Eettafel van multiplex constructie

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Dag allemaal,

Ik ben van plan een eettafel te maken van frontjes van wijnkistjes. Deze lijm ik op een hardhouten multiplex plaat. De tafel wordt 240 x 100 cm.
Ik heb er alleen nog niet veel ervaring mee, dus ik zit met twee vraagjes:

- Hoe zit het met het doorbuigen van de plaat? Ik maak er stroken onder ter versteviging, in de lengte en in de breedte. Is het dan voldoende om de stroken te lijmen en schroeven, of moet ik die stroken nog onderling met elkaar verbinden voor de stevigheid?

- Ik wil er graag metalen poten onder zetten. De poten zelf kunnen genoeg gewicht aan, maar de vraag is of ze zouden schranken als ik ze alleen vastzet met houtdraadbouten (of andere schroeven).

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.

Groet,

Jochem

tafelpoten.jpgtafelblad.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
In plaats van stroken kan je beter een torsiebox maken. Het multiplex blad leg je er dan los op, en zet je vast met bladwervels.
De hoogte van je torsiebox is afhankelijk van de sterkte van je hout. Als je het van multiplex stroken maakt, moet je rekening houden dat de helft van de dikte van multiplex de verkeerde richting heeft. Oftewel: bij 18mm dik heb je maar 9mm aan hout waarvan de nerf de juiste kant op loopt. De andere 9 mm draagt niets bij in de draagkracht.

De poten kan je dan ook beter in je torsiebox vast klemmen, want in de breedte zijn ze wel sterk, maar in de lengterichting is er geen houvast. Behalve de schroeven waar ze mee vast zitten.
In de torsiebox kan je ze mooi klem opsluiten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.759
732
Enschede, Twente
@Baardmans Een torsiebox is een goede basis voor een tafelblad zoals jij dat wilt. Nu heeft bijna iedereen wel een paar van die torsieboxen in huis, want veel deuren worden volgens dat principe gemaakt: twee buitenbladen, wat houten randen en een vulling (tussenlaag) van bijv. honingraatkarton.