Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 8 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 77
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    @brt,

Kun je niet voorzichtig met zo’n dun japans zaagje het achterstuk eruit zagen?
    Je gaat het later toch schilderen kun je de (hopelijk) lichte beschadigingen mooi weg werken.
    Jammer, maar je moet toch verder als het zagen goed lukt kun je het achterstuk toch ook weer gebruiken.
    Succes en geef de moed niet op, ik heb ook meerdere keren dingen verkeerd gedaan.

Mvg, ,

@RonaldVereycken,

Je schiet al aardig op en het ziet er goed uit.

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Ai Brt, pech met die achterkant. Hopelijk krijg je dat snel terug in orde.
    Ik zie daar wel allemaal fijn festool materiaal staan, dat wordt plezierig werken

Zal binnenkort ook enkele van mijn "omwegen" posten ;-)

Ik heb nog eens gekeken en heb dus 20mm boor in meerdere edities maar géén van 28. Eentje besteld bij klium maar niet op stock, dat gaat dus nog even duren vooraleer ik kan gaan testen. Een gewone rechte boor besteld, geen speciallekes ... ;-)

@jan: zelfde hier: versleten bosch werkbank en een gewone tafel met beperkte klemmogelijkheden. Vandaar de motivatie voor MFTC...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    @RonaldVereycken,

Je schiet al aardig op en het ziet er goed uit.

Mvg, .
    Bedankt! Heb er afgelopen week idd. iets meer tijd dan anders aan kunnen spenderen. Vanaf nu zal vooruitgang weer iets normaler verlopen (in beste geval enkel uurtjes in t weekend).
    Laatst gewijzigd door RonaldVereycken; 08-05-19 om 08:13.
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Heb vandaag een miniem detail veranderd aan die van mij . Blunder van dat formaat was eventjes geleden.....

Heb gedaan wat Spaander voorstelde. Maar dan met een dikke Europese zaag in plaats van een dunne Japanse

Rug uitgezaagd. Op de juiste plaats bevestigd met opgestopte deuvels (van buitenaf door het corpus geboord met handboormachine, propje van een paar mm om het proper af te werken). De zaagsnedes aan de voorkant voorzien van een ingelegd latje in Meranti. De boel vlak geschaafd / geschraapt / nageschuurd. Kan er weer mee door. Heeft uiteindelijk een paar uur werk, wat reststukjes meranti en een paar deuvels en wat lijm gekost.... Had erger gekund....

Weet dat het al aan bod gekomen is, maar hoe draai je ook al weer foto's?

IMG_0786.jpgIMG_0787.jpgIMG_0791.jpgIMG_0792.jpgIMG_0803.jpgvoorzijde.jpg

Gaat helemaal lukken. Ik heb er ook één gemaakt een paar jaar geleden. Fijn ding.

Het handvat is ook afgeraakt. Benchworks verbond de delen met schroeven, maar ik heb ze gedeuveld. De zijkanten zijn maar 12mm dik, dat is niet veel, en bovendien in vurenhout want ik had niks beter op stock.
    We zullen zien of het sterk genoeg is.

1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    -- Max Bessey

verven

De boel is hier geverfd geraakt. 't Is te zeggen, een poging tot.

drogen.jpg

Nog nooit hout geverfd, evenmin al gewerkt met spuitbussen. De eerste maal betekent meestal opportuniteit om bij te leren.

Had 4 bussen gekocht: 2 'primer', eentje beige-wit en eentje groen van de festoolkleuren. Geen donkergrijs. Nog even overwogen rood te gebruiken ipv. groen, want dat is universeler: Mafell, Bessey, facom...

Gezien die spuitbussen veel rondblazen moest dit absoluut buiten want ik heb geen garage of werkhuis.

Les 1: slecht idee als het hard waait. 2 bussen primer en de witte verf opgebruikt voor de corpus alleen. Het gedeelte bedoeld voor de tafel & extensietafels zweeft ergens rond in de atmosfeer.

Les 2: bril vol kleine witte stipjes . Gelukkig zie je het enkel van heel dichtbij.

Les 3: na het primen en verven zie ik nog steeds hout. Te weinig geprimed, te weinig vooraf geschuurd, of nog een laag nodig?

Mij lijken die acrylaatspuitbussen geen kado voor het milieu en ook niet voor mijn longen. De andere delen zal ik afwerken met een pot en verfborstel op de ouderwetse manier.

Nu kan ik stilaan beginnen met assembleren, heb er al zin in!!
    Laatst gewijzigd door RonaldVereycken; 12-05-19 om 21:08.
    -- Max Bessey

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Goed bezig.... Deuvel in handvat is i.m.o. beter dan de schroef v.h. origineel.

Zou persoonlijk geen spuitbussen gebruiken, tenzij voor eventueel de accentjes (maar dat heb je zelf al ondervonden )

Verf + viltrollertje (+ borsteltje)

Als je dat nog niet vaak gedaan hebt, zoek eens naar het youtube kanaal van verfwebwinkel. Hebben goede instructiefilmpjes (ik vond die toch nuttig).

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Ik gebruik nagenoeg nooit spuitbussen en zeker niet buiten.
    "Les 2: bril vol kleine witte stipjes . Gelukkig zie je het enkel van heel dichtbij."
    Jouw ogen zitten dichtbij dus zie jij het gelukkig nog goed.

Voor grondverf/primer gebruik ik altijd de goedkoopste (kleine) schuimrollen en gooi die daarna weg.
    Voor aflakken een betere kwaliteit bv. anza kleine viltrollertjes (10cm) die pluizen niet en blijven goed rollen ipv schuiven.
    En daar natuurlijk altijd een kwast bij voor de moeilijke hoekjes.
    Ik heb het handvat ook met deuvels gedaan werkt prima.
    Je gaat lekker hoor, gewoon stug doorgaan.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Bedankt voor de tips. Ik zag iedereen bezig met spuitbus, dacht dat ik de enige was die nog met borstel deed. Niet dus!

Verfwebwinkel hebben heel wat filmpjes, ga ik zeker bekijken. En dan de tafel & extensietafel verven.
    -- Max Bessey

Forum Rechten