Adviesje gevraagd voor keuze hout voor eenvoudige tafeltjes

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Dag,

Ik wil een paar tafeltjes maken voor in onze stacaravan en vraag mij af van welk hout ik die zou kunnen maken.
Kersen kan maar ik heb nog nooit iets gemaakt van tulpenhout (Liriodendron tulipifera). Is dat laatste een goed
idee om eens te proberen? Of beter niet voor een tafeltje?

Ik denk aan zoiets als deze tafeltjes maar ik wijzig mijn idee misschien nog.

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tulpenboom, yellow poplar. Prima constructiehout als je het 'verbergt' - het is niet heel fraai. Goed en snel te bewerken, sterk genoeg, stabiel en niet te zwaar. En niet duur. Wij gebruiken het bijvoorbeeld voor Rietveld's militaire stoelen. Fijnere structuur dan het vuren- of grenenhout dat Rietveld zelf gebruikte.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
in onze camper heb we het meeste van massief beuken hout ...eiken is nog sterker maar beuken is makkelijker te bewerken ..
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
@henkverhaal
Tulpenhout dus verven of mogelijk donker beitsen? Eigenlijk ken ik het hout niet goed anders dan dat het inderdaad wel wordt gebruikt voor keukenkastdeurjes die geverfd worden.
Constructief dus ook goed. Ik zou massief houten poten kunnen maken die waarschijnlijk niet krom trekken?
Ik heb wel eens poten van kersen gemaakt en heb toen de Stickley joints gebruikt. Zie linker van deze afbeelding. Dat zou dan niet nodig zijn.

@karangetang
Wij hebben een stacaravan en ik heb er diverse lage kasten in gemaakt van wit meubelplaat (populier). De bovenkanten zijn daar waar mogelijk van kersenhout en dat heb ik gelakt. Bevalt mij eigenlijk wel.
Wat dat betreft zijn kersenhouten tafeltjes misschien de beste optie.
De eettafel is ook al van kersen.

Met beuken zit je trouwens nooit verkeerd maar ik betwijfel of het combineert met de rest.

Bedankt zo ver voor de reacties.

André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.