Wat te doen met de grote conifeer

Van de vorig jaar ( maart 2018 ) gerooide coniferen 1 stam over gehouden.
Rest allemaal op kachelhout maat gezaagd.:eek:
Van de overgebleven stam die een jaar heeft buiten gelegen onderstaande gemaakt. ( in ruil voor 4 winterbanden :cool: )
IMG_4442.jpg

IMG_4435.jpg

IMG_4440.jpg

IMG_4441.jpg

IMG_4439.jpg

IMG_4444.jpg

Sommige foto's nog glimmend door natte beits.

Stammen ont-schorst, gelijke lengte gemaakt en uitgehold met beitel en guts.
Grillige vorm was op verzoek, zo zijn er ook tak aanzettingen gebleven.
De gedraaide spijlen zijn van beuk.
De voetstukken van eiken, de uitgesneden delen zijn er gekomen omdat het hout daar naar binnen toe beschadigd was ( komt uit een eikenschaaldeel ).
Lengte van stam is 70 cm, doorsnede 14- 17 cm, totale hoogte 40 cm.

Dus ..... opties genoeg om iets moois te maken waardoor je iets hebt wat je blijft herinneren aan die conifeer.

Groet Edwin
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Het hout ziet er mooi uit Edwin, het enige wat ik mij afvroeg, wat heb je nou precies gemaakt?
Is het bedoeld als sierstuk?
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Dat vroeg ik me ook af, misschien te gebruiken als een plantenbak? Zou in ieder geval niet misstaan een paar fijne bloemen of planten erin. Mooi gemaakt!
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Afgelopen zaterdag de stam laten zagen bij de zaagfabriek. Mijn eerste keer bij een dergelijk bedrijf en ik vond het prachtig. Ondanks het feit dat het stammetje voor Wilco misschien wat aan de kleine kant was heb ik het eindresultaat en de planken met trots aan iedereen laten zien. De planken hebben een mooi plekke in de schuur waar ze het komende jaar lekker kunnen drogen. Misschien romantiseer ik het een beetje maar ik vind de tekening van de planken erg mooi. :) Een extraatje was het inkijkje in de werkplaats met alle machines en een hoop voorbeelden van de stukken die ze daar maken. Dit topic gaat nu denk ik een tijdje de ijskast in, totdat ik besloten heb wat de eindbestemming van m’n planken gaan worden.
F1161573-6CC5-475E-8248-402823714554.jpgE3A2E13A-12CA-4D8C-B283-FF131251D9A6.jpg
 

Bijlagen

  • 72830461-0CD7-47BC-AC42-D4C01B58A8BF.jpg
    72830461-0CD7-47BC-AC42-D4C01B58A8BF.jpg
    21,8 KB · Weergaven: 124
Prachtig,

Ik vindt het ook altijd weer een verassing als ik hout laat zagen.
Alleen al het feit dat dit hout afkomstig is van een boom uit jouw eigen tuin geeft het net dat beetje extra.
Hoe dik heb je ze laten zagen ?, ik schat vanaf de foto 5 cm ?.

Goed oplatten en dan heb je ruim de tijd om na te denken wat je wilt gaan maken .;)

Gr Edwin
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
@Edwin: de planken zijn nu 2,7mm zodat na drogen en schaven er ongeveer 20mm over blijft. En ja, het is extra mooi als je weet dat je de boom zelf hebt omgezaagd. :) Heb de stam nu opgelapt op vuren latjes dus het wachten is begonnen.

@hstraat: ik vind het hout zo mooi dat ik eigenlijk alles voor binnen wil gaan gebruiken dus een bank zou dan niet in de plannen voorkomen. Maar wie weet wat ik het komende jaar nog ga bedenken.

@J van Veldhuizen: helaas heb ik geen mogelijkheid om het hout ergens anders gecontroleerd te laten drogen. :( De kopse kanten zijn in ieder geval ingesmeerd met verdunde houtlijm tegen het scheuren. Wat zou het gevaar nog zijn als ik het in de schuur laat liggen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.