kwijt.

Als men erg geïnteresseerd is wil ik ook wel foto's plaatsen van de tussenfases.

blauw_5736.jpg


Materiaal: Pyrograaf, gutsen in verschillende maten, enorm veel schuurpapier en 3 lagen rustiek grenen beits

Manier van werken: Eerst een ontwerp gemaakt, deze op schaal gemaakt, raster erin getekend. Vervolgens door middel van het raster overgezet op het bord waar ik inmiddels de print vanaf heb geschuurd. Vervolgens de print met de pyrograaf eruit gebrand. Hierna de rest ruimte om de vis heen voor een deel eruit gegutst en deze helemaal gladgeschuurd. De wat versleten pyograaf lijnen nog een keer strak getrokken. Eén laag beits over het hele bord gedaan. De vis opgeschuurd en over de rest ruimte nog 2 lagen beits gedaan.

geel_5740.jpg


Materiaal: Pyrograaf, gutsen in verschillende maten, 2 lagen rustiek grenen beits en wat schuurpapier

Manier van werken: Enigszins als hierboven. Wanneer er interesse is kan ik er wel over uitwijden.

rood_5744.jpg


Materiaal: Gutsen in verschillende maten, figuurzaag, verschillende soorten raspen, verschillende soorten vijlen, ook hier enorm veel schuurpapier en 3 lagen rustiek grenen beits

Manier van werken: Enigszins als bij de eerste. Wanneer er interesse is kan ik er wel over uitwijden.

Foto's zijn overigens gemaakt door Florine Visser.
 

Xiso

Nieuw lid
28 jan 2011
16
0
rickkoorman zei:
Dit hebben we hier nog niet gezien. Ik zou heel graag meer foto's zien van het laatste project.
Goed initiatief!!

U vraagt, wij draaien!

De foto's zijn niet heel erg helder, maar ik denk dat het wel enigszins een indruk geeft van hoe ik te werk ben gegaan.

Als eerste heb ik een ontwerp gemaakt, deze op schaal gemaakt en vervolgens op de raster methode naar het board overgebracht.

CIMG2354.JPG


Vervolgens heb ik een "linoleum" guts ter hand gepakt en heb ik overal de lijnen eruit gegutst. Dit omdat je met een grote guts al snel te veel van het hout meeneemt door de nerf. Een skateboard bestaat immers uit allemaal dunne laagjes hout op elkaar gelijmd. Hierdoor kwam ik ook op het idee om de tweede rode laag op deze manier zichtbaar te maken.

CIMG2360.JPG


Nadat ik elke lijn eruit had gegutst heb ik een iets grotere linoleum guts gepakt en ben ik de vlakken die ik eruit wilde hebben eruit gaan halen. Overigens wat wat donkerder met potlood is ingekleurd moest eruit gezaagd worden.

CIMG2365.JPG


Nu werd het tijd om de delen eruit te zagen. Ik heb het eerst met een elektrische figuurzaag geprobeerd, maar omdat een skateboard niet plat kan liggen klepperde het board heen en weer en ging het zaagje kapot. Dus ben ik maar met de handzaag aan de gang gegaan. Dit is de eerste fase van het zagen.

CIMG2369.JPG


Vervolgens de rest eruit gezaagd en met raspen en vijlen aan de afwerking van het board begonnen. Bij elke stap ben ik ook bezig geweest om de rode delen nog beter uit te gutsen/schuren

CIMG2385.JPG


Toen ik uiteindelijk helemaal klaar met het schuren was en met de figuurzaag nog enkele delen had bijgewerkt ben ik begonnen met de beits. Als eerste 1 laag beits over het hele board. Vervolgens heb ik de rode delen weer flink opgeschuurd. De foto is niet heel erg duidelijk, maar je ziet aan de bovenkant wel het verschil tussen het opgeschuurde gedeelte en dat wat ik nog met rust heb gelaten.

CIMG2388.JPG


Nu nog 2 lagen beits over het "hout" en in de eerste post zie je het eindresultaat.
 

Xiso

Nieuw lid
28 jan 2011
16
0
Bedankt trouwens voor de complimenten, ik waardeer het enorm!

Het koste mij alleen heel veel tijd daar ik alles handmatig heb gedaan. Ik vond het wel enorm leuk om te doen. Wellicht ga ik in het vervolg kijken hoe ik bepaalde facetten door machines kan vervangen. Daarom hang ik hier op het forum ook een beetje rond om te kijken hoe andere het nou aanpakken. Vooral het schuren zou ik liever machinaal doen en een dremel kan dit wellicht op een goede manier invullen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.