advies invalzaag keuze..

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Hallo iedereen ^^

Een buurman heeft mij naar dit forum verwezen voor goede tips en gezien de uitgave aanzienlijk is en de informatie online die ik vind mij nogal doet twijfelen….

De buurman heeft dus een Festool. Heel mooi maar hij had een hoop mazzel wat betreft de aanschafprijs.

Ik ben redelijk beginner qua houtbewerking – wel veel geklust met mn vader met van alles en nog wat en de gewoonlijke dynamiek was hij kon het beter en sneller dus daar stond je dan lol..
Maar veel opgestoken en nu met mijn eigen kleine die het steeds leuker om met mij mee te kijken en te doen en een eigen huis om aan te klussen..


Mijn vader is er al een tijd niet meeren het is een heel gemis op allerlei vlakken.

Veel gereedschap ge erft – veel ervan is gewoon af en moet hier en daar wat nieuws aanschaffen voor de wilde plannen maar met geld wat je maar 1 keeruit kunt geven. Veel ervan is goed gereedschap en ben ik nog steeds blij mee en koop dus graag iets waar wellicht mijn jongen later nog wat aan heeft.

We willen in ons huisje uit de jaren 70 wat leuks gaan doen.Plafonds en muren met berken of okume ofpopulieren multplex bekleden afgewisseld met stucwerk en gepolijst beton enhouten vloeren.

Om het plaatwerk goed aan te kunnen pakken ben ik er al uitdat een geleide invalzaag een moetje is en heb mn vrouw al meer dan genoeg verveeldmet de wijsheid die ik vind online dus ik zoek nieuwe slachtoffers alhier XD




Ik vind wat ik lees over de Bosch GKT 55CE interessant. Detracks zijn goed en vlak op het hout – en koppelen goed.
De Festool is misschien wat veelzijdiger..
De mafell is top enlekker duur..
Ik heb eerder een buur gehad van ons vorig huis die ook zwoor bij Festool maar goed – die verdient zijn brood ermee.
En wat ik nu zelfuitvis qua prijs en kwaliteit de bosch gkt 55 ce lijkt mij echt geen straf.


Wat het verschil in uitgaven betreft tussen die drie – watis wijsheid?

Voor ons huis dus wel een plaatje of 100 te doen minstensen wil mezelf niet in de weg zitten methet gereedschap waar ik het mee te doen heb

Is de Bosch GKT 55 CE iets waar ik geen spijt van ga hebben?
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De Bosch wordt door Mafell geproduceerd, met voldoende weglatingen om een heel aantrekkelijke prijs neer te zetten. Denk dan aan vereenvoudigde kap (lastiger blad wissel), geen voorrits-functie, etc. Met de Bosch bladen erop kun je prima zonder voorritsen multiplex zagen. Ik heb zelf bamboe multiplex (ook wel meerdere op elkaar) met de Bosch gezaagd, en dat is heel wat vervelender materiaal als berken of populieren. Geen enkel probleem, ook niet met het 48 tanden blad in meerdere platen tegelijk.
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Dag Leon ^^

Bladwissel is niet zo een punt voor mij dus als ik erover nadenk - we kiezen een materiaal en datzelfde zal veel herhaald worden. Als ik zo de Mafell bekijk is er inderdaad wel heel erg veel hetzelfde - sta niet te kijken van wat je zei dat deze onder licentie voor Bosch gemaakt word door hen.

Met die twee zoektermen bij elkaar vind ik wel wat voetnoten dat de voetplaat van de Bosch dunner is en zelfs niet helemaal vlak gegoten is maar ik neem aan dat als je dit treft Bosch of de dealer wel een retour zal doen..

Het moeilijkste materiaal wat ik er mee zal doen is wellicht wat kikern/trespa achtig.. maar met een goed blad moet dat wel goed gaan denk ik ook met de Bosch.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Gossy,

Je zou ook eens naar de Makita SP6000 kunnen kijken. Vergelijkbare zaag als de bosch . Heb deze nu een jaartje of 6 of 7, met dubbele geleiderail en koppelingen, klemmen voor de rail en een hulpstuk voor hoeken i.c.m. de rail te zagen en tot op heden werkt dat ding gewoon goed. Heb hier ook heel wat meters plaatmateriaal mee verzaagd (Multiplex, OSB, MDF en trespa (metertje of 30 aan boeiboorden)) en iedere keer snel, nauwkeurig en strak. Zo lang je zaagblad maar scherp is, zul je aan de Bosch blauw of Makita een prima machine hebben.

Festool en Mafell zijn inderdaad de parade paardjes, maar ik vind het prijsverschil als doe-het-zelver niet te rechtvaardigen. Heb het verschil in een 2e hand zaagtafel van Elektra Beckum gestoken. Ook geen spijt van gehad :)

Het loojnt zich overigens ook om eens bij onze Duitse buren te shoppen. Die zijn soms een stuk goedkoper (zelfs incl. verzendkosten). Ik weet niet hoe Bosch de garantie doet, maar bij Makita heb ze daar niet moeilijk over gedaan, die ene keer dat ik een probleem had met een andere machine.

Succes met shoppen en zagen :)
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Ja Welp - dat zegt mn andere buurman ook die geregeld met jerrycans duitse benzine thuiskomt XD
Hij zit nu in Maastricht maar volgens mij gaat hij de week erna richting de oosterburen en hij vind t leuk om boodschappen voor een ander te doen.. Ik ga eens googlen naar wat duitse klusvalhallas… Die Makita van jou stond ook op mn lijstje eerder maar met wat gespit vond ik de bosch met twee rails erbij voor 100 meer dan de basis Makita.. Geen standaard voorrits standje is misschien wat jammer van de Bosch?

De uitgave verantwoord ik voor met mijn huis tuin en keuken gebruik met a ) het niet verpesten van duur plaatmateriaal en b ) veiligheid en c ) wat mijn vrouw betreft als de grote klussen geklaard zijn wellicht de machine te verkopen weer.. Afgebeuld zal hij niet worden - zorg altijd goed voor m'n spullen.. Maar stiekem denk ik gut dan zijn we weer 2 3 jaar verder en is ze de rekening al lang weer vergeten ^^

En ik nu ik weer teruglees Leon - ik had toe moeten voegen het willen verzagen van kneiter hard en 3 of 4 cm dik bamboe aanrechten voor mn vrouw's droomkeuken inderdaad ook nog.. Dat word een ander blad erbij kopen dus zowieso.maar das voor een ander jaar.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Ik heb een Makita en bevalt me echt heel goed ,al een jaar voor 8
In de loop der jaren wat verschillende bladen bij gekocht
Staat er ook 1 van de Aldi in de schuur voor het grove werk wat vooral niet recht hoeft te zijn
Daar moet je niks van verwachten , gewoon kachelhout zagen eigenlijk
Gaat ook niet mee naar de nieuwe werkplaats
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik ben begonnen met een 2e hands Makita SP6000K met geleiderail was ik 200 euro kwijt. Je moet gewoon even zoeken, waarom zou je nieuw kopen als je zo'n beest ook via een verkoopsite kan kopen. Heb verder nog permanent in de zaagtafel een festool ts55ebq zitten. Wou de makita verkopen (beloofd aan de vrouw, ja eerlijk!) maar kon het toch niet laten. Zowel de makita en festool zijn 2e hands gekocht en hebben al veel werk verricht (vooral de makita want die rag ik door pallets heen om te verzagen tot brandhout). Voordeel van de makita ding heeft voorrits functie maar ook handig lipje als je op 45 graden gaat zagen dat je zaag niet van de geleiderail af dondert.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Mafell/Bosch zijn beduidend beter als het gaat om het koppelen van linialen. Ik heb zelf voor een Mafell gekozen, omdat ik er ook meubels mee wil maken. Als dat voor jou niet speelt is de Bosch zeker een goede keuze.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Dat word een ander blad erbij kopen dus zowieso.maar das voor een ander jaar.
Ik zou niet weten waarom je een ander blad nodig hebt. Uiteindelijk heb ik alles met het standaardblad van 48 tanden gezaagd, en dat waren heel wat platen bamboe. Met dat eerste blad is nog steeds weinig mis. Voor de zekerheid had ik 3 extra bladen gekocht, maar die zitten nog in de verpakking.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Mafell/Bosch zijn beduidend beter als het gaat om het koppelen van linialen. Ik heb zelf voor een Mafell gekozen, omdat ik er ook meubels mee wil maken. Als dat voor jou niet speelt is de Bosch zeker een goede keuze.

Superkees,

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Heb zelf 2x 1400mm rail van Makita en daar zit geen speling in noch een verloop op het koppelvlak dat ik kan meten met de meetklok (af te lezen op 0,01 mm, uitslag zal 0,001 a 0,002 mm zijn). In welk opzicht is de geleiding van Mafell/Bosch beter? Of bedoel je mogelijk eenvoudiger of sneller? De Makita rail gaat inderdaad met twee stalen strips en 4 inbus schroefjes aan elkaar, dus je bent wel 2 a 3 minuten verder. Vind ik zelf niet zo'n punt, maar dat is ieder voor zich natuurlijk :)
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb de bosch. Bewust gekozen met 1 lineaal en een losse 3100 mm lineaal. Zit je ook niet met koppelen.
Ook bewust gelijk het bijgeleverde bosch blad eraf en ecotools bladen erop dit vanwege dikte verschil en inzagen antisplinter strip. Blad wisselen is een eitje dus zie daar geen megavoordeel bij Mafell. Gewoon een goede zaag dus.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Ik heb een Festool TS55. Doet zijn werk meestal prima.

Waar ik spijt van heb:

- dat ik geen groter model gekozen heb met zwaardere motor, veelzijdiger voor verstekken want ik heb al een paar keer de nodige diepte niet kunnen bereiken. Bovendien komt die in harder hout wel eens vast te zitten: de motor wordt te warm en je moet die dan 5 minuten laten afkoelen vooraleer je verder kan. Om dat tegen te gaan kan je natuurlijk in meerdere stappen zagen, maar dan loopt je de kans om die stapjes ook te zien op je werkstuk - en heb je meer schuurwerk.
- misschien toch van het merk - het was mijn eerste Festoolaankoop, maar de manier van koppelen van de geleiderails trekt op niks (een vaak voorkomende 'klacht'). Er komt immers soms een minuscuul knik(je) op het connectiepunt die zich dan uiteraard afzet op je te zagen werkstuk. Ik heb later dus ook langere rails gekocht, met alle extra gaten in mijn portemonnee vandien want die zijn pokkeduur voor wat ze maar zijn.

Van al mijn Festool 'tools' vind ik deze persoonlijk de minst kwaliteitsvolle. Ik zou nu zeker voor Bosch of Mafell kiezen.

Mocht je toch voor Festool gaan: koop meteen een geleiderail met voorgeboorde gaten. Kleine meerprijs, maar dan heb je de optie om die later eventueel in combinatie met de bovenfrees te gebruiken voor gatenrijen (tenzij je nu al weet dat je dat nooit zal doen natuurlijk).
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Ja de duty cycle Flytox - die heb ik nog niet bekeken en vergeleken van de makita/bosch/festool - maar gezien t secuur werk gaat worden - afwerkende panelen - vermoed ik dat er veel gemeten en gekeken word voor elke zaagactie ^^
Nog altijd spijt dat ik niet de handleiding las van mn metabo excenter en even die pauze nam.. janken doe ie nu -_- al heeft ie wel een jaar of 7 of 8 werk gedaan - t had langer kunnen gaan als ik de duty cycle in acht had genomen..

Qua router - heb nog mn vader's Bosch en die doet het nog prima : het word hier al tref ik misschien een Festool inval voor weinig géén stapel Systainers ^^
Na de invalzaag staat t hoogst op mijn lijstje een goede werkbank - na dat de garage mooi aan kant is..
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Met alles wat ik heb gehoord van jullie - vooralsnog Bosch lijkt mij prima spul met die goede tracks alleen jammer dat ze weinig tweedehands aangeboden worden en dan meestal met maar 1 track of geen -een losse erbij en t koppelstuk zit je al weer zo een beetje op de goedkoopste setprijs nieuw met misschien net geld over voor een lidl zaagtafeltje voor erbij -_-
Makita 6000 lijkt mij óók prima - vooral met de 'voorrits' knop erop maar ook losse tracks erbij en komt t alweer aardig in de buurt van die bosch aanbieding over t algemeen.

De grote lange platen klus zal eind van de zomer eigenlijk pas starten dus ik heb nog even om t aanbod in de gaten te houden en wie weet heb ik net zo een mazzel op een dag als de buurman en zijn Festool set =]
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik twijfelde al aan een TS55 bij het overwegen van een invalzaag... En na het lezen van dit topic des te meer. Het koppelen aan de rail, het vermogen,... Toch wel een aantal minpunten die doorwegen. Blij dat ik de kat uit de boom gekeken heb, beter wat langer door sparen voor een MT55. Al klinkt de huidige actie met gratis liniaal ook wel verleidelijk.
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Vraagje aan de Bosch GKT 55 GCE eigenaren - ervanuitgaande dat we 2440mm lange platen willen bewerken, wat is een goede combinatie van rails zodat we fijn op en af de plaat komen?
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Ik heb 2 rails van 160 en 1 rail van 80. Met de combinatie van die rails ben ik nog niet veel platen of afmetingen tegengekomen dewelke ik niet op een veilige en goede manier kan zagen!
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
Dank je Glenn ^^ Ik zat eerst zelf te gokken op een 160 en een 110 erbij - maar t leek me net lekker op en af zonder al te veel uitsteek maar misschien wat krap wel.
We gaan ook nog t trappenhuis doen en daar zit wat nog langer zaagwerk bij door 50mm dikke balken als balustrade etc later.. Misschien 160x2 om te beginnen dus - dan later weer wat erbij..
Geeft me houvast wb tweedehandsjes zonder rails afzetten tegen de set prijsjes ^^
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.