Softclose ladegeleiders - lopen stroef?

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Ik heb redelijk goedkope ladegeleiders met softclose gekocht.

Het gaat om deze: https://goedkope-ladegeleiders.nl/product/ladegeleider-45kg-500mm-softclose/
Ze zijn identiek aan dezen: https://www.onlinedeurbeslagshop.nl/Paar-ladegeleiders-50-cm-Met-softclose

Mijn probleem is dat het openen best wel zwaar gaat. Ook kost het soms wat kracht om de soft-close in werking te stellen (dan blokkeren ze een beetje 10cm voor het einde).

geleider.jpg
geleider2.jpg
geleider3.jpg
IMG-20190424-WA0002.jpg

Mijn eerste fout was dat ik dacht dat de ladegeleiders 12mm breed waren (ze zijn 12.7). Maar ook met lades die 2mm smaller zijn lopen ze niet zo soepel als verwacht.

Heeft iemand anders nog een goed idee hoe ik ze soepeler laat lopen?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je teveel zijwaartse druk of trekkrachten erop zet krijg je dit probleem idd, een ander probleem met gelagerde rails is stof wat erin gekomen kan zijn. Kijk ook nog even alle maten na voor en achter of alles echt recht is. Als de maaten voor en achter niet exact gelijk zijn, krijg je weer met die druk/trekkrachten te maken.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Lopen de geleiders wel soepel zonder lade? Het enige wat ik kan bedenken is dat de lades inderdaad toch een klein beetje scheef zitten.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
spuit eens wat wd40 op de kogelhouders.
gaan ze een stuk soepeler van dan het dikke fabrieksvet.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
De kast is behoorlijk haaks. De voor en achterkant scheelt minder dan een millimeter.

Het antwoord lag in het vet! Met een behoorlijke scheut wd40 lopen de lades als een trein!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.