Review HBM 10” vlak/vandiktebank

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
HBM is zo vriendelijk geweest om een 10” vlak/vandiktebank te sturen voor deze review. Voor de duidelijkheid: na afloop van de review mag ik deze houden. Maar, zoals jullie wel zullen lezen, heeft dat geen invloed op mijn kritische houding.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Inleiding
Enige tijd geleden heb ik een topic gemaakt met daarin een overzicht van een groot aantal kleine vlak/vandiktebanken. Echter ontbrak in dat overzicht de generieke in China geproduceerde vlak/vandiktebanken die door een aantal merk wordt verkocht. Hierover zijn ook niet zo veel reviews te vinden, vaak is het onduidelijk of de modellen exact hetzelfde zijn en de zelfs binnen hetzelfde merk/model wisselt de kwaliteit soms. Vandaar dat ik HBM heb benaderd of ik een 10” vlak/vandiktebank mocht lenen voor een review.

Ik moet zeggen dat ik het sportief vind van HBM dat ze een vlak/vandiktebank hebben gestuurd, aangezien deze vergeleken gaat worden met vlak/vandiktebanken die een nieuwprijs hebben/hadden die een stuk hoger is/was. De nieuwprijs van de HBM is op het moment van schrijven €399, terwijl de “goedkoopste” A-merk vlak/vandiktebank de Metabo HC260 is. Die kost 2,5x zo veel (net boven de €1000). De vraag is dan ook hoe kan de HBM zich verhouden tot de Metabo, maar ook tot de oudere tweedehands modellen van Electra Beckum, Dewalt, Inca, Kity, enz.

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Specificaties
Laten we beginnen met de specs:


  • Motorvermogen 1500 Watt / 2 Pk.
  • Toerental 8500 O/min.
  • Aantal messen 2
  • Afmetingen vandikte tafel 480 x 254 mm.
  • Afmetingen vlaktafel 1050 x 260 mm.
  • Max afname van dikte 2 mm.
  • Max afname vlakken 3 mm.
  • Max capaciteit van dikte Van 5 tot 160 mm.
  • Max werkbreedte 254 mm.
  • Diameter afzuigmond 75 mm.
  • Gewicht Ca. 40 Kg.
  • Garantie 2 jaar

De specs zijn niet heel afwijkend dan die van andere merken of modellen. Die wisselen natuurlijk onderling iets maar in grote lijnen zijn er weinig verschillen. De grootste verschillen met de hedendaagse vlak/vandiktebanken (Metabo HC260 en Dewalt D27300) is het vermogen dat bij de anderen minstens 2100W is en het gewicht. De Dewalt weegt 53 kg en de Metabo 70 kg. Een ander belangrijk punt is dat de HBM zonder poten komt. Deze moet je om comfortabel te kunnen werken op een verhoging zetten.

Een ander dingetje is dat de afzuiging 75 mm is en dat is een beetje een vreemde maat. De meeste stofafzuiging is 100mm of groter.

8.jpg

9.jpg

Bouwkwaliteit
Vooraf was dit het punt waar ik het meest benieuwd naar was. Ik heb een Metabo HC260 staan en ik was benieuwd hoe de bouwkwaliteit van de HBM zich verhoudt tot de Metabo. Natuurlijk hou ik hierbij rekening met de prijs. Deze is zoveel lager bij de HBM dat het niet anders kan dat de bouwkwaliteit minder is. Heeft de fabrikant de juiste keuzes gemaakt bij de fabricage en de kwaliteitscontrole? Het antwoord is ja en nee.

Laten we beginnen met het goede punten. De tafels zijn van gevlakt aluminium en zijn in alle richtingen vlak en staan uit de doos evenwijdig van elkaar afgesteld. Ook de langgeleider is recht. Alle bewegende delen zijn goed ingevet. De kap rond de tandwielen is van stevig metaal en de tandwielen zelf zijn gedeeltelijk van gegoten aluminium en gedeeltelijk van staal. De aluminium tandwielen zijn op de noodzakelijke plekken nagevlakt/geschuurd, zodat ze goed functioneren. Op de onbelangrijke plekken zijn ze wat ruwer. Maar dat geeft niet. De behuizing zit overal netjes in de verf en er zitten geen scherpe punten aan. De spaanderkap is van sterk ABS plastic. So far so good.

Maar dan gaat het toch op een aantal punten mis. Het eerste is de tafel van het vandiktegedeelte. Daar zit een gebogen metalen plaat op en die zit in 1 hoek los. Dat heeft geen invloed op de werking en is gemakkelijk te verhelpen. In de in- en uitvoertafel zijn bij de beitelas kleine rondingen uit de tafels gehaald. Deze zijn ruw afgewerkt.

18.jpg

Erger is de langsgeleider, want die is niet haaks te stellen. De langsgeleider zit simpel in elkaar en het duurt dan ook niet lang of ik heb het probleem gevonden. Het scharnierende gedeelte heeft nog sporen van het gieten. Deze steken uit, waardoor de langsgeleider niet haaks te zetten is. Met een sleutelvijltje is dat in 2 minuten opgelost. Wederom geen groot probleem, maar het hoort niet.

10.jpg

13.jpg

Wat wel een behoorlijk designfout is, is de spaanderkap. Je moet de spaanderkap gebruiken bij het vlakken of schaven, want de kap drukt een microswitch in. Als deze niet ingedrukt is, dan werkt de machine niet. Deze beveiliging is overigens niet heel moeilijk te omzeilen. Bij het vlakken zet je de kap op de vandiktetafel en zet je deze met 2 klemmen aan de zijkant vast en dat werkt best okay. Het probleem zit bij het vandiktegedeelte. Je moet dan de langsgeleider op 45 graden zetten en naar de invoertafel schuiven, zodat er ruimte ontstaat om de kap te monteren. Dat is om 2 redenen vervelend. Het eerste is dat je na het vandikteschaven steeds de langsgeleider weer op 90 graden moet zetten. Je kunt met een schroefje een soort 90-graden-stop maken, maar dat is zo licht uitgevoerd dat het niet functioneert. Op het scharnier staat een schaalverdeling, maar die klopt helemaal niet. Er zit niets anders op dan het met een blokhaak, square of iets anders met een 90 graden hoek handmatig recht te zetten.

11.jpg

14.jpg

Het ander probleem is mogelijk nog een grotere fout. Bij mij past de kap namelijk niet. Er ontstaat te weinig ruimte onder de langsgeleider om de kap te monteren. Je kunt bij de bevestiging de hele geleider iets omhoog schuiven en dat geeft iets mee ruimte. Maar niet genoeg. De spaanderkap zou je met een boutje vast zetten op de uitvoertafel. Maar doordat de kap tegen de langsgeleider komt, komt het boutje niet bij het gaatje met schroefdraad. Met wat duwen krijg je de kap enigszins op zijn plaats, maar de schroef krijg ik er niet in. Een oplossing zou zijn om zelf een kap te maken. Dat is niet heel moeilijk en dan kun je er gelijk een aansluiting van 100mm op zetten. Een andere oplossing is om de kap aan de zijkant verwarmen en wat te vervormen zodat deze wel past.

12.jpg

15.jpg

Bij gebruik wordt de voorste lager van de beitelas behoorlijk heet. Zo heet dat je de warmte door de kap heen voelt en de beitelas bij de kap te heet wordt om aan te raken. Eerdere modellen van deze HBM hadden dat ook en ik heb niet kunnen vinden dat dit problemen oplevert. Maar het hoort niet…..

Nog iets: de hoogteinstelling van de vandiktetafel gaat niet heel soepel. Bij elke keer dat je de hendel rond draait zit er steeds op dezelfde plek een extra weerstand. Je kunt gewoon draaien, maar het gaat even wat moeilijker. Waarschijnlijk is 1 van de tanden van een tandwiel niet helemaal goed. Daar moet ik nog naar kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik56 en Salocin84

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Designkeuzes
De lage prijs moet natuurlijk ergens vandaan komen en daarom zijn er een aantal designkeuzes gemaakt die de werking niet altijd ten goede komen. Dit zijn geen grote dingen, waar wel goed om te weten.

De langsgeleider kun je niet naar voor of achter schuiven. Bij de meeste andere merken kan wel, zodat je bij het op 90 graden vlakken niet steeds op dezelfde plek van de messen schaaft. Op zich is dit niet zo erg, want het enige resultaat is dat de messen op die plek wat eerder bot worden. Je kunt dit een beetje voorkomen door bij het vandikteschaven juist zo veel mogelijk de andere kant van de messen te gebruiken.

Het is bij het vandikteschaven niet de bedoeling om de uitvoertafel te verwijderen en deze blijft dus op zijn plaats. Dat maakt het invoeren van materiaal door het vandiktegedeelte iets onhandiger.

Veel andere modellen hebben in de tafels een stelschroef of een imbusje om kleine aanpassingen te kunnen doen, zodat de tafel vlak en uitgelijnd is. De HBM heeft dat niet.

De HBM heeft relatief dunne herslijpbare messen. Deze zijn 2 mm dik, terwijl andere merken vaak 3 of 4 mm dik zijn.

16.jpg

Bij veel andere vlak/vandiktebanken is uit de langsgeleider een klein stukje gehaald, zodat de schaafmessen nooit tegen de langsgeleider komen. De HBM heeft dat niet en de messen kunnen tegen de langsgeleider komen. Met een klein vijltje heb ik een klein stukje uit de langsgeleider gehaald.

Schaven
Dan de belangrijkste vraag: kun je met de HBM de bewerkingen doen die je van een vlak/vandiktebank kunt verwachten. Het antwoord is simpel: ja. Uit de doos waren de messen al zeer behoorlijk afgesteld. Deze heb ik nog een beetje beter gezet. De messen zijn ook scherp. Niet super scherp, maar in het schaafresultaat is zeer goed. Ik zie geen verschil met mijn Metabo. Het haaks vlakken en door de vandiktebank halen gaat ook goed. Het verschil in dikte links en rechts is ongeveer 0,1 mm.

Ik heb de machine ook flink laten zweten door er 20 cm brede eiken planken door te halen en er 2 mm in 1 keer van af laten halen. Je merkt dat het toerental wat terugloopt, maar het schafresultaat blijft goed. Mijn Metabo heeft daar geen last van.

Drie kanttekeningen moet ik wel plaatsen. Het eerste is dat de afzuiging van de spaanders bij het vandikteschaven minder is. Er blijven redelijk wat krullen op de tafel liggen. Het andere is de snipe. Mijn Metabo en de Inca die ik daarvoor had, hadden beiden geen last van snipe. De HBM heeft dat wel.

17.jpg

Het laatste punt is de geluidsproductie. Met mijn iPhone heb ik die zeer nauwkeurig en wetenschappelijk gemeten ;). De Metabo komt onbelast op 83,1 dB en belast op 92,5 dB. De HBM is aanzienlijk luider met 93,5 dB onbelast en 96 dB belast.

Conclusie
Zou ik de HBM aanraden? De bovenstaande tekst lijkt misschien heel kritisch, waardoor het antwoord misschien wat onverwacht is. Mijn antwoord is ja, met een “maar”. De “ja” komt door het feit dat je er goede schaafresultaten mee kunt behalen en dat voor een relatief lage prijs. Maar het is geen machine voor iedereen. De HBM is een machine voor een gebruiker die af en toe wat wil schaven, maar niet te veel geld wil neerleggen voor een nieuwe machine of de het gedoe, risico en opknapwerk van een oudere machine wil. Iemand die meer schaaft of kritisch is (zoals ik) zal al snel tegen een aantal terugkomende frustraties lopen en waarschijnlijk beter af zijn met een andere machine. Die andere machine zal in het geval van een nieuwe machine wel een stuk duurder zijn of in het geval van een 2ehands meer werk en meer risico met zich mee brengen. Of beiden, want mijn tweedehands Metabo was duurder en had meer opknapwerk.

Natuurlijk is de bouwkwaliteit niet overal super. Maar dat was bij de meeste dingen gemakkelijk te verhelpen. Het enige echt probleem is de montage van de spaanderkap bij het vandikteschaven. Als je daar mee kunt leven (of een oplossing verzint), dan heb je voor het geld een prima machine. Het is een beetje een Volkswagen UP vergelijken met een Renault Megane stationwagen. Met die UP kom je perfect van A naar B, maar de Megane doet dat comfortabeler, sneller en met meer bagage.

Pluspunten

  • Prijs
  • schaafresultaat

Minpunten

  • Bouwkwaliteit laat wat steken vallen
  • Ontwerp en bevestiging spaanderkap
  • Snipe
  • Geen onderstel
  • Geluidsproductie
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Bedankt voor de review.

Het overwegen waard dus voor de hobbyist.

Ja, zeker. Er is wel een afweging die je dan moet maken: wil ik voor hetzelfde geld (of wat minder) een tweedehands machine kopen of deze nieuw? Het nadeel van een tweedehands machine is dat er vaak meer werk aan zit om deze 100% werkend te krijgen. Je moet ook goed opletten bij de aanschaf, want vervangende onderdelen zijn vaak niet of slecht verkrijgbaar en daarmee vaak duur. Ook moet je zorgen dat alles recht is, want met een vlak/vandiktebank met verbogen tafels of langsgeleider is lastig werken. Maar als je alles werkend hebt, dan heb je een machine met minder beperkingen dan deze.

Wil je echter dat risico niet lopen, dan heb je voor relatief weinig geld een best goede aan deze. Mogelijk heb jij jezelf na een aantal jaar ontwikkelt en ben je deze machine ontgroeit. Maar dan verkoop je de HBM weer. Door de prijs maak je hier niet veel verlies op.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ik zie op de site van HBM dat ze van deze machines af moeten,mensen spaar even door voor bv.een Record PT 260 deze is vergelijkbaar met een Metabo HC260 maar een stuk goedkoper en wat niet bij de Metabo aanwezig is een heel mooi verrijdbaar onderstel en gecoate werkbladen.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb de 12"versie (30 cm) van HBM en ben daar tevreden over. Ik gebruik 'm niet vaak, maar als ik 'm gebruik doet hij wat hij moet doen.
In elk geval een mooi en eerlijk review van Luuk met ook een eerlijk advies.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik zie op de site van HBM dat ze van deze machines af moeten,mensen spaar even door voor bv.een Record PT 260 deze is vergelijkbaar met een Metabo HC260 maar een stuk goedkoper en wat niet bij de Metabo aanwezig is een heel mooi verrijdbaar onderstel en gecoate werkbladen.

Ze moeten er niet vanaf hoor! Ze hebben net een nieuwe lading uit China binnen, vandaar dat ik ook enkele weken op de machine heb moeten wachten.

De Record PT 260 is een in licentie en in China gebouwde Metabo HC260. Die kost €899 en daarmee meer dan het dubbele van de HBM. Ik weet niet of Record Power dezelfde kwaliteitseisen heeft toegepast als bij Metabo. Record Power kennende zal de kwaliteit wel in orde zijn. De Metabo heeft ondertussen ook een upgrade gekregen, waardoor een onderstel met wielen nu standaard is. De bescherming boven de messen is ook veranderd. Van de Metabo is een versie van 2,2 kW en een van 2,8 kW (230V). Ook is er een 400V-versie.

Ik heb de 12"versie (30 cm) van HBM en ben daar tevreden over. Ik gebruik 'm niet vaak, maar als ik 'm gebruik doet hij wat hij moet doen.
In elk geval een mooi en eerlijk review van Luuk met ook een eerlijk advies.

Bedankt!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Een mooie review Luuk,

Al met al is zo'n HBM machine voor de hobbyist die het niet vaak gebruikt dus best een goede optie om aan te schaffen. Zal mij benieuwen of HBM ook naar deze review gaat linken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Een mooie review Luuk,

Al met al is zo'n HBM machine voor de hobbyist die het niet vaak gebruikt dus best een goede optie om aan te schaffen. Zal mij benieuwen of HBM ook naar deze review gaat linken.

Ja, dat is een goede samenvatting. Ik heb HBM de review doorgestuurd en ben benieuwd naar hun reactie. Afhankelijk van hun reactie zal ik die hier posten. Hopelijk doen ze ook iets met de kritiek over de spaanderkap. Als ze die verbeteren, dan is het voor veel gebruikers een nog interessantere machine.

Pieter, hoe bevalt de spaanderkap jou? Jij hebt jouw grotere machine al enkele jaren. Heeft die hetzelfde probleem?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Luuk, ik heb dezelfde ervaring als die jij beschrijft. Het is soms even mikken om de kap goed in de sleuven te krijgen zodat de microschakelaar ook werkt. De langsgeleider gaat er bij mij altijd helemaal af als ik vandikte moet schaven.
Aangezien ik hiervoor geen andere vlak-vandiktebank gewend ben, ben ik toch een tevreden mens met dit apparaat.
De bijbehorende messen zijn weliswaar wat aan de dunne kant maar gaan best wel een tijdje mee. Opnieuw laten slijpen doe ik niet. Nieuwe zijn ook niet zo duur, slechts €30.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Bedankt voor de uitgebreide review.
Maar nu je klaar bent met de machine wil ik deze wel van je hebben :)

mvg
Benjamin
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Dat is een goede oplossing, Ronald. Al zal het het stukje hout inderdaad een mm dunner moeten zijn.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik heb de tip van Ronald L. opgevolgd en een stukje 6mm Trespa tussen de behuizing en de fence gedaan. Het is een beetje quick&dirty gemaakt, maar nu past de kap wel! Het grootste nadeel van de HBM is daarmee grotendeels weg. Het nadeel dat je de langsgeleider op 45 graden moet zetten om de kap te kunnen plaatsen blijft.

IMG_3603.jpg

IMG_3605.jpg

IMG_3604.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Geen idee of dit kan, maar kan je de geleider niet zover richting het aanvoerblad schuiven zodat de kap gewoon past?
Ik zag nl dat deze in de lengte verstelbaar is, eventueel zou je de geleider er ook uit kunnen schuiven. Dan hoef je deze in theorie niet opnieuw haaks te zetten als je deze terugschuift.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Op zich kan dat, maar dat is niet handiger. Om genoeg ruimte te krijgen moet je het aluminium profiel helemaal verwijderen. Het aluminium profiel van de langsgeleider zit met 4 vleugelmoeren vast en het terugzetten is wat gedoe. De 4 moeren die in de slots in het profiel vallen passen maar net. Al met al is het meer werk dan de langsgeleider op 45 graden zetten en weer terug.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Dank je wel voor de review. Heb deze machine staan, enkel nog maar op de vlakbank mee gewerkt. Nog niet heel veel ervaring met vlak van diktebanken. Dus een mooi ding om mee te spelen en uit te proberen. Ga eens kijken naar het stellen van messen. Mogelijk kom ik dan nog wel met wat vraagjes.;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.