Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Gezocht - 2 eikenhouten bladen vlak maken

Ik heb 1.5 jaar geleden van een eikenboom een eettafel gemaakt. het zijn 2 losse eikenbladen van ieders 50 cm breed. Nu zijn deze bladen iets kromgetrokken (bol) doordat het hout niet helemaal droog was. Wie kan mij helpen om deze 2 bladen weer vlak te krijgen dmv een vandiktebank bijv.

ben zelf woonachtig in Apeldoorn dus het liefst in een straal van 50 Km

Met een b oven vrees over twee geleidelatten moet te doen zijn er zijn wel filpjes over op ypu tube

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Dat vind ik persoonlijk een heel omslachtige oplossing. Met een handschaaf en een lange rei (ter controle) kom je al een heel eind. Heb je foto's van de graad van bolling?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Handschaaf vind ik dan weer heel omslachtig, maar dat ben ik.. Ik ben ook niet zo goed in schaven. Kleine oppervlakken wel, maar zulke lappen is met de frees makkelijker. Maar goed, het is maar waar je focus ligt. Die van mij niet al teveel op echt handwerk
    Mvg,

Richie

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Mag het blad middendoor gezaagd worden? Dan past het op wat meer vlakbanken.
    sometimes you just need a bigger hammer

Misschien even informeren bij een bouwbedrijf in de buurt? Er is vast wel iemand met een vlakbank of anders vandiktebank van 50 cm. Ik gok namelijk dat er niet veel mensen hier op het forum zijn met een machine van deze capaciteit. Voor een vakman is dit maar een klein klusje naar mijn mening.

Een bouwbedrijf met een VVD bank, in de ze tijd waarbij ze beton de grond uit stampen als het bloemkolen zijn....weinig kans gok ik
    Lekker met die routerbak aan de gang gaan, ik heb zelf mijn tafel er ook mee gedaan (220x110) werkt super goed
    Met een hamer past alles...

Ik ben ik het verleden wel eens bij een groot bedrijf geweest waar kozijnen gemaakt werden. Daar kon ik gebruik maken van de stationaire schuurbandmachines, daar konden mijn hele tafelbladen doorheen. Betaalde dan voor de tijd dat ik bezig was. Dus even rondbellen met timmerfabrieken kan een oplossing zijn.

https://www.johnvangerwen.nl

Als je deze man even belt weet ik zeker dat je je bladen onder zijn breedband schuurmachine vlak mag maken.
    Moet er wel geen lak of was opzitten want dan trekken de banden te snel dicht 😉
    Kosten vallen vaak ook heel erg mee

Als die 50 cm nog 1 x door de midden mag kan ik je zeker helpen. Vlakbank kan 410mm aan en vandiktebank iets meer.

Forum Rechten