Klampdeur voor tuinhek

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Het hek tussen ons huis en het buurpand gaat er waarschijnlijk op redelijk korte termijn uit en ik hoopte dat de vèrgaand verrotte deur het nog zo lang zou volhouden.
Helaas. Dan toch nog maar een nieuwe plaatsen. Eisen: niet te duur, onderhoudsvrij gedurende enkele jaren en vooral geen verfwerk (niet mijn hobby).

Dus wat Douglas planken gehaald, of eigenlijk waren het meer schorsloze schaaldelen. Het waren de laatste planken uit een grote partij en onbekend wanneer aanvulling zou komen. Er was echt geen rechte kant te bekennen, maar gelukkig geen getordeerde delen. En dat gat moest wel dicht. Dus toch maar ingeladen. Thuis eerst een lange rechte lat op de planken geschroefd en zo over de zaagtafel.
Daarna alles op de gewenste breedte gezaagd en
even door de vandiktebank gehaald, alleen het ruwste er af zonder het hout echt glad te willen schaven.

De deur bestaat uit 7 latten tussen wat bredere stijlen. Kopse kanten boven en onder zijn afgedekt met horizontale regels.
Tuindeur 1.jpg

Framewerk: 3 klampen en 2 schoren.
Tuindeur 2.jpg

Al het horizontaal lopend hout is voor betere afwatering boven en onder 15[SUP]o [/SUP]afgeschuind.
De middenklamp zit met een grote zwaluwstaart 1:4 in de stijl (slotkant).
Tuindeur 4.jpg

De schoren zijn in de klampen gewerkt, had ik eigenlijk nog met lip willen uitvoeren maar daar dacht ik pas weer aan toen ik de eerste al had gezaagd. Daarom maar vastgeschroefd aan de latten.
Tuindeur 3.jpg

Gebruikte schroeven: RVS terrasschroef 5,0x40. Hang- en sluitwerk is overgezet van de oude deur.

Het extra klampje boven het kattenluik vind ik bij nader inzien te zwaar, dat ga ik nog wat minder hoog maken.
Het gat zelf is echt niet te groot, de lichtste van onze 2 katers is 8+ kg :eek:

Zoals op de foto's te zien hangt de deur er inmiddels. Zal onbehandeld wel lekker zwellen en krimpen maar volgens mij moet deze constructie het wel een paar jaartjes kunnen volhouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: martino

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.