Bevestigen van een pannenrek / (boeken)plank

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor mijn schoonmoeder ben ik bezig met het maken van een 'nostalgisch' pannenrek. Iets als onderstaande plaatje, maar dan zonder het achterschot, dus enkel de horizontale plank en de 2 'staanders' Graag zou ik dit op een zo min mogelijk zichtbare manier tegen de muur monteren als mogelijk. Plank dikte is 18mm MDF, dus het systeem van de stangen tegen de wand die in de plank vallen gaat niet werken.
Het geheel komt in een hoek te hangen en bestaat uit 2 planken haaks op elkaar gezet, maar dat maakt voor de manier van monteren niet veel uit volgens mij.
Wie heeft er een goed idee?

Zoals dit plaatje (ongeveer), maar dan dus zonder de achterplaat?
brocantekeukenrek.jpg
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik heb iets soortgelijks in onze keuken gemaakt, en het opgehangen met zogeheten 'rekogen'. Maar die steken wel iets boven de plank uit, en dat vind je misschien niet zo mooi? Je kunt aan de achterzijde een sleufje frezen, en zulke rekogen iets laten zakken zodat ze over het sleufje heen vallen, dan kunnen de haken of schroeven die je in de muur bevestigt erin verzinken. Als je snapt wat ik bedoel...
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Wat ik meestal doe is achter de ophanghaken een gat door de plaat boren en in de muur en hier met een verzonken schroef+plug het rek ophangen. Daarna het haakje er weer op monteren.
Je hebt tenslotte 5 haakjes. Hoe hoger de bevestigingen, hoe stabieler, maar als je er geen 100 kilo op gaat zetten, zal het met 5 schroeven ook wel lukken.

Alleen wel opletten met waterpas hangen/boren!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Neel,

Dank voor je antwoord, maar zoals ik al schreef de plank is zonder achterplaat en dus ook zonder haken ;) . De bevestiging zal dus ergens in mn 18mm horizontale of verticale plankjes weggewerkt moeten worden.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
WR1944 zei:
Volgens mij bestaan er plaatjes met een soort van sleutelgat er in. Die plaatjes kan je in de verticalen schroeven, wat ruimte er achter voor de schroefkop en je kan het met onzichtbare bevestiging ophangen.

dat zijn plaatjes met een soort van 8tje met het ene gat van 10 mm en het andere van 4 zodat het schroef kopje erdoorheen kan en blijft hangen achter het gaatje van 4

groeten bas
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Toch nog maar even een foto'tje van het 'eindresultaat'. eindresultaat tussen haakjes omdat mn schoonmoeder uiteindelijk ook nog een randje voor de verlichting langs wilde hebben om indirecte verlichting te creëren. Wel al gemaakt, maar geen foto's van.
Waar het eigenlijk om gaat is de manier van bevestigen. Ondanks alle goede adviezen, toch weer gekozen voor een ander alternatief :p (Door de verlichting zie je deze manier van bevestigen niet/minder en een rekoog had geen houvast genoeg gehad.)

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.