Kast onder trap >>> zagen in verstek >>> HELP !!!

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemiddag forum-leden,

Voor een klant moet er een kast komen die voor een deel onder een de trap wordt geplaatst. Dit deel van de kast zal moeten worden voorzien van een schuine zijde.
Klinkt niet zo spannend allemaal ... maar dan ...

De hoek van de trap is iets meer dan 58°. De kast wordt ca. 60 cm diep en wordt gemaakt van plaatmateriaal (gemelamineerd spaanplaat).
Aangezien een afbeelding meer zegt dan 1.000 woorden hieronder een tweetal afbeeldingen:

Gezien van afstand:
.
Project 19018 verstek 01.jpg
.
Close-up:
.
Project 19018 verstek 02.jpg
.
Ik op zoek naar een methodiek om de verstekken mooi te krijgen.
En hoe meer ik me daar in verdiep, hoe lastiger het blijkt om daar informatie over te vinden.
Het koppelen van het blauwe paneel rechtsboven met het rode paneel, dat lukt wel
(addendum: die hoeken zijn (90° - 58°) / 2 = 16° )

Maarrrrr ... hoe zaag ik verstekken van 58° zodat ik de het blauwe paneel linksonder kan koppelen met het gele ???

Navraag leidde me zelfs tot collega interieurbouwers, maar veel verder dan

"paneel schuin rechtop zetten en dan zagen"
"45° zagen en de rest eraf schaven / schuren" of
"op stationaire freestafel met blokje eronder"

ben ik niet gekomen.

Hoe doen jullie dat ??? Alle tips-and-tricks zijn van harte welkom !!!
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
hoek van 32 graden op een zaagtafel? of met een handcirkelzaag. Je hebt al twee hoeken: 58 en 90 graden, dan is de laatste 32 graden (blauw dus in dit geval)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
hoek van 32 graden op een zaagtafel? of met een handcirkelzaag. Je hebt al twee hoeken: 58 en 90 graden, dan is de laatste 32 graden (blauw dus in dit geval)

Dank voor je reactie. Die hoek van 32° red ik inderdaad wel op mijn Altendorf. Daar ligt het probleem niet.

Maar... hoe zaag ik verantwoord en mooi hoeken van 58° (het gele paneel en de het blauwe paneel links-onder ) ???
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De linkeronder plaat (blauw en geel) waar de 58 graden aan moet is niet zo lang dus handelbaar als je hem rechtop zet, zet er tegen de achterkant een balkje van 10x10 tegenaan, de zaag onder 32 graden balk tegen de aanslag en gaan.
Of zoals in de andere post is aangegeven met de handcirkelzaag met een hoek van 32 graden over de balk heen, die kun je dan voor en achter met een lijmklem vastzetten.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Misschien ben ik nu heel dom, maar als je het zaagblad onder een hoek van 32 graden zet, dan is de hoek aan de andere kant van de zaagsnede toch automatisch 58 graden als je een plaat op de zaagtafel zaagt?? Je moet dus de lengte die je nodig hebt aan de goede kant van het blad leggen (rechts als het blad naar rechts draait en links als het naar links kantelt). De problemen beginnen volgens mij pas als de hoek die je zaagblad moet maken t.o.v. de loodlijn groter dan 45 graden moet zijn
Waarom overigens deze vorm? Wil de klant dat perse? Ik zou eerder de schuine zijde laten doorlopen en het verstek in de staanders aanbrengen, en dubbele staanders lijkt me ook wat overbodig, maar goed smaak is subjectief :)
 
Laatst bewerkt:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Welp, dat klopt op zich wel alleen de ts heeft juist de 58 graden kant nodig. Er zijn twee manieren om dat op een zaag tafel te zagen. Een is (al dan niet met een hulpstuk) de zaag op 32 graden zetten en de plaat rechtop zagen. Dus dat de kopse kant van de plaat op de tafel rust.

Makkelijker maar wel wat meer werk is waarschijnlijk een bak te maken die schuin omhoog staat met een hoek van meer dan 58-45=13 graden. Zo kan je de plaat op die bak leggen en met de zaag op 45 graden (ligt aan de hoek van de bak) kan je zo scherpere hoeken zagen.

Hoop dat je me een beetje begrijpt.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Hier is onlangs nog een topic over gestart, ik verwacht dat dit voor jou ook een oplossing kan bieden:
https://www.woodworking.nl/showthrea...0-graden-zagen

Ik had nog zo goed gezocht, dacht ik .... :rolleyes:


De linkeronder plaat (blauw en geel) waar de 58 graden aan moet is niet zo lang dus handelbaar als je hem rechtop zet, zet er tegen de achterkant een balkje van 10x10 tegenaan, de zaag onder 32 graden balk tegen de aanslag en gaan.
Of zoals in de andere post is aangegeven met de handcirkelzaag met een hoek van 32 graden over de balk heen, die kun je dan voor en achter met een lijmklem vastzetten.

Ja die zag ik, daar ga ik vast uitkomen ! Thnx !!!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Rechtopzetten en de zaag op 32 graden. Of de zaag op 90 graden laten staan en een 'geleidebak' met een hoek van 32 graden maken waar je de lat stevig tegenaan klemt - zo zagen wij de 25 graden hoeken aan de zitting, poot, en onderstel voor zigzagstoelen - die worden dan tegen elkaar gelijmd tot 45 graden hoeken...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Waarom overigens deze vorm? Wil de klant dat perse? Ik zou eerder de schuine zijde laten doorlopen en het verstek in de staanders aanbrengen

Dat was óók een optie die voorbij kwam bij een van de meubelmakers die ik vroeg. Deze optie had ik eerder zelf ook al getekend. De hoek van de staander blijft echter onverminderd dezelfde. Het scheelt een paar extra zaagsneden i.v.m. een lange schuine zijde i.p.v. meerdere.

, en dubbele staanders lijkt me ook wat overbodig, maar goed smaak is subjectief :)

"Over smaak valt niet te twisten" en "er zijn meer wegen die naar Rome leiden ..." :rolleyes:

Omdat tijd en ruimte bij de klant beperkt is, is hier gekozen voor het plan om de kast in 3 delen in de werkplaats te bouwen.
Op deze manier zijn de elementen relatief snel te plaatsen en kun je ze eenvoudig onderling verbinden.
Er komen fronten voor, dus die dubbele staander ga je niet zien...


Project 19018 trapkast 01a.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
zo zagen wij de 25 graden hoeken aan de zitting, poot, en onderstel voor zigzagstoelen - die worden dan tegen elkaar gelijmd tot 45 graden hoeken...

Ik probeer voor ogen te krijgen hoe je dit bedoelt, maar dat lukt nog niet helemaal. Kun je hier een foto of schets van posten ???
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik keek even naar je tekening en vroeg me af hoe je het oplost op de hoogste hoek van de middelste kast, dat is toch hetzelfde ?

Je zou je kast ook anders kunnen splitsen, het linkse deel samenvoegen met het onderste stuk van de middelste kast, en het bovenste deel van de middelste kast afzonderlijk maken. Dan veranderen je hoeken als je de bovenkant van dat onderste deel laat doorlopen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
ik zou precies de blauwe plaat laten doorlopen op de rode. Rood en geel krijgen dan hetzelfde verstek enkel de lengte is verschillend en de 2 blauwe stukken liggen dan in elkaars verlengde dus 1 zaagsnede

Wim
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Welp, dat klopt op zich wel alleen de ts heeft juist de 58 graden kant nodig. Er zijn twee manieren om dat op een zaag tafel te zagen. Een is (al dan niet met een hulpstuk) de zaag op 32 graden zetten en de plaat rechtop zagen. Dus dat de kopse kant van de plaat op de tafel rust.

Makkelijker maar wel wat meer werk is waarschijnlijk een bak te maken die schuin omhoog staat met een hoek van meer dan 58-45=13 graden. Zo kan je de plaat op die bak leggen en met de zaag op 45 graden (ligt aan de hoek van de bak) kan je zo scherpere hoeken zagen.

Hoop dat je me een beetje begrijpt.

Helemaal helder, heb zelf niet goed zitten lezen in het verhaal van de TS (half slapend :) ), ik las het als een complementaire hoek (aan het werkstuk) van 58 graden, en dat kun je prima zagen op de zaagtafel, maar de TS heeft een zaaghoek van 58 graden nodig. Goniometrie laat op de avond is niet mijn sterkste kant :p

Maar in dat geval inderdaad verticaal zagen op de tafel, maar met zo'n grote platen lijkt me dat lastig, hulpbalkje en handcirkelzaag of het 45 graden hulpstuk dat ook al genoemd is, zijn dan de oplossing.

Evenzogoed bedankt voor je uitleg, altijd fijn als mensen je niet meteen afbranden :)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Uiteindelijk heb ik het opgelost door 47° (maximum van de machine) te zagen en de rest weg te schuren.

Het eindresultaat :
 

Bijlagen

  • 20191028_173629.jpg
    20191028_173629.jpg
    754,4 KB · Weergaven: 67
  • 20191028_170659.jpg
    20191028_170659.jpg
    2,5 MB · Weergaven: 72
  • IMG-20191028-WA0004.jpg
    IMG-20191028-WA0004.jpg
    111 KB · Weergaven: 70
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Tympy en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.