Even voorstellen

HermanTwente

Nieuw lid
22 apr 2019
1
0
Enschede
Hallo allemaal,

Mijn naam is Herman en ik kom uit het mooie Twente.
Door fysieke beperkingen kan ik mijn grootste hobby EHBO niet meer zo vaak uitvoeren als ik voorheen deed.
Om toch mijn overgebleven tijd nuttig te besteden ben ik op zoek gegaan naar andere bezigheden.

Nu heb ik een aantal jaar geleden een man leren kennen die ook een draaibank heeft maar zich beperkt tot het maken van kloten (houten ballen gevuld met lood voor een populaire sport hier in de regio, klootschieten)
Het lijkt mij leuk om me in het houtdraaien te gaan verdiepen en heb veel filmpjes op YouTube gekeken en het lijkt me een uitdagende en leuke bezigheid om mijn tijd in te vullen.

Nu heb ik viavia een houtdraaibank gekregen uit een erfenis. De bank is volgens mij compleet en er zaten een paar beitels bij maar volgens mij ontbreken er nog behoorlijk wat dingen. Helaas zijn er veel toebehoren bij het leeghalen van de woning al verdwenen. Ook heb ik er een Kinzo stofafzuiger bij gekregen.

IMG_20190422_103917083_HDR.jpg

IMG_20190422_104005117_HDR.jpg
Dit is de draaibank die ik gekregen heb, geen merk of type plaatje te vinden en in eerste instantie werkte het ook niet. na gepuzzel en mijn grote vriend Google heb ik hem toch werkend kunnen krijgen.
IMG_20190422_101624785_HDR.jpg
IMG_20190422_102151058.jpg

IMG_20190422_105916278.jpg
Het kastje waar de bediening op gemaakt zit heeft ook nog een draaiknop of iets dergelijks opgezeten, ik heb hem helemaal verwijderd omdat de aansluitingen mij niet te herleiden waren en de besturing (voor mijn gevoel) prima werkt hoe het nu is, de toeren zijn makkelijk in te stellen tot maximaal 2000 rpm.

IMG_20190422_103928594.jpg

IMG_20190422_103935679.jpg
De draaibank word aangedreven door de motor via een V snaar. De schakelaar aan de voorzijde heeft geen functie meer.

IMG_20190422_104208871.jpg

De vierklauw zou volgens mij van de as gehaald moeten kunnen worden (Gezien op Youtube) om een andere plaat te monteren, ook heb ik geen wormschroef erbij. Het lijkt mij dat er een gereedschapstuk nodig is om dit te kunnen monteren en om de vierklauw te kunnen aanspannen.

IMG_20190422_104129119.jpg
Ik heb ook enkele beitels erbij gekregen, duidelijk te zien dat ze gebruikt zijn maar om mee te beginnen lijkt het me meer dan genoeg.

In het kader van DTV. nu mijn vragen;

1. Weet iemand welk merk draaibank ik heb?
2. Welke vierklauw heb ik er opzitten? en waar kan ik eventueel gereedschap halen om hem op te spannen en een wormschroef die erin kan.
3. Heeft iemand nog tips voor het aanschaffen van extra beitels voor een beginner, kan ik met deze beginnen of mis ik nog iets essentieels?
4. welke accessoires bevelen jullie mij nog aan.

Alvast bedankt voor de genomen moeite
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hallo Herman

Welkom op dit mooie forum. Qua merk kan ik je niet helpen. Maar voor allerlei benodigdheden zou je Ronald kanne kunnen benaderen van de houtdraaierij. Hij heeft een zeer compleet assortiment.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum Herman!
De draaibank lijkt me geen merk, maar een zelfbouwmodel. De kop kun je volgens mij losmaken door een passende pen in een van de gaten op de omtrek te zetten. Evenzo kun je door twee pennen in de klauw te zetten en deze respectievelijk naar elkaar toe of van elkaar af te bewegen de klauw openen of dicht zetten.

Succes! Fons
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Welkom op dit mooie forum, en ook nog uit het mooie Twente het kan niet op :)

Van die beitels op die foto is die onderste geen beitel om mee te draaien. Op YouTube zul je ze wel tegen komen maar daar kom je wel meer tegen wat niet goed is.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hartelijk welkom, een draaier erbij. Heeft iemand je al de Houtdraaiers-vereniging Radius genoemd?

Met vriendelijke groet, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.