Wivamac

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Er werd mij deze week een houtdraaibank van het merk Wivamac aangeboden. Ik weet dat het een nette machine is en niet heel veel op gedraaid is. Het is een db1000 vario controlbox, hoe oud dat deze is weet ik niet, wel de grijze uitvoering, 2012?? Mijn vraag is wat is een redelijke prijs voor zo’n draaibank
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou zeggen, op basis van Google zoekopdracht 'wivamac db1000' en de resultaten op dit forum, ergens tussen de 1000-1500 euro, afhankelijk van de staat en de toebehoren. Mochten er echt veel toebehoren bij zitten, dan mogelijk meer.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat is een kwestie van wat je er mee wil maken. Als je voornamelijk schalen tegen het maximum aan wil maken, is het krap, maar niet onmogelijk. Als je schalen van zeg 30 cm, doosjes en pennen wil maken, kan het gemakkelijk. Met een scherpe beitel is 1 pk vrijwel altijd voldoende.

Het is wel een punt wat ik in de prijs mee zou nemen, want ik vermoed dat als de motor 1 pk heeft, de vario control ook voor een 1 pk motor is gedimensioneerd en een upgrade dus niet zo gemakkelijk is.
 
Ik heb 10 jaar op de DB1000 gedraaid(2001-2011) en nooit een probleem met de motor gehad. Wel de riem op de juiste pulley leggen.
Mijn grootste schaal hierop was 42cm en diepste vaas 33cm. Kijk even naar het onderstel. Deze bank kwam later met een A frame en dat was wel iets stabieler.
De poten en frame had ik gevuld met zand in plastic zakjes en hij stond als een huis.
Ook even naar de lagers luisteren, en er even op proefdraaien.
De prijs die Juriaan noemde is redelijk.
De draaier aan wie ik de bank heb verkocht draait er nog steeds op.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De grijze uitvoering uit 2012 , waar Vels het over heeft , heeft A frame poten. Zelf zou ik het geen bezwaar vinden om aan de poten te lassen, die te verbinden, te verzwaren enz. indien ik zou denken dat het een nog stabielere machine zou opleveren. Dat kan bij staal nu eenmaal makkelijk. Aan het bed zou ik niet lassen .

Je kunt nog steeds onderdelen voor deze machine bestellen bij Willy Vanhoutte. Indien ze door hun voorraad zijn laten ze de stukken bijmaken. Moeten ergens in hun buurt gemaakt worden.

Ik zou toch wat nadenken over de hier voorgestelde prijs, ook al is de machine deze prijs waard. De prijs van een nieuwe Twister ECO is immers maar 1.749,00 https://dehoutdraaierij.nl/shop/draaibanken/twister-eco/
Lijkt mij ongeveer dezelfde categorie?

Succes met de keuze,
we zijn nieuwsgierig

groeten ,
Ornament




 
Laatst bewerkt:
De grijze uitvoering uit 2012 , waar Vels het over heeft , heeft A frame poten. Zelf zou ik het geen bezwaar vinden om aan de poten te lassen, die te verbinden, te verzwaren enz. indien ik zou denken dat het een nog stabielere machine zou opleveren. Dat kan bij staal nu eenmaal makkelijk. Aan het bed zou ik niet lassen .

Je kunt nog steeds onderdelen voor deze machine bestellen bij Willy Vanhoutte. Indien ze door hun voorraad zijn laten ze de stukken bijmaken. Moeten ergens in hun buurt gemaakt worden.

Ik zou toch wat nadenken over de hier voorgestelde prijs, ook al is de machine deze prijs waard. De prijs van een nieuwe Twister ECO is immers maar 1.749,00 https://dehoutdraaierij.nl/shop/draaibanken/twister-eco/
Lijkt mij ongeveer dezelfde categorie?

Succes met de keuze,
we zijn nieuwsgierig

groeten ,
Ornament





Dat is het probleem met het verkopen van een draaibank. Al is hij zijn prijs dik waard, voor dat geld koop je ook een nieuwe, en dan ook nog gietijzer.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Bedankt heren voor jullie adviezen en meedenken, deze week ga ik contact zoeken met de verkoper en jullie meningen en tips neem ik mee.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is het probleem met het verkopen van een draaibank. Al is hij zijn prijs dik waard, voor dat geld koop je ook een nieuwe, en dan ook nog gietijzer.

Dan is hij dat geld niet waard, dat de machine 10 of 15 jaar geleden een veelvoud heeft gekost is nou eenmaal geen garantie voor de rest waarde
Als er inmiddels banken zijn die voor een fractie meer garantie hebben, nooit gebruikt (geen kans op uitgesleten lagers om maar wat te noemen) gietijzeren bed, een sterkere motor en een losse kop die zeer prettig te bedienen is a
De wivamac zou mij niet meer waard zijn dan 800 a 1000 euro (ex extra toebehoren)

Niet leuk voor de verkoper, maar ik denk dat dit realistisch is
 
de Wivamac heeft normaliter een smeernippel om de lager van de hoofdas te smeren, als dat regelmatig gedaan is dan zijn de lagers niet uitgelopen en nogsteeds niet mis naast machines die in Taiwan geassembleerd zijn doch samengesteld zijn met geplagieerde lagers en aandrijfriemen . . .
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Even een update....
Vorige week naar de Wivamac wezen kijken. Een hele mooie machine, is inmiddels 12 jaar oud, maar heeft de laatste jaren geen dienst meer gedaan. Heel veel accessoires erbij overgenomen. Gisteren de machine opgehaald. Ben een meer dan tevreden man.
 

Bijlagen

  • IMG_1811.jpg
    IMG_1811.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 128

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.