Omlijsting voordeur in eik?

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hoi,


Graag hadden we de afschuwelijke (understatement!) gele tegeltjes aan onze voordeur vervangen door een omkadering in hout.
We zijn aan het denken om dit uit te voeren in Eik, maar weten niet goed hoe hieraan te beginnen.

Afmetingen:

A: 2530 mm lang, 135 mm diep
B 2215 mm lang, 135 mm diep
C: Alle voorzijden zijn 105 mm breed
D: 335 mm

IMG_20190423_192321_resized_20190423_074111418.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het nadeel van eik is dat het onder invloed van licht lichter word. Is natuurlijk alleen van toepassing als je het transparant afwerkt. Als er liggende delen zijn zou ik deze met lood of zink bedekken.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Zo te zien zit er al lood op de bovenzijde
Ik zou wel eerst even kijken hoe het staat aan de binnenzijde als je kozijn groot deel weg gaat vallen
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Tegeltjes zouden afgekapt worden. Heb de indruk, daar waar de tegeltjes losgekomen zijn, er een cementlaag van 2tal cm onder de tegels zit vooralleer beton tegen te komen.
Was zelf aan het denken om te werken met "faux beam" techniek?
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Tegeltjes zouden afgekapt worden. Heb de indruk, daar waar de tegeltjes losgekomen zijn, er een cementlaag van 2tal cm onder de tegels zit vooralleer beton tegen te komen.
Was zelf aan het denken om te werken met "faux beam" techniek?

Dag Tuoh,

Ik zie niet direct het verschil met een gesloten wand voor een eiken tuinhuis? Hierbij zijn de "planken" toch ook blootgesteld aan weer en wind langs één zijde? Ik zie zeker irts over het hoofd?
 

tuoh

Oud hout
Voor zichtwerk zoals op de foto met voorbeeld, moeten de dunne delen op de hoeken (van de lange zijden) samenkomen in verstek. voor buiten gebruik, blootgesteld aan alle weersinvloeden, is dat op termijn geen houdbare "verbinding".
De verstekken gaan open kruipen, de dunne delen gaan de neiging hebben om te schotelen, te scheuren, etc...

Hier is maar één goede oplossing, een stuk massief hout gebruiken.

Ps: zou ook het voorbeeld niet klakkeloos overnemen. Beter is om de staander onder de ligger te zetten, en niet te laten doorlopen zoals op de foto.
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ok, ivm met het splijten van de verstek kan ik je volledig volgen.

Zou je wat meer uitleg kunnen geven omtrent je ps opmerking aangaande "het voorbeeld op de foto" niet klakkeloos over te nemen?
Aangezien het hier om de voorgevel gaat, moet ik de vorm overnemen.
 

tuoh

Oud hout
De vorm is geen probleem, het is de uitvoering waar men een steekje laten vallen heeft.

Uit constructief oogpunt is het aan te bevelen dat de ligger draagt op de staander, niet andersom, zoals op de foto te zien is.

A draagt dus best op D.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo kan het ook, heb goede vrienden die dit op superjachten doen, vooral op het buitenwerk. Heb met Open Dag Hout wel eens een paneel geschilderd teak meegenomen.
Zo hoef je eerst niet te breken en als het bevalt kan het altijd nog in massief hout uitgevoerd worden.

jaap


 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Het verven van de tegeltjes is geen optie meer aangezien er al een groot aantal los/gebroken en bijgevolg verloren zijn gegaan.

Om even terug te komen om de opmerking van Tuoh ivm met de opbouw.
In een normale constructie met houten balken zou je inderdaad verwachten dat de ligger op een staander ligt.
De onderliggende situatie in dit geval is een gegoten omgekeerde L in beton.

Het idee waar ik nu mee speel is om een een eiken balk te gebruiken, U uithollen en deze over de vorm te schuiven/verlijmen.
Op zich moet het geen eik zijn, dus andere houtsoorten zijn ook welkom, maar eik en douglas zijn goed aan te geraken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.