Hulp gevraagd bij verbinding in stoel

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Dat gebruik ik voor de standaard hout houtverbindingen.

Ik maak foto's omdat ik het leuk vind, niet om reclame te maken hoor. Het zou me ook zeer verbazen als zo'n grote producent een gemiddelde meubelhobbyist als mij zou sponsoren..:rolleyes:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Polymax gebruikt voor een structurele verlijming?

Err, volgens mij is dat nauwelijks een structurele verlijming - in beide onderdelen wordt de pen uitsluitend (of vrijwel uitsluitend) transversaal belast. De 'zwakke' punten hier zijn het hout aan de voorkant van de pen in de rugleuning, en de buigweerstand van de pen zelf, niet de lijmverbinding, zou ik zeggen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Van welke belasting van de stoel ga je uit? Van iemand die stilzit, of ook als iemand zit te wiebelen? Wat als je de stoel aan de armleuningen oppakt om hem ergens anders weg te zetten?
Mijn punt was dat die verbinding het frame vormvast bij elkaar houdt, niet of ie lichter of zwaarder belast wordt. Op zich is die verbinding met die pen mooi, ik zou misschien eerder een epoxy oid. gebruiken, maar die Polymax is wel sterk, mijn zorg zit hem een beetje in dat die Polymax niet keihard wordt maar rubberig blijft.
 

Primo

Nieuw lid
30 apr 2019
3
0
Chris,

prachtig resultaat.
Kan je eens aangegeven hoe je te werk bent gegaan. Ik ben nl. zelf een beginnend houtbewerker, en zou mij volgend (school)jaar willen toeleggen op het maken van stoelen.
Indien je ook je tekening ofzo wil delen, of indien je boeken aanraadt.. Hoe meer info hoe beter
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik had toch een epoxy gebruikt en de pen even goed opgeruwd met korrel 40 een een boormaschine.
Polymax is hier niet voor bedoeld dit is een lijmende kit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.