Eettafel van multiplex constructie

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Dag allemaal,

Ik ben van plan een eettafel te maken van frontjes van wijnkistjes. Deze lijm ik op een hardhouten multiplex plaat. De tafel wordt 240 x 100 cm.
Ik heb er alleen nog niet veel ervaring mee, dus ik zit met twee vraagjes:

- Hoe zit het met het doorbuigen van de plaat? Ik maak er stroken onder ter versteviging, in de lengte en in de breedte. Is het dan voldoende om de stroken te lijmen en schroeven, of moet ik die stroken nog onderling met elkaar verbinden voor de stevigheid?

- Ik wil er graag metalen poten onder zetten. De poten zelf kunnen genoeg gewicht aan, maar de vraag is of ze zouden schranken als ik ze alleen vastzet met houtdraadbouten (of andere schroeven).

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.

Groet,

Jochem

tafelpoten.jpgtafelblad.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
In plaats van stroken kan je beter een torsiebox maken. Het multiplex blad leg je er dan los op, en zet je vast met bladwervels.
De hoogte van je torsiebox is afhankelijk van de sterkte van je hout. Als je het van multiplex stroken maakt, moet je rekening houden dat de helft van de dikte van multiplex de verkeerde richting heeft. Oftewel: bij 18mm dik heb je maar 9mm aan hout waarvan de nerf de juiste kant op loopt. De andere 9 mm draagt niets bij in de draagkracht.

De poten kan je dan ook beter in je torsiebox vast klemmen, want in de breedte zijn ze wel sterk, maar in de lengterichting is er geen houvast. Behalve de schroeven waar ze mee vast zitten.
In de torsiebox kan je ze mooi klem opsluiten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.759
732
Enschede, Twente
@Baardmans Een torsiebox is een goede basis voor een tafelblad zoals jij dat wilt. Nu heeft bijna iedereen wel een paar van die torsieboxen in huis, want veel deuren worden volgens dat principe gemaakt: twee buitenbladen, wat houten randen en een vulling (tussenlaag) van bijv. honingraatkarton.

Ik zou het blad op basis van een (binen)deur maken. Op maat zagen, weer hout in de maximaal 2 'open' buitenzijden lijmen, mogelijk ook twee dwarsstroken hout erin ter versteviging van de locaties voor het onderstel & gaan met het plakken van plankjes.
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Ik heb uiteindelijk besloten om toch twee platen op elkaar te lijmen ipv een (binnen)deur te gebruiken. Makkelijker voorradig en dan kon ik meteen door. Voor deurplaten heb ik wel gekeken maar verkochten ze nergens in de buurt.
Daarnaast heb ik van stroken multiplex een soort torsiebox gemaakt. Zie de foto's. Ik moet zeggen, staat als een huis! Nu de afwerking nog.
Dank voor jullie tips.
 

Bijlagen

  • eettafel1.jpg
    eettafel1.jpg
    86 KB · Weergaven: 286
  • eettafel.jpg
    eettafel.jpg
    80,2 KB · Weergaven: 289

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Dat ziet er keurig uit Baardmans! Gelukkig is het stevig geworden. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Waar ga je de tafel mee afwerken? Epoxy? Matte lak? Olie?

Groet,
Arie.
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Inmiddels zo'n vier jaar verder, tijd voor een update. De tafel heb ik destijds "snel" in elkaar gezet vanwege allerlei andere klussen. De frontjes verschillen nogal van dikte en om het enigszins te compenseren heb ik de rand hoger gemaakt en waar nodig vulplaatjes onder de frontjes gelegd. Daarna met high-tack verlijmd, met als gedachte het "ooit" nog eens los te kunnen halen als dat nodig zou zijn...
Omdat ik me vrijwel elke dag stoorde aan de kieren en gaten en forse oneffenheden, besloot ik er wat aan te doen.IMG_9107.jpg
(Dit was de oorspronkelijke tafel).
Toen ik de kans kreeg om in een werkplaats aan de gang te gaan, bedacht ik me geen twee keer. Alle frontjes losgezaagd (Meeste met de hand).
IMG_9108.jpg
IMG_9115.jpg
Duurde lang, want het moest erg voorzichtig anders zouden ze breken. Toch gelukt!
In de werkplaats heb ik alles over de vlakbank gehaald om de bodem zo vlak mogelijk te krijgen. Daarna omgekeerd door de vandiktebank, zodat de print behouden bleef. Dat scheelde al een stuk.
IMG_9124.jpg
(Mega verschil voor en na). vervolgens de kanten netjes haaks gezaagd.
IMG_9128.jpg
IMG_9167.jpg
De (massief) eiken rand om de tafel gemaakt en in verstek gezaagd.
IMG_9331.jpg

Uiteindelijk alle frontjes met 23gau pins en houtlijm bevestigd. De overige stukken opgevuld met eiken.
IMG_9604.jpg
Het eiken heb ik afgewerkt met osmo en de frontjes met parketlak, want dat zat er al op. Osmo vond ik mooier kleuren bij het eiken.
Al met al ben ik echt tevreden. De tafel is niet 100% vlak, maar bevat geen kieren meer en het is veel aangenamer zo om te zien.
Over de osmo heb ik nog wel een vraag, misschien dat iemand me advies kan geven. Ik heb er nu twee lagen opzitten, maar er komen toch nog vlekken doorheen. (vetvlekken van eten/drinken enzo). Ik heb het aangebracht door (dun) te poetsen, en voldoende droging tussendoor. Eigenlijk moet ik er nog twee lagen opzetten, maar het stinkt best wel, en het komt er niet van. Mijn vraag is: Kan ik er ook parketlak overheen doen? Dan heeft het de kleur van de osmo, maar de bescherming van de lak. Ik dacht ik vraag het hier eerst, voordat ik alles moet gaan schuren en opnieuw moet doen. Deze tafel heeft me wel genoeg tijd gekost dacht ik zo:)
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Echt een hele leuke tafel zo! Goed idee ook 👍🏼
Heb je ook nog iets tegen de onderkant verlijmd tegen kromtrekken?
Dank! Ja de stroken multiplex die ik er oorspronkelijk onder had gemaakt heb ik laten zitten. Ik durf niet te zeggen of het écht verschil maakt, maar ze zitten niet in de weg. De tafel buigt niet door. Werkt prima zo.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bedoel je parketlak over de osmo? Ik denk het niet, maar de leverancier van de parketlak die je bedoelt weet dat als beste.
Nu de osmo er weer af schuren lijkt me, zeker met het reliëf in de kistjes en de open poriën van het eikenhout, een kansloze zaak tenzij je echt millimeters wil verwijderen.
 
Laatst bewerkt:

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Bedoel je parketlak over de osmo? Ik denk het niet, maar de leverancier van de parketlak die je bedoelt weet dat als beste.
Nu de osmo er weer af schuren lijkt me, zeker met het reliëf in de kistjes en de open poriën van het eikenhout, een kansloze zaak tenzij je echt millimeters wil verwijderen.
Ja precies, dat bedoel ik. Ik had destijds gewoon bij de bouwmarkt een blik gehaald.
Volgens internet lees ik dat het niet kan, dus misschien moet ik me daar gewoon aan houden. Er staat dat de ondergrond schoon en vetvrij moet zijn. Het zal er niet voor niets staan. Maar in mijn eigenwijsheid vraag ik me meer af “wat kan er nou gebeuren”:) maar om nou weer alles te schuren is ook zo wat inderdaad. Los van de tijd heb ik inderdaad maar weinig marge en dat zou zonde zijn.
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Je kan er beter een glasplaat op leggen.
Ja of epoxy had ik ook nog overwogen maar uiteindelijk heb ik toch het beste gevoel bij gewoon hout ipv glas ofzo. Ik ga er gewoon de osmo nog opdoen en dan is het klaar. Dank allen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.