Benchworks MFTC - anno 2019

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Mooi project! Jij hebt mijn werkbank helemaal niet nodig mocht ik hem ooit weg doen (ga ik niet doen) ;)

Ik zie je aangeven dat je weinig werkruimte hebt, waar werk je in?
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
@RonaldVereycken

De gang zit er goed in !

mag ik vragen welke t tracks jij gebruikt ?
kan er zo snel geen vinden van 16 mm breed



 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Mooi project! Jij hebt mijn werkbank helemaal niet nodig mocht ik hem ooit weg doen (ga ik niet doen) ;)

Ik zie je aangeven dat je weinig werkruimte hebt, waar werk je in?

Bedankt Tympy. Mocht ik meer plaats hebben zou ik toch gaan voor een groter model zoals dat van jou, met ingebouwde frees- en zaagtafel enzo.

Ik heb trouwens exact dezelfde frees als jou (Makita RT0700). Hij was speciaal aangekocht om in te bouwen in een freestafel, die ik voor dit projectje ging maken. Maar ik ben er zó tevreden van, dat ik het niet meer over mijn hart krijg. Heerlijk frezen met dat ding.

Ik werk nagenoeg altijd buiten, gewoon op de oprit. Soms op het terras. Vandaar dat de MFTC van pas komt. Als het regent ben ik technisch werkloos.

@RonaldVereycken

De gang zit er goed in !

mag ik vragen welke t tracks jij gebruikt ?
kan er zo snel geen vinden van 16 mm breed

Thx! Gekocht in de Belgische brico aka. sencys rail aluminium. In de Nederlandse Brico hebben ze die naar het schijnt niet.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Een korte omweg naar het freeswerk.

Bij het uitfrezen van de railgleuven is een deel van de hoek weggevlogen. Dit is mijn eerste freeservaring in multiplex en al meteen de gelegenheid gekregen om te leren hoe het niet moet. De andere hoeken doe ik rustigaan op verlaagd toerental, dit lukt wél.
ffffrees.jpg

Ik heb nu een iets kwetsbaardere hoek, verder is het issue eerder visueel, niet erg voor een werkbank.

De hamvraag: gevolg van kwaliteit van de brico multiplex of gewoon pech? Sowieso goed oppassen met hardhout?

Ik zal ook geen gaten frezen voor zaagrails, en kan daardoor alle 4 de zijdes voorzien van een rail. Daardoor kan de extensietafel aan beide korte kanten bevestigd worden.

Het leuke aan iets zelf doen is dat je alles naar wens kan aanpassen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb trouwens exact dezelfde frees als jou (Makita RT0700). Hij was speciaal aangekocht om in te bouwen in een freestafel, die ik voor dit projectje ging maken.

Je maakt toch ook een extensie tafel?
Daar kan je toch een van de openingen gebruiken om de frees in te bouwen.
Dat tafel/blad kan je zo maken dat je deze er zo in vastzet en er weer uit kan halen.
Mvg, :).
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Aan de kopkant een een deklat klemmen waar je ook doorheen freest. Die breekt ook uit, maar dat is niet erg.

En multiplex breekt snel uit op deze manier, het zijn per slot van rekening laagjes op elkaar geplakt.

Opsluiten dus. Ook bij radiusfrezen op massief hout, dwars op de nerf breekt altijd uit, dus extra deklat erop klemmen om je werkstuk op te sluiten.

Kun je ook gewoon op volle snelheid blijven frezen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb trouwens exact dezelfde frees als jou (Makita RT0700). Hij was speciaal aangekocht om in te bouwen in een freestafel, die ik voor dit projectje ging maken. Maar ik ben er zó tevreden van, dat ik het niet meer over mijn hart krijg. Heerlijk frezen met dat ding.

Kan je niet 1 van je opzetstukken gebruiken om in te bouwen? Ik heb dat opzetstuk om in hoeken te frezen gebruikt om in te bouwen. Dan is het een kwestie van je motor deel erin en eruit klikken. Ik zal thuis nog wel wat foto's maken hoe ik het heb gedaan, misschien heb je er wat aan

En het frezen blijft volgens mij veel oefenen, ik heb ook best vaak gehad met mijn werkbank dat ik aan het frezen was en het weer helemaal niet naar mijn zin ging, ik heb in ieder geval nog genoeg oefening nodig :D
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Kan je niet 1 van je opzetstukken gebruiken om in te bouwen? Ik heb dat opzetstuk om in hoeken te frezen gebruikt om in te bouwen. Dan is het een kwestie van je motor deel erin en eruit klikken. Ik zal thuis nog wel wat foto's maken hoe ik het heb gedaan, misschien heb je er wat aan

Dag Tympy, goed idee! Ik heb wel de 'voordelige' duitse versie aangekocht en die komt met enkel de ronde kantenfrees voetplaat, maar een nieuwe vind ik al voor 26 euro zie ik, dus dat wordt het plan!

Aan de kopkant een een deklat klemmen waar je ook doorheen freest. Die breekt ook uit, maar dat is niet erg.

En multiplex breekt snel uit op deze manier, het zijn per slot van rekening laagjes op elkaar geplakt.

Opsluiten dus. Ook bij radiusfrezen op massief hout, dwars op de nerf breekt altijd uit, dus extra deklat erop klemmen om je werkstuk op te sluiten.

Kun je ook gewoon op volle snelheid blijven frezen.

Ja inderdaad, als je het zo zegt klinkt het logisch. In multiplex is helft is altijd dwars op de nerf en dus breekgevoelig. Ik ben blij dat ik de les geleerd heb op een werkbank en niet op een meubelstuk :)


Intussen ben ik de corpus bij elkaar aan't lijmen, begint stilaan beetje vorm te krijgen en hoop einde vh weekend weer wat verder te staan. De boorkop 28mm is ook gearriveerd via BPOST, waarmee ik de gaten voor de pootjes kan maken.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Je maakt toch ook een extensie tafel?
Daar kan je toch een van de openingen gebruiken om de frees in te bouwen.
Dat tafel/blad kan je zo maken dat je deze er zo in vastzet en er weer uit kan halen.
Mvg, :).

Inderdaad, en vooraf had ik het als tweetrapsplan opgevat: ik maak gauw een super supersimpel model, zoals onze vriend Ognyan hier op youtube. Ik leer daaruit, en dan maak ik later een degelijk model, ontwikkeld naar de inzichten opgedaan met het simpele model, en dat werk ik dan eventueel in in de MFTC. Maar goed, het zal evolueren in functie van de noden van het moment en voor de MFTC is er geen freeswerk meer nodig denk ik.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Misschien heb je er iets aan, zo heb ik het gedaan, niet overal even strak maar wel functioneel. Ik had het geheel uitneembaar gemaakt omdat ik dacht dat ik dacht dat ik de freesmotor er anders niet in zou krijgen maar dit gaat prima. Het voordeel van het gebruiken van zo'n voet is natuurlijk dat ie makkelijk wisselbaar is maar ook dat je maar weinig freeshoogte verliest.. Weet iemand trouwens hoe ik mijn foto's een stuk kleiner kan maken?
20190519_143206.jpg20190519_143217.jpg20190519_143231.jpg20190519_143240.jpg20190519_143157.jpg
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Alweer een weekend voorbij.

De laatste verfwerken zijn afgerond, ditmaal de spuitbussen verwisseld voor een gewone pot houtprimer en witte verf en dat ging veel beter.

verf.jpg

Heb ook het MDF blad voor de tafel gemaakt (recyclage) en willekeurig wat gaten in gemaakt zonder na te denken. Geen perfect haaks systeem, dat vind ik te ingewikkeld, en als 't niet handig blijkt, maak ik later wel een nieuw of extra gaten.
tafelblad.jpg

Dan, de pootjes. Best stoer zo'n boor van 28mm. Proefje gedraaid, boort heerlijk gemakkelijk, veel beter dan een klok of forstner boor.
28mm.jpg

Ik vreesde wat om hiermee gaatjes maken in de smalle poten omdat het wat nauw komt, maar verliep prima.
gaatjes1.jpg

Dan nog wat assemblage. Als 'm kan deuvelen, dan zal ie het niet laten. Dit zijn de stootblokken om het karretje vanuit rustpositie op te tillen om te verzetten. Gemaakt van een mini overschotje beuk.
gedeuvel.jpg

En de ladegeleiders erin. Het originele idee was om dat achteraf te doen, maar het is zoveel gemakkelijker nu de corpus nog gewoon op een tafel kan worden gezet.
rails.jpg


En het weekend was weer om. Wat moet er nog gebeuren:
  • Lades maken
  • Ondertafel afwerken
  • Rails vinden! Bij vorige bezoek Brico hadden ze bijna geen meer, meegepakt wat ze hadden, maar heb er nog 1 nodig. Je kan dat online opvolgen en dat blijft maar 'niet in stock' zijn :mad:
  • De extensietafels

Het einde komt stilaan in zicht. Ik hoop in juni te landen en dan kunnen we hem in de grote vakantie gaan uittesten :cool::cool::cool:
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Nou, je gaat rap door !

Heb je de lade rails van de brico gebruikt ? en zit hier een vergrendeling op ?

Zijn de beuken steuntjes al gelijmd ? volgens mij zitten ze verkeerd om ....
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Je hebt gelijk robow :(. Het is zelfs geen foutje gemaakt tijdens het deuvelen, ik heb dit gewoon nooit goed uit het plan opgenomen.
Ik ga ze nog niet meteen erafzagen, eerst kijken of ik die dingen wel ga gebruiken. Uit de filmpjes zag ik meneer Benchwork trappen tegen de onderste lade eerder dan tegen de stootblokken. Ik kijk ook even naar ervaringsdeskundigen, @spaander? :)

Ik heb ladegeleiders van so-tech gekocht, in een pak van 4, op amazon, behoorlijk voordelig. Zie mijn lijstje in de eerste posts.
Met rails bedoelde ik de T-tracks. Die zijn van de Brico.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Die stootblokken zijn niet om tegen te trappen maar om de kar omhoog in de auto te trekken.
Daarom zit de hoge kant onder zodat de kar een beetje schuin omhoog kan.
Maar als je de kar niet vervoerd zoals ik maakt het geen donder uit natuurlijk.
Ga lekker door het gaat goed, het schilderen ging met de roller en kwast beter hé.
Mvg, :).
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Je hebt gelijk robow :(. Het is zelfs geen foutje gemaakt tijdens het deuvelen, ik heb dit gewoon nooit goed uit het plan opgenomen.
Ik ga ze nog niet meteen erafzagen, eerst kijken of ik die dingen wel ga gebruiken. Uit de filmpjes zag ik meneer Benchwork trappen tegen de onderste lade eerder dan tegen de stootblokken. Ik kijk ook even naar ervaringsdeskundigen, @spaander? :)

Ik heb ladegeleiders van so-tech gekocht, in een pak van 4, op amazon, behoorlijk voordelig. Zie mijn lijstje in de eerste posts.
Met rails bedoelde ik de T-tracks. Die zijn van de Brico.

Bedankt voor de tip (s) heb ook de lade geleiders van so tech ( zitten er inmiddels ook in )

Heb mezelf ook maar zo een "dikke " boor aangeschaft voor de pootjes ; o)

Nu de T tracks nog, valt nog niet helemaal mee
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Korte update langs mijn kant, geen representatieve foto's ditmaal:
* Alle lades zijn gemaakt, moet ze nog installeren
* Poten,wielen, en T-tracks gemonteerd met Tec7

Voor de laatste T-tracks ben ik nog de taalgrens over mogen rijden naar Grez-Doiceaux. Ze waren al weken out of stock in de brico vlakbij en enkele telefoons verder “dachten ze” dat die nooit meer gaan binnenkomen.

Nu de T tracks nog, valt nog niet helemaal mee

Jij ook logistieke issues?

Benieuwd naar jouw situatie, toevallig wat fotootjes? :)
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Die stootblokken zijn niet om tegen te trappen maar om de kar omhoog in de auto te trekken.
Daarom zit de hoge kant onder zodat de kar een beetje schuin omhoog kan.
Maar als je de kar niet vervoerd zoals ik maakt het geen donder uit natuurlijk.
Dat is een meevaller dan, want in de auto gaat die normaal niet moeten.

Ga lekker door het gaat goed, het schilderen ging met de roller en kwast beter hé.
Mvg, :).
Trager maar zoveel beter inderdaad... het verschil was zo groot dat ik uiteindelijk de corpus ook nog een laagje potverf gegeven heb.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb die tracks online besteld, link gevonden hier op het forum:
https://alu-spezi.de/epages/39916185...egories/26/125
Ging vlot. tracks waren goedkoper dan de grote merken, wel 15 euro verzendkosten (maar rondrijden kost ook geld:)). 2 dagen na bestellen geleverd

Inderdaad, maar volgens mij zijn deze tracks ook sterker dan die rails van de (Brico).
En als je daar wat meer besteld of samen met andere dan vallen de verzendkosten ook weer mee.
Ze hebben daar ook een freesje dat precies de maat van de track heeft voor weinig geld.
Ik heb daar ook een boortje besteld waarmee je de gaatjes en verzinken in een gang doet (niet goedkoop) maar gebruik het regelmatig in aluminium.

Mvg, :).
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Waarom zie ik dat freesje nu pas.. :rolleyes: en dat boortje is helemaal handig, ik heb het nu gedaan door heeel voorzichtig met een groter boortje een klein beetje weg te halen.. ging ook wel maar niet ideaal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.