Benchworks MFTC - anno 2019

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Ik heb die tracks online besteld, link gevonden hier op het forum:

https://alu-spezi.de/epages/39916185...egories/26/125

Ging vlot. tracks waren goedkoper dan de grote merken, wel 15 euro verzendkosten (maar rondrijden kost ook geld:)). 2 dagen na bestellen geleverd

@brt
Heb je dan de M6 of de M8 besteld ?

@Ronald
Wil wel foto's plaatsen maar weet (nog) niet hoe : (
Jij ligt wel een haarlengte voor ; )
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
M8:

(weet er iemand hoe het komt dat mijn foto's regelmatig op hun zij belanden?)
 

Bijlagen

  • IMG_0934.jpg
    IMG_0934.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 291
  • IMG_0937.jpg
    IMG_0937.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 292

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Die van Brico voelen inderdaad erg licht aan maar mr. Benchworks had dit uitvoerig getest en geen problemen ondervonden en ik hoop dat hij gelijk krijgt. Die dingen zijn ook zo dun dat je de schroef nooit kan verzinken. Ik heb het gewoon gelijmd. We gaan wel zien wat het geeft.

@BRT: ivm. foto's, weet niet de details maar is iets van opname positie en een oriëntatie dat als meta-data wordt meegegeven. De ene software houdt rekening met de oriëntatie waardoor die juist lijkt te staan, de andere negeert de metadata en dan lijkt het scheef. Als je ze opent met windows viewer, hoe staan ze dan? Als ze daar ook fout staan kan je ze daar eerst draaien, en dan terug opslaan alvorens te uploaden.

Maar goed, het is een vrije dag, we zullen eens wat gaan klussen anders geraakt de MFTC nooit af...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Daar ga je veel plezier van hebben, heb je de slotbout die als scharnierpunt van het werkblad werkt verzonken?
Zo niet, krijg je het werkstuk met klemmen niet helemaal vlak tegen de het werkblad.
Mvg, :).
 

WR1944

Oud hout
Het is dat m'n werkplaats al overvol is maar anders was ik dit avontuur ook begonnen. Ik volg de berichtgeving met enthousiasme.
Het lijkt me een ideaal onderwerp om je creatieve gedachten er op los te laten. De klussen die ik buitenshuis doe zijn meestal simpele reparaties en wordt het te groot dan neem ik het mee naar huis.

Ik doe echter ook het één en ander met electronica. M'n gereedschappen zijn her en der gestald en ook de meetapparatuur verdienen een beter onderkomen. Misschien ga ik het idee lenen om een mobiele werkhoek te maken met soldeer-, test- en meetspullen. Dat vereist een geheel andere kijk op de constructie maar ik ga er wel op broeden. ;) En omdat electronica "schoon" is moet de sparkbench ook in een andere ruimte geplaatst worden. Ik zie in de verte al mogelijkheden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
M8:

(weet er iemand hoe het komt dat mijn foto's regelmatig op hun zij belanden?)
Ik had dit probleem ook (iPhone). Nu sla ik ze op in een map op de harde schijf. Dan rechtermuisknop en kiezen 'bewerken'. En dan onmiddellijk (zonder verder bewerken) opslaan. Dan blijven ze gewoon recht staan na het posten.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik had dit probleem ook (iPhone). Nu sla ik ze op in een map op de harde schijf. Dan rechtermuisknop en kiezen 'bewerken'. En dan onmiddellijk (zonder verder bewerken) opslaan. Dan blijven ze gewoon recht staan na het posten.

Gaan we proberen... Is inderdaad ook iPhone... (vroeger android, geen last van, telefoon is voor de rest wel beter dan de vorige:eek:)
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Sinds de MFTC klaar is, zijn we “zelfbedruipend” voor het afwerken van de extensietafels.

Op papier leek het werkoppervlak me klein maar als in de praktijk is het bijzonder handig omdat je er langs 4 kanten rond kan.
Na productie had hij nog een beetje tuning nodig:

  • Spaander's bout
  • de onderplank wat bijgeschuurd want die klemde tegen de corpus aan

Dan begonnen aan de extensietafels. Ik had ze gelukkig al gezaagd en in elkaar gedeuveld tijdens een eerder regenweekend, dus kon direct overgaan naar het verfwerk.

Met primer deze keer en toen de geleende reeds bijna lege pot écht op was, aangevuld met overschot van de groene spuitbus, daarna witte afwerkingslaag erover. Het "tussenaanzicht" :
groen.jpg


Dan aan de voetjes begonnen. Eindelijk is alles gemakkelijk vast te klemmen!
pootjeszd.jpg

Voetjes lijmen. Kijkend naar de overwegende kleur in de meeste van mijn materialen, had rood ipv. groen ook best gekund.

lijmen.jpg

De voetjes worden met een deuvel bevestigd in het frame. Zalig, want daar heb ik een machine voor die veel preciezer werkt dan een boor.
Op voorhand leek een deuvelscharnier me een kramikkelige setup maar in de praktijk scharniert het heel goed, heel precies. Ik ga dat nog doen.

gedeuvel.jpg

Ik was wat nonchalant geweest met de afmetingen en plaatsing van de stopblok, daardoor gingen de voetjes niet helemaal toe. Na bevestiging moeten bijzagen.
foutje.jpg

Zo zag het er lelijk uit, nog beetje verfraaid:
opplooi.jpg

Het lastigste waren uiteindelijk de rails om de bevestiging aan de T-tracks te kunnen doen. Op voorhand dacht ik dit te vervangen met bv. M8 bouten. Maar bedacht dan dat de druk niet verdeeld is over de hele T-track maar geconcentreerd rond de bouten en zoveel vertrouwen heb ik niet in die ingelijmde brico-tracks. Dus toch maar de rails maken in het aller aller overschotje beuk dat hier nog lag.

rail.jpg

En dan het eindresultaat. Hiermee komt weer een projectje ten einde. Mid juni zoals gepland, en op naar het volgende!
Bedankt iedereen voor alle hulp en feedback!!

af.jpg
 

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
Ik ga deze ook volgen. De tekeningen een tijd geleden al gekocht bij Timothy. Echter staat deze ook nog ergens op de lijst met projecten. Nu behelp ik mij nog met alles wat er aan werkbanken, schragen en workmates voorhanden is thuis...
Waar kan ik deze tekening kopen? Ik kan het zelf uitvogelen maar de bedenker van het origineel wil ik wel steunen.

Trouwens mooie bank zo.
 

GeertGeentjens

Nieuw lid
14 apr 2012
14
0
Ik zie dat je werkt met de deuvelmachine van Mafell. Ik zou er zelf ook eentje willen aanschaffen. Wat is het vershil tussen de midimax en de maximax? Ik zie zelf geen verschillen in de specs. Enkel in de prijs
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Freesboortjes van 6mm en een heel pak meer accessoires, die veel duurder gaan zijn als je ze apart koopt.
Als je enkel maar standaardplaten gaat deuvelen dan is 't misschien niet nodig, maar als je hem veelzijdig wil kunnen inzetten in verschillende situaties, ga dan zeker voor de maximax.

Ik twijfelde ook maar ben erg blij met mijn maximax. Ik heb wel nog het oude model (DD40). Op ddf40.mafell.de vind je meer.


aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.