Benchworks MFTC - anno 2019

veldew

Nieuw lid
7 jul 2016
2
0
Hoi hoi,
leuke discussies hier, heb net de plannen ontvangen en ga er ook eens aan beginnen ....
Weet er iemand waar ik die voetjes kan bestellen/afhalen die BRT aangebracht heeft ?
Ook regio Leuven/Diest
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
MFTC 1 jaar later - Groot Onderhoud

Verdorie wat heb ik er al plezier van gehad.

Helaas doken er al snel na het bouwen kleine problemen op. Voornamelijk door mijn eigen schuld.
Intussen zijn we een jaar verder en drong een "groot onderhoud" zich op.

Ten eerste, een nieuwe hendel. De eerste was uit vurenhout (ik had destijds niks anders meer liggen), en die was onlangs gebroken. Vervangen door een sterker exemplaar uit beuk.

Gezien ik de systainer lades eigenlijk niet gebruik, heb ik bovenste alvast omgevormd naar een gewone lade.

20200606_174258.jpg

Wat die lades betreft. Ik had destijds stops gekocht bij ali express, maar die bleken enkele mm te groot, ze zaten de systainers in de weg dus ik had die nooit geinstalleerd. Hierdoor was het verrijden best lastig want de lades bleven altijd maar openvallen.

Met wat "prutsen" heb ik dit toch geïnstalleerd gekregen bij de onderste 2 lades door ze enkele mm naar buiten te laten "uitsteken".

20200606_174321.jpg

Ook de groene haak om de tafel vast te houden heb ik een tegenmoer op moeten zetten want dat loste steeds.

Buiten deze zaakjes werkt de MFTC nog super prima en nog geen enkel spoor van slijtage te merken. Ik denk dat hij nu een paar jaar verder kan.

PS @brt : ben jij nog verder geraakt met die van jou? Je geste van de poten apprecieer ik nog steeds!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
PS @brt : ben jij nog verder geraakt met die van jou? Je geste van de poten apprecieer ik nog steeds!

Niet veel verder.... Heb te weinig tijd.... En veel te veel werk..... :rolleyes:
Zal eens foto posten. Ze is nagenoeg klaar om te verven, maar staat in een hoekje aan de kant.

Pootjes zijn graag gedaan.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
MFTC 1 jaar later - Groot Onderhoud

Verdorie wat heb ik er al plezier van gehad.
Ja, dat had ik al voorspeld. :)

Helaas doken er al snel na het bouwen kleine problemen op. Voornamelijk door mijn eigen schuld.
Intussen zijn we een jaar verder en drong een "groot onderhoud" zich op.

Ten eerste, een nieuwe hendel. De eerste was uit vurenhout (ik had destijds niks anders meer liggen), en die was onlangs gebroken. Vervangen door een sterker exemplaar uit beuk.

Gezien ik de systainer lades eigenlijk niet gebruik, heb ik bovenste alvast omgevormd naar een gewone lade.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. ;)

Bekijk bijlage 87543
Wat die lades betreft. Ik had destijds stops gekocht bij ali express, maar die bleken enkele mm te groot, ze zaten de systainers in de weg dus ik had die nooit geinstalleerd.
Hierdoor was het verrijden best lastig want de lades bleven altijd maar openvallen.
Toch niet ook tegen het scheenbeen hé? :oops:

Met wat "prutsen" heb ik dit toch geïnstalleerd gekregen bij de onderste 2 lades door ze enkele mm naar buiten te laten "uitsteken".
Heb je nog naar mijn oplossing voor dit probleem gekeken? :cool:

Bekijk bijlage 87544

Ook de groene haak om de tafel vast te houden heb ik een tegenmoer op moeten zetten want dat loste steeds.
Hé. daar heb ik geen last van gehad.

Buiten deze zaakjes werkt de MFTC nog super prima en nog geen enkel spoor van slijtage te merken. Ik denk dat hij nu een paar jaar verder kan.

PS @brt : ben jij nog verder geraakt met die van jou? Je geste van de poten apprecieer ik nog steeds!
Ja ik ook, bedankt brt. :)

Nog veel plezier met je MFTC. (y)
Mvg, :).
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Inderdaad, bij de Máximax zitten alle tierelantijntjes (aanslagen, afstandhouders, adapter voor kleine houtjes, zwik deuvels 8mm en 6mm)

Zelf al redelijk snel extra boortjes (nu 5,6 en 8mm) en een rail van 800 bijgekocht zodat je nagenoeg alles kan wat een domino + LR32 systeem kunnen. Rail heb je op zich niet nodig voor een gatenrij, daar werken de aanslagen/inzetstukken ook goed voor.

De veerpennen/aanslagen zijn TOP en ook voor grote stukken en kleinere houtjes werkt het prima.

Deuvels zijn verder supergoedkoop ten opzichte van domino’s.

Tot op heden geen spijt van de DDF40 aankoop gehad hoewel ik soms het stekker omwisselen wel eens vervloek. Dat heeft Festool toch echt wel heeeeeel slim voor elkaar.

Enige “nadeel” van de deuvels is dat je heel precies moet werken waar de Domino op brede instelling iets vergevingsgezinder is. Er zijn boortjes te koop die een tiende mm groter zijn.... maar dat loopt in de kosten.

Qua uitvoering is de DDF40 wel weer een enorme verbetering t.o.v. De DD40. Vooral de “fence” en afneembare stofafzuiging aan de zijkant en de vorm van de behuizing zijn een stuk beter.

De DDF heeft maximaal 12mm deuvels waar de DD40 (dacht ik) tot 16mm kan. DDF lijk vooral uitgelegd op meubel/kastenwerk maar op zich ook precies genoeg om met 12mm deuvels grotere raamwerken te maken.

Ben nog niets tegengekomen wat ik er niet mee kan maken en gebruik sindsdien eigenlijk nauwlijks wat anders (geen schroeven). Is niet sneller/makkelijker maar werkt goed voor me.

Dat alles meegenomen blijven de Domino en DDF40 dure machines en moet je afwegen of huren/lenen/2e hands mogelijk een betere investering is. Absoluut proberen om met beide machines eens wat te maken en kijken wat je het best ligt.

Success!

HTBDTL
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Hoe zou Triton deuvelapparaat zich verhouden als goedkoop alternatief voor de Festool of Mafell?
Op YouTube zie ik uiteenlopende recensies.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Hoe zou Triton deuvelapparaat zich verhouden als goedkoop alternatief voor de Festool of Mafell?
Op YouTube zie ik uiteenlopende recensies.
Ik heb ooit een Triton vandiktebank gehad en dat was qua prijs een goeie aankoop maar prijs/kwaliteit geen goeie aankoop. Als je vooral plaatmateriaal gebruikt, kan je ook een Lamello kopen, zo'n classic X kost de helft van een deuvelaar of domino.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hoe zou Triton deuvelapparaat zich verhouden als goedkoop alternatief voor de Festool of Mafell?
Op YouTube zie ik uiteenlopende recensies.

Ik heb geen ervaring met de Triton maar afgaand op de domino/DDF/Triton head to head reviews op youtube is ie onvoldoende goed gebouwd/precies om te doen wat ie moet doen.
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Ik heb geen ervaring met de Triton maar afgaand op de domino/DDF/Triton head to head reviews op youtube is ie onvoldoende goed gebouwd/precies om te doen wat ie moet doen.

Dat is juist wat mij doet weerhouden deze aan te schaffen. Zou het echter wel een goedkoop alternatief vinden voor de Festool.
ik heb gelezen dat een lamello niet de sterkte kan bieden wat een domino wel kan. Enkel voor het uitlijnen van plaatdelen.
(Deze discussie hoort eigenlijk niet hier thuis.. ;) )
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dat is juist wat mij doet weerhouden deze aan te schaffen. Zou het echter wel een goedkoop alternatief vinden voor de Festool.
ik heb gelezen dat een lamello niet de sterkte kan bieden wat een domino wel kan. Enkel voor het uitlijnen van plaatdelen.
(Deze discussie hoort eigenlijk niet hier thuis.. ;) )
Miscchien niet met een enkele lamel, maar als je per domino 2 lamellen zou plaatsen weet ik het zo net nog niet eerlijk gezegd...
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Volgens mij zorgt een lamello koekie ook voor weerstand tegen rotatie net als de deuvels (2) of domino (1). Uiteindelijke sterkte komt uit de lijmverbinding. Hoewel een Domino/Deuvel misschien sterker zijn dan een lamello zelf, weet ik niet zeker of de gehele verbinding, mits goed gemaakt heel veel zwakker zou zijn.

Heeft vast iemand getest.... ergens.....
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Lekker bezig ook ik heb de plannen al een tijdje liggen maar het is er nog niet van gekomen. Ik volg het met veel interesse.

Met vriendelijke groet Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.