Hoe dit herstelwerk aanpakken?

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Als volgt..
Mij is gevraagd om de stijlen/raamkozijnen te schuren en te herstellen.

Ik ben van plan om met verfafbijt de 10 lagen verf te verwijderen, maar daarna wil ik de stijlen weer recht maken.
Mijn vraag is; hoe en met welk product kun je een half afgerond kozijn, weer fatsoenlijk recht krijgen?

Zie voorbeelden in de foto's.
Je ziet door de verf al heen dat ze de helft hebben opgevuld met verf, maar ik wil alles toch proberen zo goed mogelijk weer recht te maken, alvorens het opnieuw in de lak gezet wordt.

IMG_20190419_161946.jpgIMG_20190419_162010.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Herkenbaar en als je goed in boetseren bent dan kun je bijvoorbeelbeeld houtrotvuller gebruiken. Dat is gemakkelijk te snijden en te schuren. Je kunt het ook anders aanpakken en dat is het zo vlak maken dat je er een stukje hout op lijmt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Epoxy plamuur....makkelijk aan te brengen en (recht) te schuren
Maar misschien is dat overkill, het ik heb het in huis en zou het daarom gebruiken, er zijn vast wel andere oplossingen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb vorig.jaar bij een klant 1.5cm opgevuld omdat de deur krom geworden was. Kaal gemaakt lat erop geschroefd. Epoxy erop en de volgende dag afgewerkt. Wil je het snel doen dan de losse verf verwijderen lat erop om je plamuurmes recht te kunnen houden en dan vullen met staalplamuur. (Ik wil geen risico lopen dus gebruik ik het beste dat kost dan ook 40 euro per 400ml.https://www.verfwinkel.nl/repair-care-dry-flex-16-set-400-ml.html De staalplamuur kost mij ongeveer 20 euro per 1.5kg. https://www.denbraven.com/nl-nl/producten/technologieen/vulmiddelen/zwaluw-polysoft-professioneel/ Dit laatste is met een kwartier hard (ik laat het langer staan voor ik ga schuren) De epoxy moet wel een dag overstaan. De 16 uur die er voor staat is voor mij veel te kort. schuurt dan slecht. Kan veel langer duren voor je verf op dat stuk droogt. Prijzen varieren sterk per leverancier.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Bedankt voor de info!
Ik ga het binnenkort uitvoeren, en dan met epoxy proberen.
Het is geen haastklus, want het is bij mijn ouders :)
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Tip van flip: Bezuinig niet op de plamuur heb zelf hele goede ervaring met repair care en minder goede met goedkopere alternatieven. Deze zijn vaak wat soepeler en blijven dus moeilijker staan. De gebruikte volgorde die ik hanteer is om de grote stukken op te zetten met repair care 4 uur en daarna af te werken met repair care sf. Let op dit kan alleen op kaal hout! sf werkt ook op geschilderd hout maar de stukken kunnen dan niet te groot in eens zijn niet groter als ongeveer 10 mm dik. dit in verband met de hitte.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bedenk wel dat de epoxy van Repaire Care (en anderen) een voorstrijk nodig hebben. Ook deze is zeker niet goedkoop. De sf is een prachtig product maar is een combinatie tussen epoxy en plamuur. Deze heeft binnen voor mij nauwelijks meerwaarde. Ik gebruik dan gewoon de staalplamuur om de kleine gaatjes te vullen.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Met een goed houtvulmiddel kom je een heel eind als de verf verwijderd/geschuurd is. Ik heb 10+ kozijnen in m'n woning uit 1971 op deze wijze afgelopen zomer gefixt en daar zaten soortgelijke mankementen bij. Geduld is bij elk vulmiddel een schone zaak. Vullen, wachten, schuren, nogmaals vullen als het niet naar je zin is. Heb plekken wel een stuk of 5 keer aangepakt, al kan dat ook door m'n eigen onkunde zijn. Overigens heb ik de huis/tuin/keukenspulletjes van de bouwmarkten en action e.d. gebruikt en nog geen negatieve ervaringen mee...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.