Welke houtsoort voor laag hekwerk met palen 145*145mm

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Beste forummers,

voor het vervangen van een bestaande tuinafrastering (20 meter, 8 palen vierkant 145*145mm, met dubbele tussenliggers) moet een nieuwe keus worden gemaakt voor het te gebruiken hout.

Het bestaande hek is van een naaldhoutsoort, staat ruim 13 jaar maar vertoont behoorlijke rot op de overgang lucht-grond.

Gezien de gewenste maatvoering van de poten lijkt een tropische hardhout mij een dure optie, zou een douglas met een conservering de komende 15 jaar voldoen?

Iemand een goed alternatief en een goede bijbehorende conservering tip?

In afwachting van jullie tips,

groet, Willem
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
13 jaar is al heel goed voor naaldhout in grondcontact.

Voor de nieuwe palen: neem geen geïmpregneerd hout, want daarmee breng je gif in de bodem. Dâ's niet meer van deze tijd. Neem dus geen gecreosoteerd, gewolmaniseerd, gecelcuriseerd of ander hout dat met chemicaliën geïmpregneerd is.
Kies liever voor azobe. Maar het is erg lastig om daar nagels, krammen of schroeven in te krijgen; alles moet worden voorgeboord.

Een heel andere mogelijkheid is Accoya of een vergelijkbare gemodificeerde houtsoort. (Gemodificeerd wil zeggen: het goedkope hout wordt met bijvoorbeeld azijn onder hoge druk gekookt, waarbij de rotgevoelige bestanddelen worden omgezet in volledig rotbestendige delen.)
Gemodificeerd hout is net zo te bewerken als gewoon naaldhout en kan ongeconserveerd langdurig blijven staan. Het is wel iets brosser dan gewoon hout.
De beroemde houten bruggen over de rondweg van Sneek zijn ook van Accoya gemaakt.

Nog een gratis tip: gebruik voor de bevestigingsmaterialen uitsluitend roestvast staal, ook voor nagels en krammen.

Maak er wat moois van!
Wim.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik gebruik op mijn werk voor pergolapalen e.d. de postsaver. Dit is een krimphoes die je om de paal brand op de grens van de grond. Door deze hoes ga je het rotten op deze hoogte tegen. Tot nu toe alleen maar positieve resultaten.

http://postsaver.eu/nl/home/
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
13jaar oud en net boven degrond verrot klinkt als Douglas

Maar goedkoopste oplossing is wel douglas ,maar dan goed teerlaag erop tot net boven de grond
Of inlandse eik en die zwart branden wat in de grond staat
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Jelmer, in de gebruikshandleiding van postsaver staat 'Palen dienen geïmpregneerd (gewolmaniseerd) te zijn conform gevaarklasse4 (grondcontact)

Nu ben ik niet van plan om gewolmaniseerd of anderszins chemisch behandeld hout te gebruiken, maar wellicht gebruik jij dit ook op onbehandeld hout?
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Vandaag de Douglas palen gehaald van 150*150*1500mm en 16 stuks postsaver...

Allen dank voor de tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.