freesjes gebruiken voor gaten bureau

peter559

Nieuw lid
17 apr 2019
6
0
Beste mensen van het forum

ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik dit goed plaats hier.

Ik wil graag een draadloze oplader in mijn bureau plaatsen. Ik ga de oplader onder het bureau plaatsen zodat je de oplader zelf niet ziet en je de telefoon op het hout legt om op te laden.
Hiervoor moet ik een gat maken waarbij ik een dikte van zo'n 5mm overhoud. Ik heb op internet gevonden dat dit gedaan kan worden met een bovenfrees. Deze apparaten zijn alleen erg duur. zelf zat ik te denken om een normale boormachine te gebruiken en hierop een freesje te plaatsen.

is dit mogelijk? zoja wat voor soort freesje heb ik nodig? https://www.hbm-machines.com/Producten/houtbewerking/hbm-professionele-losse-houtfrezen-1 op deze site zijn er zo veel verschillende soorten.
is er een mogelijkheid om de boormachine zo intestellen dat ik niet verder ga dan 5 mm?
of is er een andere mogelijkheid om dit project uit te voeren?

nog een dingetje, ik denk niet dat in mijn bureau plaat op de kop krijg dus ik ga van onderen boren. In de bijlage een foto van wat ik wil maken.

ik hoop dat het zo duidelijk is en ben benieuwd naar wat jullie adviseren, alvast bedankt!!!
 

Bijlagen

  • hol boren.jpg
    hol boren.jpg
    40 KB · Weergaven: 281

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik zou dan toch iemand vragen die een bovenfrees heeft. Boormachines draaien te langzaam om goed te kunnen frezen in hout. Daarbij kan je iets wat je in je hand houdt niet op diepte instellen zonder er iets omheen te bouwen wat je diepte controleert. Daarnaast is je onderneming op z'n kop levensgevaarlijk. Het idee is leuk, maar op deze manier niet uit te voeren.

Het enige wat ik kan bedenken is dit uit te voeren met forstner boren. Tape er omheen voor de gewenste diepte en op hoop van zegen: https://www.bol.com/nl/p/silverline...te-forstnerboor-set-12-35mm/9200000049701489/

Maar eignelijk een frees op de juiste manier is beter
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Nog twee ideeën:
Een scharnierboor gebruiken van 35 mm en daarmee materiaal weghalen. Daar zijn hele dure van, maar in een bouwmarkt zijn er ook goedkopere.

Of ' old school' met een beitel voorzichtig wegsteken .
 

peter559

Nieuw lid
17 apr 2019
6
0
rizz en thomas bedankt voor jullie antwoorden! echt top!
ik zal kijken of ik ergens een bovenfrees machine kan krijgen, misschien huren ofzo. als boormachines te gevaarlijk zijn om te freesen zal ik deze niet gebruiken. Als ik het goed begrijp werkt een scharnier boor wel met een normale boormachine, is dit dan niet levensgevaarlijk?

zit er een groot verschil tussen forstner boor en een scharnier boor??
 

peter559

Nieuw lid
17 apr 2019
6
0
ik heb trouwens ook beschikking tot een dremel 3000 alleen zonder hulpstuk. (vond ik net pas verstopt in de schuur) In de doos zag ik enkele freesjes maar dat leek meer een schuurpapier coating te hebben. valt een dremel onder de freeze apparaten? of zit ik hier nu verkeerd? zou zo'n schuurpapier coating werken?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Peter, , dit is echt niet verkeerd bedoeld, maar je hebt blijkbaar echt geen idee wat je met wat moet doen. Ik vrees echt voor je gezondheid en/of ledematen. Laat het door iemand anders doen, en ga zeker niet zelf met een frees aan de gang, niet zonder begeleiding in ieder geval. Als je verkeerde beweging maakt uit onwetendheid en er klapt iets weg, we hebben het dan wel over iets wat met 20.000-30.000 rpm wegschiet.

Dit terzijde: er bestaat voor een dremel een freesvoetje en koop er dan een los freesje bij. Kost de wereld niet en je hoeft niet te klooien, maar dan zeker niet van onderaf. Draai die tafel om, op z'n kop heb je nog minder controle en als je dan al niet zo goed weet wat je doet, is ieder stukje veiligheid wat je in kan bouwen meegenomen. Koop er een veiligheidsbril bij en frees tegen de draairichting in, stukje bij beetje, niet de volledige diepte in 1x
 
Laatst bewerkt:

peter559

Nieuw lid
17 apr 2019
6
0
snap ik rizz, klopt ook wat je zegt. ik zelf weet er niet veel van en probeer ook overal info te krijgen. ben vandaag bij een houtbewerkings winkel geweest en zei adviseerde mij een freese te gebruiken. mijn bureau is van zachter hout denk ik, dus ik ga het eerst eens proberen met een bijtel. ik ga ook proberen het bureau om te draaien.

stel ik zou een bovenfreeze met voetstuk gebruiken en van boven boren, is het dan nog steeds erg gevaarlijk? ik zag op marktplaats de Kibani elektrische bovenfrees voor een redelijke prijs. deze lijkt mij veiliger dan een dremel.
kibani-bovenfrees-1200-watt-01.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Lijkt me een redelijke oplossing voor occasioneel gebruik. Dan nog niet teveel tegelijk afnemen, kleine stapjes van een 2mm diep. Zekere voor het onzekere. Ik zou je dan willen adviseren om eerst op een goede werkhoogte even te oefenen in een andere plank (vastzetten!), zodat je weet wat de frees doet. Kijk even wat YT-filmpjes over hoe te frezen, om te gaan met diepte-instelling enz.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
De freesjes van HBM in de bijlage zijn voor een bovenfrees met hoog toerental.Als het met een boormachine al kan, dan is Wolfcraft een merk dat freesjes heeft met 7 snijkanten, omdat een boormachine nooit 10 000 toeren kan maken. Ik heb wel een Wolfcraft freeshulpstuk voor op de boormachine , maar die heb ik zo lang niet gebruikt dat ik eerst zou moeten kijken of deze ook als bovenfrees kan worden ingesteld, of alleen als kantentrees en sponningfrees .
 

peter559

Nieuw lid
17 apr 2019
6
0
Bedankt voor de adviezen Rizz. Ik ben je echt dankbaar voor je hulp. Ik heb nog genoeg planken in de schuur en ook wel een goede werkbank waar ik de plank in kan vastzetten. ik zal zeker oefenen en youtube raadplegen. Die 2mm ga ik zeker op letten!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi peter,

Plaats een een fotootje van het bureau waarover het gaat, dan krijg je nog betere adviezen.
Een freesmachine kopen om 1 keertje wat te doen is zonde.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Waar woon je? Misschien wil iemand van het forum je wel helpen. In Utrecht heb je ook de stadswerkplaats, in Groningen bestaat dat ook. Als je je plank daar mee naar toe neemt kun je voor weinig ook een bovenfrees gebruiken en zijn er ook mensen die je vast even willen helpen.
 

peter559

Nieuw lid
17 apr 2019
6
0
@iedereen bedankt voor de hulp. Ik heb een dremel gebruikt om een vierkantje te maken, vervolgens heb ik met de bijtel het vierkantje eruit gehaald. het resultaat ziet er goed uit. dit was op test hout. wanneer ik de coils binnen heb ga ik bezig met mijn bureau. ik plaats mn bureau dan op de kop. uiteindelijk kan ik mijn apparaten draadloos opladen op 2 plekken op mijn bureau voor maar 8 euro. Bedankt voor de hulp!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.