Eiken tapisvloer leggen

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Beste allemaal,

Ik ven benieuwd of er wat tips zijn om een eiken tapis vloer te tacken. Ik heb kleine tapis delen liggen van 11mm dik(onder mes-groef), die ik wil gaan lijmen en tacken op een osb-ondervloer.
Nu heb je echt veel keus op het gebied van tackers, maar ik zou eigenlijk zou onzichtbaar mogelijk willen tacken.
18 gauge laat een gaatje achter van 2,0mm, 21 gauge 1,2mm maar er zijn ook koploze tackers van 23 gauge die een inkeping achter laten van 0,64 mm.
Dat laatste lijkt me het beste, alleen weet ik dus niet of dit sterk genoeg kan zijn om een tapis vloer te houden.
Kan iemand me advies geven?
Bedankt!
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ik zou een andere ondervloer nemen. Multiplex stroken of eiken matjes (bestaande uit allemaal kleine eiken plankjes). Als je de ondervloer goed verlijmd op het beton en een hardere ondervloer hebt, kun je kleinere, en vooral minder nietjes gebruiken.

Laat je eiken wel een aantal weken goed acclimatiseren in de ruimte waar hij gelegd gaat worden...
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
12 mm spaanplaat als ondervloer deze ook verlijmen en of schroeven. en eiken tapis er op lijmen en met tapisnageltacker om de 10 cm tacken (tapis nageltacker is inderdaat 0.64 mm koploos).
Dit is zoals de meeste parketeurs het doen. 12 mm spaanplaat is een plaat die niet werkt en voldoende dichtheid heeft om te verlijmen nagelen.
 

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Ik heb de 18 mm osb ondervloer er al in gelegd, dus de keuze voor spaanplaat kan helaas niet meer.
Lijkt me niet dat deze ondervloer voor problemen zal zorgen aangezien osb min werkt.
Ik zat te twijfelen tussen 21 en 23 gauge, maar denk dan toch voor de 23 koploos te gaan, dank voor de hulp!
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Kies in elk geval geen combitacker! Deze laat toch niet-indrukken achter als je nagels tacked.
Heb je de OSB-vloer eerst vlak geschuurd. Goede voorbereiding is het halve werk. Heb zelf een hele bovenverdieping voorzien van visgraatparket met band en bies.
Heb daar in dit Forum over bericht.

Succes, Tjeerd
 

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Ha Tjeerd, Dan voor de tip. Multitacker niet, maar een DeWaltDPN2330-XJ Pintacker, van 23 gauge.
Goeie tip, ik heb een woodboy staan dus pak ik gelijk de ondervloer even mee. Heb je misschien een linkje naar je topic, ik kon em namelijk niet vinden tussen je vele berichten.

Groet,
Laurens
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ha Laurens,

Je hebt ervaring met de woodboy? Toen ik er de eerste keer mee werkte slingerde het ding tegen de plint aan. Was niet te houden.
Ik heb nog eens gezocht naar mijn "topic". Alleen een bijdrage gezien over het maken van een bies. Keuze materiaal (is toen op de slaapkamers steenbeuk geworden en beneden in een kamer wengé).
Dan zal ik de info hierover op mijn website hebben gezet. Helaas is die inmiddels uit de lucht (te laat abonnementsgeld betaald).
Zal dit weekend kijken of ik die informatie in beknopte vorm op het forum krijg. Heb toen ook zelf de tapis-strookjes gemaakt.
Even geduld dus.
 

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Klopt, heb er wat ervaring mee, en kan er behoorlijk precies mee werken. Scheelt ook dat ik nog geen plinten heb:) dank voor de moeite alvast, ik wacht je reactie af.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik heb wat materiaal uit mijn archief opgedoken.



In onderstaand plaatje zijn de hulplijnen voor het leggen uitgezet met spatkoord. Tegen de muur zie je geselecteerde tapisstrookjes.
01_hulplijnen.jpg

"Droog" (zonder lijm) leggen van de strookjes om te zien of de maten goed uitkomen en de kleuren van de strookjes bij elkaar passen.
02_droog leggen.jpg

Baantje lijmen om daarna tapisstrookjes aan te leggen en te tacken.
03_baantje lijmen.jpg

Inleggen van de strookjes.
04_inlijmen rijtje.jpg

Uitvullen van de randen (ruim doen), zaag je later af.
05_randen uitvullen.jpg

Met de invalzaag de restanten doorzagen (direct na het tacken)
06_randen zagen.jpg

Zaagrestjes verwijderen direct na het tacken en doorzagen
07_zaagrestjes.jpg

Als laatste, pas maken (verstek zagen) leggen van bies en band.
08_band wastafelmuur.jpg

Dat was het voorlopig.

Succes, laat wat van je horen (met foto's natuurlijk)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Nog een aanvulling wat betreft het uitzetten van de spatkoordlijnen.

Maatschets van de beleggen vloer, een vloer met veel in-/uitwendige hoeken (twee kamers samengevoegd). Totaal 17 m2 (inclusief overloop).
maatschets vloer.jpg

Werkwijze: uitzetten van 2 rechthoeken met wat uitsparingen. Bijgaand plaatje geeft aan hoe we de rechte hoeken hebben uitgezet (principe: 3 4 5steek). Om nauwkeurig uit te zetten kies je zo groot mogelijke lengten. De lengte AB zet je uit. A en B zijn punten op de buitenkant van de visgraatvloer. Daar tegenaan komen nog de bies en band. De band is de vulstrook naar de muur (kamers hebben namelijk nooit rechte hoeken). Sla een spijkertje in punt A en een in punt B. Knoop om beide spijkers een stuk dun touw en bepaal de lengten AC en BC schrijf die lengten met een scherp potlood op de ondervloer. Het kruispunt van beide potloodlijntjes is punt C. In A heb je zo een rechte hoek
rechte hoek.jpg

Nadat de rechthoeken zijn uitgezet (zijn de lijnen waar de bies tegen aan komt) worden daar binnen de V-banen aangegeven met twee kleuren smetkoord. Dit alles om maximale controle op de juistheid van het leggen te hebben
visgraatmaat.jpg

Binnen de V-banen kunnen de tapisstroken wat naar boven of naar beneden worden gelegd. Dit is even uitzoeken. Leidraad hierbij is de grootte van de reststroken bij de bies. De juiste locatie is goed te bepalen door gebruik te maken van SketchUp.
visggraat02.jpg

Het is belangrijk de lijnen op de ondervloer zo precies mogelijk uit te zetten. Als je eenmaal van rechte lijnen af gaat wijken worden de kieren steeds groter! Of de strookjes passen zelfs niet meer.
 

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Dank je Tjeerd! Ik ga over een paar weken de vloer leggen, zal wat foto's erbij voegen.
Ik had in je privé mail nog een reactie geplaatst maar weet niet of je die gezien hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.