je oude nieuwe elektrische gereedschap

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Een tijdje terug kwam ik deze accuboormachines tegen in mijn schuurtje.
Het zijn oudjes, maar deden het niet meer vanwege de accu's.

IMG_2736.jpg

IMG_2737.jpg

En er lagen nog 3 accu's erbij.
1 zwarte en 2 grijzen.
Alleen 1 grijze deed het nog een beetje.

IMG_2738.jpg

Dit setje had ik vorig jaar al een keer op marktplaats gezet maar helaas er was helemaal geen animo voor.
Dus het internet op om te zoeken naar andere accu's, maar ook op YouTube zoeken of ik de batterijen in de accu misschien per stuk kon vervangen.
Hierbij vond ik een filmpje van een man die in de radio grafische vliegtuigen/helicopters zat en hij had deze 11,1 Volt accupack (Aliexpress) gekocht.

IMG_2739.jpg

En natuurlijk een bij behorende accu lader. (Aliexpress)

IMG_2740.jpg

IMG_2741.jpg

Het grootste voordeel ten opzichte van de oude accu is dat de oude accu bestond uit 8 in serie gezette batterijen die in 1 keer werden opgeladen.
In de nieuwe zitten 3 batterijen die elk apart door de oplader worden opgeladen.
In het filmpje had de man 2 draden met een stekker op de contacten van de accuboormachine gesoldeerd.
Vervolgens de stekker op de stekker van de accu gedrukt.
Ik heb het als onderstaande foto gedaan.

IMG_2742.jpg

IMG_2744.jpg

En toen kwam het moment suprême.

IMG_2745.jpg

IMG_2746.jpg

IMG_2748.jpg

En hij werkt weer als vanouds.

IMG_2747.jpg

Kleine kanttekening: met het solderen van de bedrading van de eerste 2 accu's maakte ik bij de 2e accu ff een foutje waardoor de beide draden tegen elkaar aan kwamen met gevolg dat de accu naar de malle bliksem was.
Daarna weer 2 accu's besteld maar die moet ik nog inbouwen in de bestaande omhulsels.

Ik ben weer zeer blij met mijn goedwerkende nieuwe/oude (accu)boormachine.

Ik meende dat 1 accu koste 12,74 euro en de oplader was 4 euro.

groet Michael
 
Laatst bewerkt:

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
9
Goeie tip
Ga ik die ouwe van me laten zien , die heeft ze ook nog liggen en was er helemaal gek van

Bedenk me dan wel weer , dat ik ze dus moet bestellen bij Aliexpress en ie ineens vergeetachtig is bij het verrekenen haha
 

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Hallo,

deze lipo (lithium polymeer) batterijen zijn hele gevaarlijk batterijen waarbij je tijdens het laden er met je hoofd goed bij moet zijn! Deze worden gebruikt bij hobby drones, autootjes,... als deze overladen worden, de cellen niet gebalanceerd opgeladen worden,... is het risico op brand heel erg groot. Mijn drone hobby staat al paar jaar op laag pitje dus de details zijn niet helemaal vers meer in mijn hoofd, maar is een massa aan info te vinden op het net. Er bestaan speciale brandvertragende zakken waarin je de lipo plaatst bij het opladen, ikzelf laadde de batterijen altijd op in de kelder waar alles uit beton is, rookmelder en brandblusser erbij.

Geheel vrijblijvende raad, gooi die troep (de batterijen) weg en neem het risico niet. Lipo batterijen mag je trouwens niet onder een bepaald voltage gebruiken of dat verkort hun levensduur heel erg, ik denk eerlijke gezegd dat je het verkeerd type batterijen voor jou toepassing hebt gekocht.

https://www.google.com/search?q=lipo+fires&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiLueygqNbhAhXO26QKHXj3AuEQ_AUIDigB&biw=1280&bih=666
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Christof heeft wel een puntje. Normaal gesproken zit er een beveiliging in tegen overladen (nu overgenomen door de lader, denk ik) en een beveiliging tegen het te ver ontladen. Een beetje htzelfde idee als de onbeveiligde lithium ion batterijen, formaatje 18650, 21700 e.d. Deze zitten vaak als packs bij elkaar in accu's van accugereedschap en worden tevens gebruikt bij het elektronisch roken. Potentieel gevaarlijk, als je niet weet wat je doet. Bespaar vooral niet op de lader en aanverwante zaken en wees een beetje voorzichtig.
 

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Dit is toch wel iets om over na te denken.
In ieder geval bedankt voor jullie inbreng.
Ik wist dit helaas niet.
veiligheid boven alles.

groet, Michael
 

sies

Nieuw lid
10 mei 2017
20
0
Ik zie dat de accu ook nog gewoon is te bestellen voor ongerveer 25 a 30 euro voor degene die niet willen solderen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Je hebt voor dit soort toepassingen batterijen nodig met een hoge ontlading. Hoeveel ligt aan het apparaat, maar met de 2-5A die batterijen met een ingebouwd beveiligingscircuit kunnen leveren, kom je er niet. Ik schat dat je batterijen met een ontlading van minimaal 10A nodig hebt en die zijn er niet beveiligd. Daar zorgt normaal gezien je stuk gereedschap voor. Hoe dat bij die oudjes precies zit weet ik niet, maar er zomaar een accu induwen zou ik dan ook niet doen. Tenzij je alle specificaties weet van je apparaatje. Simpelweg het voltage matchen is iig niet genoeg.

Ik weet er dan ook niet genoeg van om je wel te kunnen vertellen wat je moet hebben en waar je op moet letten. Ik weet alleen wat van batterijveiligheid en hoe om te gaan met dit soort batterijen.

Als je nl aan de lage kant zit van de gevraagde ontlading, worden de batterijen erg warm en kunnen ze uiteindelijk gaan venten. Dat kan potentieel brand opleveren
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.