Hulpstukkenwand voor mijn Hammer

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Vandaag zo ongeveer de laatste hand gelegd aan een wand voor o.a. de hulpstukken van mijn Hammer Combi.
De ruimte was beperkt want de deur moet open kunnen en die draait voor de wand (deur is op de foto dicht).
Zo kan 't net.

IMG_20190420_081315.jpg


Misschien breng ik je hiermee op een idee.

André
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ja, dit is een goed idee, ik wil in mijn gereorganiseerde werkplaats ook een wat betere plek voor de hulpstukken van mijn Hammer maken:rolleyes:

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Het was nogal wat proberen en doen voordat ik het spul goed had zitten. Meerdere keren losgemaakt en verschoven. Er zijn nog wat kleinere onderdelen die ik er nog wel tussen krijg.
Wat ben ik blij dat ik gezien had wat Matthias Wandel vind van een 'French Cleat System' Dat had mijn interesse ook maar dan had ik zo makkelijk niet uit de voeten gekund als nu op deze wand van OSB platen.

Je kan snelle makkelijke oplossingen kiezen zoals haken om dingen aan op te hangen, geen aandacht schenken aan mooi horizontaal of verticaal, enz. Praktisch gezien is dat het beste want alle tijd die je zo besteed, besteed je niet aan een mooi werkstuk. Maar ja . . . ik kon het niet laten.
Trouwens die L-vormige steunen die je bovenaan ziet heb ik ook zelf gemaakt van 3 lagen 18 mm dik multiplex. Op de een of andere manier dacht ik 'die maak ik wel ff zelf' maar dat viel goed tegen. Ik heb er 12 gemaakt en dus moest ik 36 van die dingen uitzagen en op elkaar lijmen en schroeven. Gekkenwerk maar wel eigen werk.

Enkele overwegingen die m.i. van belang zijn:

- Zware onderdelen niet te hoog. De wagen is niet licht en die kap voor
de topas (hoe heet zo'n ding?) is nog zwaarder.

- Ook niet te laag want ik wil er onderdoor kunnen met de bezem en bij
het bevestigen moet ik er met de schroefboor goed bij kunnen.

- Ruimte achter de deur wilde ik benutten en veel dingen zijn zo plat
dat dat makkelijk kan.

- Het is makkelijker om de lange onderdelen horizontaal te bevestigen
of gewoon op een aangebrachte rand te leggen, maar i.v.m. de ruimte
was dat voor mij geen optie.
Er zit ook een voordeel aan verticaal opbergen: Er zitten nu geen
(kleine) onderdelen op een hoogte waar je niet of nauwelijks bij kunt.
Ik kan alles gemakkelijk pakken zonder trapje of wat ook.

André
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi ambachtelijk bezig man! De topas noem ik spilfrees met freesgeleider. Wat ik mis zijn de beschermkappen van de frees, ga je die ook nog ophangen?

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@Athanor
Ja, die beschermkappen ga ik er nog tussen hangen. Als ik dat klaar heb, stuur ik misschien nog wel een foto.

@KrisG
Ja, iedereen ziet een deur behalve jij :). Grapje, de deur is voor de foto dicht gedaan.
Als de deur open is, komt deze zo ver dat deze deels over de wagen heen komt.
Het is maar een detail. Voor anderen speelt het niet. Ik wilde maar aangeven dat
het puzzelen is als je met weinig ruimte en die deur rekening moet houden.

Bedankt voor de reacties. Als iemand anders zo'n wand heeft gemaakt . . . ik
ben wel benieuwd!

André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.