Nieuweling

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hallo allemaal,ik stel me even voor.

Ik ben Steven, en zit al enkele maanden rond te kijken op dit forum.
Ongelooflijk wat hier allemaal te leren valt!

Van opleiding ben ik meubelmaker, maar heb mijn (schoolse) studie niet echt afgemaakt.
Door omstandigheden ben ik indertijd met een leercontract begonnen bij een firma die keukens, badkamers, slaapkamer, bureelinrichting enz. maakte.
Daarna heb ik nog allerlei soorten werk gedaan, 'k hou nogal van afwisseling.
Werkte zowel in fabrieken als bij meubelmakers, deed zowel massief werk als plaatmateriaal.

Momenteel werk ik al enkele jaren als klusjesman op een school, nu vind ik mijn afwisseling in één job;-). Krijg ook regelmatig een project toegeschoven waar ik m'n houten hart aan kan ophalen :D

Sinds een paar jaar (vroeger had ik de ruimte niet) ben ik thuis ook steeds meer met houtbewerking bezig.
Maakte vorig jaar een wieg voor mijn eerstgeborene. Ben er bijna drie maand aan bezig geweest, maar ben er best wel fier op;-) :lol: . De meeste tijd kroop in het nadenken over vorm en constructie, daar ik in puur handwerk niet zo erg geschoold ben. Had ik dit forum maar een jaartje of 2 vroeger ontdekt :)
Er ging wel een wereld voor me open toen ik ontdekte dat je met handgereedschap ook heel veel kan doen zonder een overmaat aan stof, lawaai en energieverbruik, dikwijls zelfs met betere resultaten!

Ondertussen heb ik al het één en ander opgestoken van jullie, maar er valt nog heel wat meer te leren! Hier en daar kan ik misschien ook een tip of bevinding toevoegen...

Groeten

Attached files
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zeker een mooi wiegje.

Denk dat steven uit Belgie komt door dit -> ben er best wel fier op.
Wij noordelingen zeggen denk ik meestal , ben er best wel trots op .

Maar eeuhh kan er natuurlijk ook helemaaal naast zitten :mrgreen:
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wow, snelle reacties, bedankt daarvoor :D

Ik woon inderdaad in Belgie, leuk dat Rendew dat zo snel doorhad :lol:
'k Vergat er nog bij te vermelden dat de wieg enkel uit hout en lijm bestaat, vond het een uitdaging geen metaal of kunststof te gebruiken (afgezien van de stoffen bekleding :p , dat is het werk van één van m'n zussen)

Op de foto zie je de zijkant niet echt goed, daarom voeg ik nog enkele detailfoto's bij...

Hopelijk komen ze er ook door bij jpandriesse.

Groeten

Attached files
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Welkom Steven!

erg mooi werk, zeker als je alles met de hand gedaan hebt, petje af hoor!
ik zie ook wat draaiwerk, ook eigen werk? (lijkt me erg lastig zonder machine :mrgreen: )

groeten,
Patrick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom op ons forum Steven en een hele fraaie wieg heb je gemaakt met mooie verbindingen. Zuster die de bekleding heeft gemaakt, het wordt tijd voor een familiebedrijf!!

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Steven, van harte welkom.
Erg mooi wiegje, het werk van je zussen is ook niet mis, dames weten heel goed de ''finishing touch'' te maken.
Veel plezier hier op het forum.
Ad
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hallo,

Eerst en vooral wil ik zeggen dat de wieg zeker niet helemaal handgemaakt is, maar tijdens het maken heb ik de 'charme' van handgereedschappen (her)ontdekt.
Tijdens mijn opleiding werd er eigenlijk vooral gefocust op het werken met machines, enkel in het basisjaar kwam er wel wat handwerk aan te pas.
Jammer dat op deze manier een ambacht bijna uitgestorven is in Vlaanderen.

Ik beschikte tijdens het maken van de wieg over een kleine combinatiemachine die redelijk omslachtig is om te veranderen van opstelling, en daarbij niet erg zuiver werkt...
Verder heb ik een draaibankje, en maakte ik me een freestafeltje met een goedkope bovenfrees.
Daar ik toen heel weinig plaats had kon ik geen grotere machines plaatsen.

Door de onzuiverheid van de bewerkingen met de combi, kwamen er steeds meer handgereedschappen aan te pas. Ook werkte ik meestal pas 's avonds laat, waarbij veel lawaai maken dikwijls niet mogelijk was.
Zo raakte ik steeds meer in de ban van handgereedschap, maar ik heb er nog heeeel veel over te leren.

Ondertussen ben ik verhuisd en beschik ik over een veel grotere werkplaats.
Ik schafte me al enkele machines aan waar ik nog heel wat opknapwerk aan heb.
'k Weet dus wat te doen ;)

Bedankt voor de toffe reacties!

Groeten,
Steven
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat is zeker een mooie wieg! Heb je ook fotos gemaakt van het proces toen je hem aan het maken was?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@Renault:
Ik heb heel wat foto's gemaakt toen ik er aan bezig was, maar jammer genoeg ben ik het grootste deel kwijtgeraakt door een crash van een harde schijf.
Vooral de verdoken zwaluwstaarten waar je nu niks meer van ziet vind ik jammer.
Wel heb ik nog enkele foto's van het maken van de spijlen en de hoofdeinden.
De hoofdeinden zijn eigenlijk het enige deel van de wieg die ik uitgetekend heb, voornamelijk omdat ik die in een soort spievorm wou, zodat elk onderdeel gelijk is.
Alle beuken onderdelen zijn trouwens gemaakt van een aantal oude tafels die ik hergebruikte.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.