advies invalzaag keuze..

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik 2x 160, zat in de kit met de zaagmachine met koppelstuk en draagtas. Het koppelen is heel makkelijk bij de Bosch/Mafell rails, en opbergen/vervoeren is stukken makkelijker als bij een rails uit een stuk.
Verder gebruik ik de FSN OFA 32 Kit 800 voor afkorten van kleinere platen, en voor het aanbrengen van een 32mm patroon. Bovendien kun je dan gelijk de 160cm rails en koppelstukken gebruiken voor je freesmachine.
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Avond Leon - dus je kan de router kit ook op de invalzaag tracks gebruiken? Ik zal eens kijken of mijn hele oude bosch freesje er wat mee kan..
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
t is wel een teken aan de wand wanneer youtube pagina gehoor apparaat reklames voorschotelt doordat je youtube filmpjes op stil zet met ondertitels omdat de rest van het huishouden t zaag geluid op de laptop zat is.....
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Uiteraard past dat, er zitten heel veel gaten in de grondplaat voor verschillende freesmachine. Mijn oudere Bosch frees past ook. En ja, het is dezelfde rail alleen dan met gaten erin voor het 32mm patroon. Bovendien heb je dan gelijk een paar klemmen erbij om de rails goed vast te zetten.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dag Gossy


Ik heb de GKT 55 GCE, een dik jaar momenteel. Eén van de beste aankopen die ik ooit gedaan heb! Zaagt superzuiver, stofafzuiging is geweldig, en de machine is zeer krachtig. Zalig gemakkelijk om de diepte in te stellen en je moet nooit een rechte hoek afmeten, hij klikt automatisch in perfect zuivere stand. Het is pas sinds ik deze machine heb, dat haaks en rechts zagen geen titatenkarwei meer is. Het gaat allemaal vanzelf. Ik heb wel een zaagblad gekocht met meer tanden dan het standaard blad dat erbij zit.

Jammer genoeg ook nadelen. Terwijl de zaag zelf echt geweldig is en super kwalitatief, is het bosch-systeem errond minder doordacht en minder kwalitatief (en ook veel goedkoper). En daar ben ik pas later achter gekomen. De klemmen om de rails vast te klemmen zijn waardeloos en snel kapot. De bevestiging om de klemmen aan de rail te maken is erg dun waardoor je eigenlijk de bosch rails niet kan inbouwen in een systeem zoals festool.
Ik heb ooit het systeem bijgekocht om rechte hoek te maken (FSN WAN), dit werkte voor geen meter, ik heb het moeten terugsturen.

Festool is maar een tikkeltje duurder (350 vs 400 euro, zoiets?), je kan de rails klemmen met hun standaardklemmen die overal op passen, de rails hebben groeven voor een moerbevestiging voor inbouw in andere systemen, de zaag is ook ietsje kleiner. Zo zijn er tal van kleine dingetjes die misschien wel, misschien niet belangrijk zijn voor jou.

Als je enkel maar de rail gaat gebruiken, uit losse hand, zoals de meeste mensen dat doen denk ik, kan ik hem absoluut aanraden. Maar als je denkt dat je het systeem errond ook ooit zal gebruiken (MFT/3, 20mm holes voor haaks zagen, ...) zal festool zijn meerprijs uiteindelijk misschien toch waard worden.

Succes met je keuze!
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ivm FSN 32 systeem om rijengaatjes te maken met bovenfrees: dit heb ik ook. Dit was destijds de reden voor het "bosch systeem" te gaan.
Maar dit is een teleurstelling. De rail op zich werkt goed maar het 32mm systeem helemaal niet. Een rail van 80cm is trouwens erg handig in de praktijk, veel handiger dan 1m20, 1m40 of 1m60.

Maar, ten eerste moet je de frees inbouwen in een zool. Hiervoor moet je de frees met meerdere boutjes bevestigen, dit vergt redelijk wat setuptijd en je verliest zeker 1 cm aan freesdiepte. Je moet ook een behoorlijk breed blad hebben waarin je werkt want de zool + de rail samen is zo'n 20cm totale breedte ofzo.

Het 32mm systeem zelf is een grap. Om dit te doen werken heb ik de punt van het "klikkertje" dat in de gaatjes valt moeten bijslijpen en zelfs dan valt het bijna niet in het gat. Het systeem werkt daarom teleurstellend traag en het is evenmin precies. Er zit een mm speling op (niet gerelateerd aan het slijpwerk ;-)).
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Duidelijke beschrijving. De ervaring met de klemmen deel ik niet. Hieven niet absurd vast om niet teverschuiven. Wat je zegt over een systeem dus een parallel aanslag ala festool. Heb je gelijk in dat is niet mogelijk.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
ik zou voor festool of makita gaan bede hebbebn een betere garantie. de garantie is bij bosch ver te zoeken. dit is een van de redenen dat diverse groothandels ook gestopt zijn met bosch blauw.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb sinds enige tijd de bosch invalzaag en herken de nadelen van de slanke liniealen. Het vastklemmen is wat minder robuust en het gebrek aan een sleuf aan de bovenkant maakt een parallelaanslag praktisch onmogelijk. Daar staat tegenover dat het mafell/bosch railsysteem één megavoordeel heeft en dat is het koppelstuk. Dat is werkelijk vele malen beter dan dat van festool of makita. De gekoppelde delen lijnen perfect uit en je hebt geen flimsy sleuteltje nodig. Bij Festool/Makita moet je er altijd een rechte rij naast leggen en dan hopen dat je het allemaal recht vastschroeft.

Ik heb in mijn bosch 1600 rails elke 20cm een gaatje geboord. Als ik bijvoorbeeld aan een gevel werk begin je toch niets met klemmen en draai ik er een paar piepkleine glaslatschroefjes in. Die gaatje zie je nadien amper en het werkt uitstekend.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Mijn ervaring is dat het 32mm systeem gewoon werkt. Het systeem is bedoeld voor kasten, een kast die zo ondiep is dat de liniaal er niet meer oppast is meestal ook zo ondiep dat je planken op een andere manier wilt gaan steunen. Maar zelfs als de plaat te smal is kun je er gewoon een tweede plaat naast leggen. Die heb je altijd voorhanden omdat iedere kast 2 zijkanten heeft.

Het enige dat bij het Bosch LR32 systeem niet bij werkt is 2 linialen koppelen: daarvoor is de afwijking onderling te groot. Je zit er dan al snel een millimeter naast, wat teveel is om de planken netjes neer te leggen. De lange uitvoering aanschaffen is dan denk ik een betere oplossing, maar die heb ik maar heel zelden nodig. Het klikken gaat snel en precies, mits je het mechanisme een beetje in de olie houd. Afslijpen is vragen om extra speling en moet je uiteraard nooit doen.

Het ombouwen van de frees is een kwestie van 3 schroeven losdraaien en vastdraaien met de adapterplaat ertussen. Als je de grondplaat van de frees weglaat (zoals de bedoeling is), dan is dat niet bijster lastig en je verliest ook niet heel veel diepte. Per definitie is diepte bij een LR32 systeem ook niet echt nodig: je plankdragers steken immers niet zo diep. En omdat je het over iets hebt dat in 1 werkgang door kan is de ombouwtijd ook niet echt een probleem.

De klemmen werken prima, je kunt er enorm veel druk op zetten. Gaan bij mij niet kapot. FSN WAN heb ik wel, maar gebruik ik zelden.
Zat bij de kit, maar als je deze los moet aanschaffen: zeker niet doen.
Mijn grote winkelhaak tegen de rails aanleggen is sneller, en dat is zeker zo nauwkeurig.

Wat betreft garantie: tot nu toe heb ik in bijna 30 jaar nooit garantie nodig gehad. En ik gebruik heel veel Bosch machines. Wat kapot is gegaan in die jaren is door slijtage (na 10+ jaar), vallen of overbelasting gestorven. Het meeste overigens door overbelasting. Laten vallen kunnen de meeste machines namelijk ook redelijk goed tegen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als de Bosch de zelfde motor heeft als de Mafell, dan is die goed beveiligd tegen overbelasten.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Ik heb sinds enige tijd de bosch invalzaag en herken de nadelen van de slanke liniealen. Het vastklemmen is wat minder robuust en het gebrek aan een sleuf aan de bovenkant maakt een parallelaanslag praktisch onmogelijk. Daar staat tegenover dat het mafell/bosch railsysteem één megavoordeel heeft en dat is het koppelstuk. Dat is werkelijk vele malen beter dan dat van festool of makita. De gekoppelde delen lijnen perfect uit en je hebt geen flimsy sleuteltje nodig. Bij Festool/Makita moet je er altijd een rechte rij naast leggen en dan hopen dat je het allemaal recht vastschroeft.

Ik heb in mijn bosch 1600 rails elke 20cm een gaatje geboord. Als ik bijvoorbeeld aan een gevel werk begin je toch niets met klemmen en draai ik er een paar piepkleine glaslatschroefjes in. Die gaatje zie je nadien amper en het werkt uitstekend.

Ik ben het niet eens met je opmerking over de Makita geleiderail. Ik heb 2x1400mm en daar is niks krom aan na het koppelen. Gewoon de delen stevig tegen elkaar aandrukken en dan de inbusschroeven aandraaien. De stalen pennen voor het koppelen passen ook maar net in de uitsparing. Op het koppelstuk kan ik met de meetklok nauwelijks een uitslag meten (0,01mm schaal, waarbij ik gok dat de uitslag 0,001~0,002 mm is), ook de controle na het zagen (dat deed ik in het verleden voor de zekerheid), laat bij mij geen meetbaar verschil zien. Ik ken het systeem van Mafell niet, misschien is dat beter, makkelijker,etc, maar ik vind het onterecht om te zeggen dat het systeem van Makita niet deugt.
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Volgens mij heeft de Bosch níet dezelfde motor als de Mafell Superkees - referentie een video review op youtube van een paar Engelse bouwers die ook de Mafell in handen hadden en contact hadden gehad met beide fabrikanten- maar Bosch kennende zal overbelasting wel beperkt blijven.. Zeker gezien t vermogen en koppel van wat Bosch opgeeft ^^
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Een kleine zijsprong..
Wat betreft onze toekomstige verbouwplannen waar de invalzaag een rol in gaat spelen maar wat betreft houtkeuzes..
M'n vrouw vind dus populier berken of okume mulitiplex vooral erg mooi. Behandelen tegen vergeling is wel een ding wat haar betreft maar bijvoorbeeld dat trappenhuis en de balustrades - en de treden - wat zou mooi staan - lees aansluiten qua tint en lichtheid - bij de panelen?
Eiken?
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Dank je Ronald - duidelijk verhaal. Met het keukenwerk erbij.. Overweging is t
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.