Benchworks MFTC - anno 2019

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Toen ik 2 jaar geleden op dit forum kwam vond ik een bericht van een mobiele werkbank die me erg aantrok. Op dat moment had ik noch de skills noch de moed om eraan te beginnen.

mftc01-300x225.jpg


Anno 2019. We zijn meer
dan 5 jaar nadat de MFTC werd uitgevonden door Timothy van Benchworks. Timothy, zo lees ik tijdens aankoop van de plannen op zijn blog, is inmiddels fulltime landbouwer geworden.

Er zijn al enkele gedetailleerde verslagen gemaakt (dank aan spaander, kemo, Bosquet, …). Ik ga er ook aan beginnen, en zal focussen op wat ik anders heb gedaan, eventuele issues, en een lijst toevoegen van meubelbeslag anno 2019.


Ik
bouw de MFTC omdat ik nog geen echte werktafel heb en omdat ik meestal buiten werk wegens plaatsgebrek.


Van
iedereen die destijds een MFTC heeft gemaakt: werkt hij nog goed? Gebruiken jullie hem nog? Zouden jullie iets veranderen?
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Hey wat leuk! Erg benieuwd naar je resultaat. Ik kocht een paar jaar geleden ook de plannen, maar kwam er toen niet aan toe. Toen ik ze een maandje geleden probeerde te vinden op m'n harde schijf waren ze verdwenen. Ik zal Timothy eens mailen binnenkort, en anders koop ik ze nog wel een keer, steun hem graag.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Enkele vraagstukken vooraleer we de zaag erin zetten.


Punt 1: de MFTC is gemaakt voor 4 festool systainers. Ik heb er 0.

Heb er wel van Bosch, Makita en één Mafell. Die van makita en Mafell lijken dezelfde dimensies te hebben. Da’s al dat.

Die van Bosch zijn anders, groter in alle richtingen. Die zal ik moeten verkopen en vervangen met Festool? 😉

In elk geval, ik zal niet overwegen om de dimensies aan te passen naar Bosch. Ik hou nog in het midden of ik de bovenste twee sys1 vervang door gewone lades waarin ik mijn basismateriaal zal leggen.


Punt 2. Hout halen.

Normaal mijd ik zoveel ik kan Brico en consoorten, maar ik heb nog ecocheques liggen, en er is 20% korting momenteel.

Ben ik slechter af met zo'n brico “hardwood” multiplex? Is dit zwaarder? Welk zou ik anders moeten nemen? Ik weet het niet, we zullen het gaandeweg ontdekken.


Ik koop ook een aantal latten van geschaafd vurenhout. Hout van de brico is niet gedroogd en zal gaan kromtrekken. Maar het is wel erg licht en toch vrij stevig. We zien wel.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Punt 3. Meubelbeslag.

Ik heb een lijst waar ik alle onderdelen gevonden heb mid 2019.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg


Ik heb geluk met een goeie ijzerhandel in de buurt, maar toch wat uitdagingen/issues:

  • De beschikbare assen voor de wielen zijn 129mm lang en er past een schroef in langs beide zijdes. Erg handig maar... dat is te lang. Ik zaag ze korter en bevestig ze dan maar met lijm.
  • De ladegeleiders zijn erg zwaar: 1kg / stuk. Dat geeft in totaal 4kg extra. Ik heb er genomen die 45kg kunnen dragen. Ik had er mss. kunnen nemen die 25kg draagkracht hebben.
  • Pootjes. Ik heb nog simpele stelvoetjes op voorraad. Tegen alle raad in ga ik toch hiermee starten. Iemand een idee waar je de fameuze camar 323 pootjes particulier kan bestellen? Dan kan ik altijd nog upgraden later.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Mijn ervaring tot nu toe is dat het bouwmarkt multiplex niet helemaal maatvast is en dat er meer fouten in de lagen zitten. Als dat geen probleem is, dan zie ik niet in waarom je dat niet kan gebruiken. Vlakheid is toch afhankelijk van je frame. Het enige echt irritante is dat het net ietsje afwijkt qua maatvoering. Dus de platen zijn een pietsje kleiner en een halve mm minder dik bijvoorbeeld. Maar daar kan allemaal rekening mee gehouden worden....
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heb hier zelfde projectje als langlopend nevenproject lopen. Zelfde regio. Zelfde Assen gekocht bij zelfde ijzerwinkel. De pootjes kan ik je bezorgen als je een weekje geduld hebt (kom regelmatig in ijzerhandel die ze heeft, werk in het Leuvense).
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Mijn ervaring tot nu toe is dat het bouwmarkt multiplex niet helemaal maatvast is en dat er meer fouten in de lagen zitten.

Bedankt Rizz! Ik heb intussen de platen al gekocht en zal ervaringen meedelen. Mijn eerste ervaring was met een braziliaanse multiplex van eliotis pine. Man man...vol opgevulde gaten aan de buitenkant en vol holtes aan de binnenkant. Die van brico zien er aan de buitenkant alvast pakken beter uit.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Heb hier zelfde projectje als langlopend nevenproject lopen. Zelfde regio. Zelfde Assen gekocht bij zelfde ijzerwinkel. De pootjes kan ik je bezorgen als je een weekje geduld hebt (kom regelmatig in ijzerhandel die ze heeft, werk in het Leuvense).

Ah zalig BRT, dat klinkt als muziek in de oren! Zal je een PM sturen. Alvast bedankt!
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Voor diegenen die het niet weten festool heeft hem ook nagemaakt. https://www.toolnation.nl/festool-2...MI1KO-9_T14QIVi-d3Ch0S2Ak3EAQYBCABEgLkwvD_BwE
Zelf maken is veel leuker maar als ze er niets in zagen was dit niet door festool nagemaakt.

Wim: ja geweldig. Ik ben het gewicht van dat festool ding eens gaan opzoeken: 31kg. De MFTC zou ook zoiets wegen. Ik zou verwachten dat ze dit veel lichter hadden kunnen maken met aluminium maar blijkbaar heeft benchworks toch iets indrukwekkends verricht. De MFTC heeft trouwens nog de onderplank, dat heeft de mw1000 niet.

Mocht ik professioneel zijn, zou ik het misschien eerder kopen. Zonder BTW! Maar ik ga er toch wel wat uit leren en hopelijk veel plezier aan hebben achteraf.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Kleine tip, je kunt je laatste bericht aanvullen. En je kunt ook meerdere berichten citeren in een bericht.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Er zijn nog vraagstukken, maar de zaag roept. Dagje vrij en eraan begonnen.
Latjes genummerd met een afneembare labels. Vroeger deed ik dat met potlood maar dat geeft extra schuurwerk.

2.jpg

En we zijn eraan begonnen...
3.jpg

Ik raad ook snellijm aan, want er moet veel gelijmd worden...

@Rizz: kwaliteit multiplex valt me goed mee. Hier en daar een kleine holte wel, maar niks schokkend.




 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Weer verder gewerkt. Even een nota over de Mafell deuvelaar.

Ik heb geen Festool domino maar een Mafell DD40. Ipv. één brede domino sleuf maak ik 2 ronde deuvelgaatjes. Verder zijn beide systemen vergelijkbaar.

Dit ging overal perfect. Alles gedeuveld met 6mm. Met uitzondering van de poten, die zijn 12mm. Ik kan 40mm diep deuvelen en laat die poten nu nét 40mm zijn, zalig! Dat was snel gepiept.

1.jpg

2.jpg

 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Hey, da's leuk om te zien! Een van de dingen die mij tegenhield om te gaan bouwen is het feit dat ik geen Domino heb, of iemand in de buurt met zo'n ding. Benieuwd of dit ook te doen is met een eenvoudiger model deuvelmachine. Iemand daar ervaringen mee?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Dat ziet er al netjes uit !

en het schiet al aardig op ook zo te zien ...

Ben zelf ook begonnen met eentje te maken, heb het multiplex bij karwei gehaald maar vind de kwaliteit minder ..
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Hey, da's leuk om te zien! Een van de dingen die mij tegenhield om te gaan bouwen is het feit dat ik geen Domino heb, of iemand in de buurt met zo'n ding. Benieuwd of dit ook te doen is met een eenvoudiger model deuvelmachine. Iemand daar ervaringen mee?

Bedoel je dat je een manuele deuvelaar hebt? Het karkas vraagt redelijk wat gaatjes en moet precies zijn. Daar denk ik dat je met Kreg pockethole een gemakkelijk alternatief hebt. Het simpelste model is wel betaalbaar. Timothy gebruikt het zelf ook voor sommmige verbindingen. Voor de pootjes zal manueel deuvelen goed lukken, dat zijn maar enkele gaatjes.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Intussen een grote dankjewel aan @brt die me aan Camar pootjes geholpen heeft!

3.jpg

Dat brengt meteen ook een uitdaging mee: pootjes zijn net iets meer dan 28 mm breed, daarvoor moeten gaten geboord worden...in kops hout. Ik heb ook geen kolomboor.

Even getest met een selfcut speedboor en klokboor, deze heb ik liggen in 28mm. Maar dit werkt geen van beiden.

Gelegenheid om een slangenboor te bestellen...iemand ervaring mee in kops hout? :)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Bedoel je dat je een manuele deuvelaar hebt? Het karkas vraagt redelijk wat gaatjes en moet precies zijn. Daar denk ik dat je met Kreg pockethole een gemakkelijk alternatief hebt. Het simpelste model is wel betaalbaar. Timothy gebruikt het zelf ook voor sommmige verbindingen. Voor de pootjes zal manueel deuvelen goed lukken, dat zijn maar enkele gaatjes.
Nee, ik bedoel een deuvelaar als die van Triton, bijvoorbeeld. De Mafell is een prachtmachine, maar niet heel veel goedkoper dan de Festool :) Wel beter tweedehands beschikbaar...
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Nee, ik bedoel een deuvelaar als die van Triton, bijvoorbeeld. De Mafell is een prachtmachine, maar niet heel veel goedkoper dan de Festool :) Wel beter tweedehands beschikbaar...

Ah je hebt er eentje? Waar wacht je op! Je moet wel veel tijd hebben, de MFTC is een puzzel met vele en vele uren "knutselplezier"...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.