Stofafzuiging oplossing Fortis/startrite

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik zat al een tijdje te denken om een stofafzuiging te maken voor mijn Fortis zaagtafel aangezien er geen enkele stofafzuiging opzat dus vandaag maar eens aan de slag gegaan. Een vorige eigenaar had al eens de behuizing dicht gemaakt en een poort erop bevestigd alleen deed dat niet zoveel omdat het niet in de buurt van de zaag zat. Om te beginnen heb ik bij hornbach 2 spiro flenzen 100mm besteld zodat ik de slang ergens aan kon bevestigen samen met een plaatje alu, 2 slangenklemmen een stukje gaas en popnagels kon ik beginnen. Eerst een verloop plaatje gemaakt van de ronde 100mm flens naar de rechthoekige stofkap,
20190420_164102.jpg
nog wat plaatjes aan de zijkant en de boel bevestigen met een stukje gaas ertussen. Ik heb de aansluiting onder 30 graden gemaakt zodat de opening dicht op het zaagblad zat en de slang geen 90 graden bocht hoefde te maken.
20190420_173750.jpg
20190420_173757.jpg
De boel bevestigd met popnagels aan de stofkap.
20190420_190022.jpg
En hier is de boel gemonteerd de slang gaat naar de zijkant van de behuizing waar ik de stofafzuiger aan kan bevestigen en er ligt genoeg slang om onder 45 graden te zagen. Eerste impressie van de afzuiging is goed ik kan voelen dat hij afzuigt via de sleuf in de insert dus dat moet wel goed zitten lijkt mij.... Binnenkort een intensievere test aangezien ik hiermee fineer wil gaan zagen voor mijn boot (lintzaag trekt het niet helaas).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bevalt de opstelling jou nog steeds? Of heb je nog verbeterpunten? Ik ben/wil ook bezig met mijn zaagtafel en wil wat ideeen opdoen.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik wil nog een keer het zaagblad iets meer opsluiten zodat er iets meer opgevangen wordt. Nu wordt er denk ik 2/3 afgezogen de rest blijft liggen in de kast zelf en een klein beetje wordt weer in de ruimte geblazen waar ik voorheen bijna alles terug kreeg in de ruimte, dus wat dat betreft bevalt het prima. Voor het beetje stof wat terug de ruimte in komt wil ik nog een keer afzuiging in de beschermkap maken. de kap zit er toch al boven dus een gaatje erin slang erop en ook weer klaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.