Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Waarom overigens deze vorm? Wil de klant dat perse? Ik zou eerder de schuine zijde laten doorlopen en het verstek in de staanders aanbrengen
    Dat was óók een optie die voorbij kwam bij een van de meubelmakers die ik vroeg. Deze optie had ik eerder zelf ook al getekend. De hoek van de staander blijft echter onverminderd dezelfde. Het scheelt een paar extra zaagsneden i.v.m. een lange schuine zijde i.p.v. meerdere.

, en dubbele staanders lijkt me ook wat overbodig, maar goed smaak is subjectief
    "Over smaak valt niet te twisten" en "er zijn meer wegen die naar Rome leiden ..."

Omdat tijd en ruimte bij de klant beperkt is, is hier gekozen voor het plan om de kast in 3 delen in de werkplaats te bouwen.
    Op deze manier zijn de elementen relatief snel te plaatsen en kun je ze eenvoudig onderling verbinden.
    Er komen fronten voor, dus die dubbele staander ga je niet zien...

Project 19018 trapkast 01a.jpg
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

zo zagen wij de 25 graden hoeken aan de zitting, poot, en onderstel voor zigzagstoelen - die worden dan tegen elkaar gelijmd tot 45 graden hoeken...
    Ik probeer voor ogen te krijgen hoe je dit bedoelt, maar dat lukt nog niet helemaal. Kun je hier een foto of schets van posten ???
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Ik keek even naar je tekening en vroeg me af hoe je het oplost op de hoogste hoek van de middelste kast, dat is toch hetzelfde ?

Je zou je kast ook anders kunnen splitsen, het linkse deel samenvoegen met het onderste stuk van de middelste kast, en het bovenste deel van de middelste kast afzonderlijk maken. Dan veranderen je hoeken als je de bovenkant van dat onderste deel laat doorlopen.

ik zou precies de blauwe plaat laten doorlopen op de rode. Rood en geel krijgen dan hetzelfde verstek enkel de lengte is verschillend en de 2 blauwe stukken liggen dan in elkaars verlengde dus 1 zaagsnede

Wim

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TUNE4IT Bekijk Berichten
    Welp, dat klopt op zich wel alleen de ts heeft juist de 58 graden kant nodig. Er zijn twee manieren om dat op een zaag tafel te zagen. Een is (al dan niet met een hulpstuk) de zaag op 32 graden zetten en de plaat rechtop zagen. Dus dat de kopse kant van de plaat op de tafel rust.

Makkelijker maar wel wat meer werk is waarschijnlijk een bak te maken die schuin omhoog staat met een hoek van meer dan 58-45=13 graden. Zo kan je de plaat op die bak leggen en met de zaag op 45 graden (ligt aan de hoek van de bak) kan je zo scherpere hoeken zagen.

Hoop dat je me een beetje begrijpt.
    Helemaal helder, heb zelf niet goed zitten lezen in het verhaal van de TS (half slapend ), ik las het als een complementaire hoek (aan het werkstuk) van 58 graden, en dat kun je prima zagen op de zaagtafel, maar de TS heeft een zaaghoek van 58 graden nodig. Goniometrie laat op de avond is niet mijn sterkste kant :P

Maar in dat geval inderdaad verticaal zagen op de tafel, maar met zo'n grote platen lijkt me dat lastig, hulpbalkje en handcirkelzaag of het 45 graden hulpstuk dat ook al genoemd is, zijn dan de oplossing.

Evenzogoed bedankt voor je uitleg, altijd fijn als mensen je niet meteen afbranden

Evenzogoed bedankt voor je uitleg, altijd fijn als mensen je niet meteen afbranden
    Nee natuurlijk niet. Dit is een waardig forum !!!
    Groeten, Ekko

Forum Rechten