Review Scheppach HMS1070 vlak- vandiktebank

roscher

Nieuw lid
26 jul 2015
8
0
Weidum
Volgens mij maakt Scheppach het zich zelf een beetje moeilijk door onder de zelfde naam, HMS1070 een vernieuwd model op de markt te brengen.
Hij is met een goedkoopste prijs van 439 euro net iets duurder dan de vergelijkbare HBM. Wat uiterlijk betreft, lijken ze erg op elkaar.
IMG_0975.jpgIMG_0976.jpgIMG_0978.jpgIMG_0979.jpg

De specs:

  • Motorvermogen 1500 Watt / 2 Pk.
  • Toerental 9000 O/min.
  • Aantal messen 2
  • Afmetingen vandikte tafel 303 x 270 mm.
  • Afmetingen vlaktafel 920 x 263 mm.
  • Max afname van dikte 2 mm.
  • Max afname vlakken 2,5 mm.
  • Max capaciteit van dikte 120 mm.
  • Max werkbreedte 254 mm.
  • Diameter afzuigmond 75 mm.
  • Gewicht Ca. 30,5 Kg.
  • Garantie geen opgave gevonden.
Wat opvalt is dat hij met 30 kilo een 25% lichter is dan de HBM. Ook de Scheppach wordt zonder onderstel geleverd.
De HBM heeft gezien de foto dezelfde hoge snelheidsmessen van 254 mm breed en 2 mm dik. Het zijn formeel disposable messen, maar volgens de handleiding zijn ze 2 keer herslijpbaar, echter met minimale afname.
Deze messen zijn, niet perse ten nadele van deze machine een verhaal op zich. Ook Dewalt, waar ik een review van zag heeft dit soort hogesnelheidsmessen. Ze staan garant voor mooi werk, maar ze zijn erg kwetsbaar en duur (rond 60 euro per set in Nederland, in Duitsland vond ik ze voor 129 euro voor 6 setjes). Een flinke noest kan er al voor zorgen dat er stukjes uitbreken. Beuken heb ik er in redelijk grote hoeveelheid opgedaan, en vond de standtijd niet echt denderend, maar ik heb verder weinig ervaring met dit soort machines. Vuren met noesten is rondweg desastreus.
Bouw kwaliteit:
De tafels zijn van aluminium, goed vlak en in lijn. Het oppervlak was door de sporen van het vlakfrezen vrij ruw. Bij het eerste exemplaar had ik ze glad geschuurd, dit komt het doorvoeren wel ten goede.
De langsgeleider is recht, maar hier en daar wat vet zou geen overbodige luxe zijn geweest.
Het plaatwerk is niet overdreven dik, maar stevig genoeg. De tand- en multibandwielen zijn deels metaal en deels plastic. De primaire aandrijving tussen motor en beitelas bestaat uit een multiband 5pj548, wat in Nederland waarschijnlijk niet een gangbare maat is, want buiten Eriks, kon ik ze in Nederland niet vinden. In Duitsland daarentegen, had ik snel meerdere leveranciers, die ze voor ongeveer de helft van de prijs leverden. Keilriemen24.eu leverde ze via DHL in drie dagen.
De transportrollen worden aangedreven door een schakelketting, diei op zijn beurt werd aangedreven door een paar tandwielen die hun aandrijving krijgen via een rubber multiriempje vanaf de beitel as. Dit riempje heb ik nog niet kunnen determineren, het is geen pj profiel, de steek is iets groter. Verder is hij van een zachte rubber, zonder koordversterking zoals gebruikelijk bij v snaren en multibanden. Zal ook lastig te krijgen zijn, maar is wel belangrijk.
De beitel as wordt bijzonder heet (net als bij de HBM) en hierdoor wordt de rubber zachter en zal bij iets te veel weerstand tijdens vandikte schaven snel breken.
Zwakke punten:
De spaanderkap is vrijwel identiek aan die van de HBM en is hier een regelrechte ramp. Bij vlakschaven gaat het nog wel, en worden spanen met wat hulp van de afzuiginstallatie redelijk afgevoerd, mits je niet te veel in een keer afneemt. Bij vandikte schaven moet de langsgeleider verwijdert worden, anders past hij er echt niet op. De spaanafvoer is in deze positie allerbelabbertst.
De langsgeleider kan ook hier niet in zijdelingse richting verplaatst worden, wel in de lengte richting. Met dit laatste hoef je niet blij te zijn, want de vergrendeling een soort klem loopt door trilling van het apparaat binnen de kortste keren los.
De beschermkap is een typisch voorbeeld van minimalisme. Hij kan 8 cm omhoog, maar is zodanig van vorm, dat je dit niet met je werkstuk voor elkaar krijgt, vooraf instellen dus. De zijdelingse beweging bestaat er uit dat je de klep in de arm kan verschuiven. Ook hier dus vooraf instellen. Dusdanig irritant dat je snel de neiging hebt hem maar geheel aan de kant te schuiven.
De hoogte instelling van de vandikte tafel gaat soepel, maar het aflezen van de hoogte gaat ook hier niet lekker omdat de cm strip net wat te veel naar links is geplakt.
Enige overige (ongetwijfeld kwaliteitscontrole) probleempje is het groefje voor de borgveerring van de voorste multibandschijf. Dit zit te ver naar binnen, waardoor de veer niet kan borgen en er continu afloopt. Op zich geen showstopper, omdat de kap voldoende dichtbij zit om problemen te voorkomen.


Conclusie:

Ik denk dat de verschillen met de HBM zodanig klein zijn, dat je eigenlijk wel tot dezelfde conclusie moet komen.
Ik kan er voorlopig wel mee uit de voeten, zal hem waarschijnlijk niet intensief genoeg gebruiken om voorlopig verleid te worden tot iets beters.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hoi! Ik heb op YouTube iemand zijn langsgeleider zien aanpassen zodat de afzuigkap er wel op past. Ziet er als een vergelijkbaar model uit (van HBM), wellicht heb je er wat aan.

 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bedankt voor de review!

Voor zover ik het kan zien, zijn de verschillen met de HBM:
- Het kantelmechanisme van de langsgeleider is anders. Die van de HBM is niet geweldig, dus hopelijk is die van jou beter.
- De hoogteinstelling van de arm met de bescherming over de messen is anders. Bij de HBM zit er een knop onder waarmee je de hoogte instelt.
- De bescherming boven de messen lijkt bij de Scheppach van aluminium, bij de HBM is dat plastic.

Ik vraag mij wel af waar de 10 kg verschil in gewicht vandaan komen. Dat is op een machine van 30/40 kg wel veel. Ik zal mijn HBM eens wegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.