Afdichting 'carport' onder huis tot berging met vouwdeuren.

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Hallo mede forummers,

We hebben een split-level huis waar onder de woning een ruimte zit van ~3,1 (diep) x 3,85 (breed) en daar past de auto onder. Het ligt ongeveer 40cm onder maaiveld.

Nu wil ik die ruimte tot berging/werkplaats omtoveren, maar wil hem nog wel (incidenteel) helemaal open kunnen zetten. Dit bijvoorbeeld als ik daar wilt werken met zonnetje erbij op een mooie dag. Ik dacht zelf aan vouwdeuren over de breedte (384 breed). Ik heb even een situatieschets gemaakt.

Screenshot 2019-04-21 at 13.46.50.jpg

Screenshot 2019-04-21 at 13.47.10.jpg

Screenshot 2019-04-21 at 13.47.19.jpg

Wensen: Toegangsdeur voor dagelijks gebruik ca 93cm breed voor fietsen e.d.. Ik zou hem helemaal open kunnen maken voor mooi weer klussen. De ruimte is niet verwarmd, maar alle muren zijn spouwmuren en isolerend dus. Beschermd tegen tocht, hoeft niet potdicht. Voor de deur is een balkon / afdak van 140 overhang dus bijna geen regen op de wand. Wand moet dicht/geen glas vanwege de spullen die er staan. Sluiting moet degelijk zijn bv risicoklasse 2 ster. De vloer zijn klinkers op een zandbed. vloer is niet verzakt afgelopen 10 jaar.

Ik heb alleen een aantal vragen hierover en vraag advies.

Ik zat te denken aan 1 vouwwand met een normale toegangsdeur voor dagelijks gebruik. Dat is een het laatste paneel wat gewoon opkan en in een slot valt. De rest van de wand wordt dan gefixeerd met een pen in de vloer/plafond. Als je hem helemaal open wilt maken dan haal je die pennen eruit en vouw je de wand helemaal open.

De deuren kunnen niet naar buiten zwaaien omdat daar de hellende oprit zich bevindt. Vandaar dat ik de deuren altijd naar binnen moet late komen. Dit is lastig natuurlijk, want ik kan daar niets neerzetten of aan de wand maken, maar dit leek me het beste.

Ik heb zitten kijken naar vouwwand beslag van oa. Rob, GU en Centor (uit forum topics 'harmonica deuren' en 'deze'). Waar ik mee zit is de afwatering en waterdichtheid op de vloer. De hemelwaterafvoer / opvanggoot over de breedte van de oprit ga ik verplaatsen van achter in de carport naar net voor de deuren. Maar hoe kan ik het beste een drempel maken waar de rails op wordt gemonteerd. Moet ik een betonnen balk ingraven over de breedte (?), want nu liggen er klinkers. De oprit is na 10 jaar niet verzakt dus is ik verwacht daar geen problemen.

Waar kan ik het beste de deuren/panelen van maken. Ik zat te denken aan multiplex deurplaat 40mm (ca 160 EUR/plaat). De deuren moeten 'dicht' zijn en geen ramen bevatten. Alternatief zijn zg. poortdeuren, of normale deuren voor glas, maar deze te beplakken met 12mm watervast verlijmd multiplex.

Is het verstandig om de 'dagelijkse' deur vast te maken aan de vouwwand, of zou het alternatief kunnen zijn om de dagelijkse deur met de scharnieren links te monteren en de laten sluiten op de wand. Dit is misschien mooier en voordeliger kwa beslag en deurpanelen, maar weet niet goed of dit stabiel genoeg is.

Screenshot 2019-04-21 at 14.19.07.jpg

Screenshot 2019-04-21 at 14.19.18.jpg

Zie ik dingen over het hoofd, of hebben jullie nog andere ideeen?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dat word wel een heel bewerkelijke klus om "even in het zonnetje te staan" Zet gewoon een paar schragen buiten als de zon schijnt, kan je die wand voor iets anders gebruiken.
Of kijk eens naar een sectionale poort, staat er niks in de weg bij een open deur. Harmonica- en vouwdeuren vragen een nauwkeurige fabricage en plaatsing om foutloos te werken, terwijl de afdichting bij poorten maar matig is.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Bedankt voor je reactie. Er is geen hoogte voor een garagedeur. Slechts 212 hoog. Ik heb daar naar gekeken. Vaak komen deuren 30cm onder dak. Ook wil ik niet mijn hele garagedeur moeten openen om een fiets of bezem te moeten pakken.
 
Laatst bewerkt:

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
2 openslaande deuren met 1 pasieve deur en 1 loopdeur dan houde je binnen ook nog een extra wandje over om wat tegen aan te zetten. dan hoef je maar een simpel kozijn te maken en kun je van buiten laten lijken als 1 wand en ben je het makkelijkst tegen inbraak beschermd. Slechts een idee daar ook ik met een werkplaats van 50m2 nog steeds moet woekeren met
ruimte.
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
2x 2 deuren, waarbij de binnenste aan de buitenste draaien....
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
2 openslaande deuren met 1 pasieve deur en 1 loopdeur dan houde je binnen ook nog een extra wandje over om wat tegen aan te zetten. dan hoef je maar een simpel kozijn te maken en kun je van buiten laten lijken als 1 wand en ben je het makkelijkst tegen inbraak beschermd. Slechts een idee daar ook ik met een werkplaats van 50m2 nog steeds moet woekeren met
ruimte.

Bedankt voor deze tip (ook van @JMe en @The Boktor). Dit is eigenlijk wel een aardig idee om het eea te versimpelen, want dat lees ik tussen de regels uit alle reacties.

De pasen heeft ook goed gedaan want zo heb ik het er met mijn zwager en schoonvader ook over kunnen hebben en die vragen op de eerste plaats zich af waarom het helemaal open moet. Een vast deel is natuurlijk ook een overweging, al heb ik het idee dat ik hem helemaal open wil. Dan kun je volstaan met een dubbele deur (of 1,5 deur) en een vaste wand, of een schuifwand desnoods. hmmm

Bedankt in ieder geval voor de tips en het advies, dit wordt gewaardeerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.