Welk soort hout

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Kan iemand me zeggen welk soort hout dit is en wat zo een balk waard is?
 

Bijlagen

  • BoomstamIMG_20190416_161719.jpg
    BoomstamIMG_20190416_161719.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 261

xylourgeio

Nieuw lid
29 sep 2017
11
1
Beringen België
Ge moet er eens in hakken, is de binnenzijde rood-bruin dan is het misschien Azobé.
Dit wordt gebruikt in sluizen, vooral waar water bij te pas komt.
Het is zeer moeilijk te bewerken.

Groetjes
 

tuoh

Oud hout
Is nauwelijks de moeite waard, er zitten veel te veel scheuren en barsten in de balken.

Die grote balken worden doorgaans gezaagd uit hout waar anders niks mee aan te vangen is. Grote kwasten, getorst draadverloop, schors ingroei, etc.. Noem het op en het zit er in.
Mooier hout word op dunnere planken of boolschalen gezaagd, de rest is constructiehout of brandhout.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Wat de gek er voor geeft... er zit hier verderop een houthandel waar ze rustig meer dan 2000 euro per kuub vragen voor planken gezaagd uit dat soort balken. De rotte plekken kan goed alleen het spinthout zijn en dan kan het kernhout nog goed izjn. Maar goed, allemaal moeilijk te zeggen van 1 foto van veraf genomen. Ik zou eerst eens van de kopse kanten 10 cm afzagen omdat zien wat voor hout het is en hoe het er van binnen uitziet.

Maar ik denk als je geld aan wilt verdienen dat dat wel lastig wordt, maar als je van het hout zelf dingen wilt gaan maken dan kan het nog wel eens een leuk project kan worden. Mobiele zaag laten langskomen is wel relatief duur denk ik met de voorrijkosten etc, qua zagen zal het niet veel voorstellen tenzij het hekje met spijkers of iets dergelijk is vast gezet :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.