houtboren

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Welke houtboren gebruiken jullie? Ik heb nu al 3 boren van maat 5 die afgebroken zijn. Het zijn hele dunne, maar niks waard. Ik zie dat er boren zijn die per set maar liefst 1200 € kosten (Facom). Maar waarom die grote prijsverschillen? En wat is prijs/kwaliteit? Ik boor voorlopig enkel in hout.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Heb zelf met KWB de beste ervaringen.
Ik wacht nog op WERA, of die ooit met een borenset komen :) Want de schroefdraadtappers van Wera zijn door mijn persoonlijk heilig verklaard.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik ben geen maatstaf hierin, ik koop die van Ecotools. Kost echt geen drol (€0,19/€0,35 voor een 3 mm). Ik gebruik ze tijdelijk en zodra ze de eerste tekenen van botheid beginnen te vertonen, gooi ik ze weg. Breken idd wat sneller, maar het doet ook niet zo'n pijn. Je leert er wel wat voorzichtiger door boren overigens.. :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
'Premium' brands van de betere bouwmarkten - piranha van praxis, of de (kan niet op de naam komen) van de hornbach. Brad point bits. Werken goed genoeg wat mij betreft... Ook redelijke ervaringen met KWB (Nijhof), en goeie met de extra lange boren van de Axminster.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Voor grof werk: ecotools. Voor secuur werk: heller. Dat is nog steeds geen facom, maar al wel een goede kwaliteit. Piranha heb ik in het verleden wat issues gehad met maatafwijking, maar dat kan toeval zijn geweest. Die van de Hornbach zijn Alpen. Die heb ik voor steen en beton en die zijn prima, dus hout zal ook wel werken (met een houtboor natuurlijk, niet een betonboor :) ).

Brekende boren is bijna altijd door het buigen van het boortje. Boor je met een handboormachine of een kolomboor? Als je bij de kolomboor boortjes breekt, dan zet je mogelijk teveel druk, de boortjes zijn al krom of de machine heeft een probleem. Bij kleine maten kan een slinger in de booras al voor aardig wat problemen zorgen. Ooit een Ferm gehad om te beginnen en dat was met dunne boortjes een ramp en best onnauwkeurig. Tegenwoordig een Optimum staan en dat is echt wel wat anders maar ook een andere prijs :) )

Bij verkeerd boren maakt het niet uit welk boortje je gebruikt, daar zal ook een Facom breken. De prijsverschillen zitten uiteraard in de kwaliteit: nauwkeurige maatvoering en hoogwaardige metaallegeringen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Famag, Fischer en Colt maken ook uitstekende boren. Wel zou ik even opletten hoe je boort. 5 mm boren zijn ook niet zo dun dat ze heel makkelijk breken. Maar het kan natuurlijk ook liggen aan de kwaliteit boren.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Kan bevestigen wat ewoudk zegt: ik heb al ruim drie jaar een 3mm boortje van Alpen (Hornbach) dat wekelijks gebruikt wordt en dat boort nog net zo goed als toen het nieuw was. Een aanrader wat mij betreft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.