Esdoorn hout drogen

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dag allemaal,

Afgelopen week heb ik 15 esdoorn balken van 15x15x250 cm aangeschaft. De bomen zijn afgelopen winter gekapt en hebben tot die tijd buiten te drogen gelegen. Ik wil de balken verzagen en dan te drogen leggen. Ik heb hier twee vragen over.

1. Ik weet nog niet waar ik de balken uiteindelijk voor ga gebruiken en wil ze dus ruim zagen. Nadeel is dat het wel weer wat langer nodig heeft om te drogen. Welke maten zouden jullie ze verzagen in zo'n geval?

2. In enkele balken zitten al scheuren in de kop z'n kanten. Bij sommige balken klein en bij andere iets groter. Moet ik deze stukken er af zagen en dan insmeren met lijm en oplatten of kan ik de ingescheurde stukken er aan laten zitten en insmeren?

Dank voor jullie hulp!

Groet,


Sander
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Hoe dik je ze wilt hebben moet je toch echt zelf beslissen. Ik zou ze op 27mm houden. Scheuren afzagen en insmeren met bijv. paraffine.

Succes.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Dag Sander,

Dat is niet verkeerd, zo'n voorraadje! Mooi hout ook, esdoorn. Waarom wil je de balken zagen? Als je nog niet weet waarvoor je ze wil gebruiken kan je ze beter zo laten, toch? Dat geeft het minste verlies en de meeste flexibiliteit. Alleen drogen duurt natuurlijk langer.

Ik heb zelf geen ervaring met scheurende kopse kanten (ben ook nog maar een groentje in het hout). Ik zou geneigd zijn ze zo te laten en in te smeren. Maar misschien is dat wel helemaal fout. Dat lees ik graag terug!

Groet en succes!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Esdoorn scheurt behoorlijk bij het drogen. In elk geval de einden op 8, 10 cm fixen met was of iets anders (na schoonzagen in dit geval).

Herzagen? Laat je ze op 15 vierkant dan duurt het jaren (zeker drie, vier) aleer je er wat mee kunt. Dus toch even bedenken wat je ermee wilt doen. Ik zou de mooiere delen uit de balken iets dikker laten (tweeduims), hou je vanzelf wat dunnere over. En tweeduims is met anderhalf/twee jaar al droog genoeg om mee verder te gaan.
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
109
10
Dank voor jullie reacties :)

Dat is niet verkeerd, zo'n voorraadje! Mooi hout ook, esdoorn. Waarom wil je de balken zagen? Als je nog niet weet waarvoor je ze wil gebruiken kan je ze beter zo laten, toch? Dat geeft het minste verlies en de meeste flexibiliteit. Alleen drogen duurt natuurlijk langer.

Je hebt gelijk. Ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig en heb nog geen ervaring met het zelf drogen. Mijn handen jeuken om ermee aan de slag en wil dus niet te lang (3 a 4 jaar wachten) ;-)

Esdoorn scheurt behoorlijk bij het drogen. In elk geval de einden op 8, 10 cm fixen met was of iets anders (na schoonzagen in dit geval).

Herzagen? Laat je ze op 15 vierkant dan duurt het jaren (zeker drie, vier) aleer je er wat mee kunt. Dus toch even bedenken wat je ermee wilt doen. Ik zou de mooiere delen uit de balken iets dikker laten (tweeduims), hou je vanzelf wat dunnere over. En tweeduims is met anderhalf/twee jaar al droog genoeg om mee verder te gaan.

Ik ga vanmorgen beginnen met zagen. Ik zat zelf ook te denken om mooiere stukken wat dikker (55 mm) te maken en die te gaan gebruiken voor een Roubo werkbank. Dat weet ik echter nog niet zeker en vandaar de twijfel over het formaat. Je hebt me weer een duwtje in de rug gegeven ;-)

Ik zal de gescheurde delen er vanaf zagen, de kopse kanten goed insmeren en het geheel mooi op latten leggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.