(Luxe) Master/slave schakeling

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Al een tijd aan het kijken naar een master/slave schakeling maar wat ik zag was me te duur of voldeed niet aan dat gene wat ik wou en ben zelf maar eens aan de hobby gegaan, toch wel handig ook nog andere hobby's te hebben :)

Wat ik erop wou hebben was:
- Uit stand
- Aan stand
- Automaat (geschakeld door master)
- Afstandbediening
- Inschakelvertraging op de slave
- Uitschakelvertraging op de slave

Aan het denken gegaan wat heb ik hiervoor nodig, wat heb ik liggen en wat moet ik bestellen toen alles binnen was alles aan elkaar geknoopt en wat testjes gedaan en dat werkte toen alles maar op een print gezet en verder gegaan met programmeren.

Het hart is een Arduino ProMini die wordt gevoed door een HiLink 5V voedingkje, de slave wordt geschakeld met een SSR, de stroom van de master wordt met een ACS712 stroom sensor gemeten, de keuze is te maken met een draai schakelaar en de stand/status is af te lezen op de RGB led dan zit er nog een ontvangertje in voor de afstandbediening.

Uit stand (rood) slave is uit geschakeld en master werkt gewoon maar schakelt de slave niet in.
Aan stand (groen) slave is ingeschakeld de master hoeft dan niet aan te staan.
In de automaat stand (blauw) zijn er 2 mogelijkheden de slave wordt geschakeld door de master of met de afstandbediening, als de master of afstandbediening is ingeschakeld veranderd blauw naar groen.
Met de afstand bediening wordt de slave direct aan/uit geschakeld of door de master dan wordt de slave iets later ingeschakeld en als de master weer uitgeschakeld wordt wordt de slave ook weer wat later uitgeschakeld.

Nu alleen nog een knop maken voor de keuze schakelaar maar het geheel werkt al wel, en nog even kijken als ik ergens nog wat 2,5mm2 snoer heb liggen voor de stopcontacten aan te sluiten 1,5mm2 vind ik iets te dun.

En dan nog een plaatje van de binnenkant van het kastje.
IMG_0989.jpg
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dank jullie.

Een schema heb ik niet, ik begin altijd gewoon en dan kijk ik wat het beste uitkomt en dan zet ik het aan die pen en de code in de Arduino regelt de rest ;)
De onderdelen lijst is genoemd en meer is het ook niet op een 4 tal weerstanden en 1 transistor na dan.

Zal een poging gaan wagen om hem uit te tekenen, de code die er in zit kan vast veel beter maar ja dit werkt en het is hobby.
Zal ook een klein filmpje proberen te maken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@KrisG, als dat voor een ander forum is weet ik niet, het idee komt voort uit de nu nog hobby houtbewerken en dat is op dit forum dus denk dat het hier goed past. Bedankt voor het aanbod ik zal je de code toesturen via een persoonlijk bericht.

@WR1944, de site ken ik staan wel leuke dingen op al kijk ik er zeer weinig op maar soms komt die te voorschijn, en uitvinding is wel een heel groot woord ;) nadeel van die site is dat die in het Engels is en mijn Engels komt hoofdzakelijk uit Google.

@Woody, dat was niet mijn opzet. Dan zou er eigenlijk een print getekend en gemaakt moeten worden waar alle onderdelen dan op komen en aansluitingen met bv stekkertjes zodat het voor iedereen bereikbaar wordt en het geheel ook veilig is.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Mooie oplossing, net kastje zo ook.

De gebruikte arduino heb ik zelf wel altijd ruzie mee, vooral met uploaden van code.
Adafruit heeft een aantal bordjes onder de 10 euro (trinket M0 bijvoorbeeld) die een stuk prettiger werken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
De keuze van deze Arduino is eigenlijk om het formaat, usb en zo gebruik je in dit geval niet (ja 1 keer voor de code erin te zetten) en de prijs is natuurlijk ook erg leuk nog geen 1,50 euro per stuk.
Het programmeren doe ik met een FT232 USB naar TTL module, je steekt de pennetjes in de gaatjes iets aandrukken klaar :) al doet de Arduino IDE soms toch wat lastiger dan PlatformIO dat gaat sneller en makkelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.