een experimenteel tafeltje

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Onze kamer kon wel een kleurtje en wat grappigs gebruiken. Ooit zag ik een mooi antiekig oud tafeltje met hippe kleuren. Daar wil ik er 2 van gaan maken, 1 van 50x50 en 1 van 150x95 ongeveer. Pootjes zijn echt te kust en te keur te koop in woodstreet; 1 winkel heeft ze aan weerskanten tot ruim 2 meter hoog opgestapeld liggen en dan heel veel verschillende. In het warenhuis hier op de hobby afdeling hebben ze mooie acrylverf te koop (Amsterdam van Talens, nederlands product!). Grondverf gekocht en een ruime regenboog aan kleuren incl goud. Voor het tafelblad heb ik een paar m2 afzelia parket gekocht (ja het moet allemaal makkelijk :oops: ) Afzelia heet hier Makaa en is een prachtige harde houtsoort. Het laat zich gemakkelijk bewerken, mits je maar met de draad mee schaaft en mijn cs50 heeft er geen enkele moeite mee. Het zaagt veel gemakkelijker dan het taaie rubberwood.
Eerst de rails gegrond en geverfd evenals de poten. Met dominos de zaak aan elkaar gezet en toen het goud op de poten aangebracht. Beetje royaal en flink uitkwasten en dan met een droge doek deel wegwrijven. Wordt het te erg, dan een natte doek en weer opnieuw. Het droogt zeer rap, 3 a 4 lagen in een uur is geen probleem.
Het blad heb eerst netjes gemaakt, net niet te netjes, een beetje hoogteverschil tussen de plankjes was de bedoeling, hier en daar wat weggeschaaft voor het in elkaar lijmen. Parket, dus het is deels veer en groef en waar dat niet uitkwam een paar lamello's. Toen met de hamer op de rand en het blad flink wat kleine moeten gemaakt en het geheel dik in de acryl zwart gezet. Na een half uur de schuurmachine er op en er komt een mooi verouderd blad te voorschijn. Wat afgesleten randen er aan schuren en ik denk dat ik het morgen in de blanke lak zet. Er staat hier ook nog een ander meubeltje klaar om te lakken, kan mooi in 1 keer.
Als houtbewerker is dit niet zo spannend, maar ik heb hier echt dik schik mee :D :D

jaap





Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jaap, als de vader van mijn schoondochter dit zou zien, die is namelijk restaurateur van oude antieke meubelen geweest, zou hij daar zijn vingers aan aflikken.
BTW, laat je die bonte kleuren aan de zijkanten erop zitten, zo je verhaal te lezen denk ik van wel. Wat me weer opvalt is dat je in die winkelstraat een hoop kan kopen, zelfs puur hollandse producten. Missen we hier.
Groetjes, Ad
 
A

Athanor

Guest
Hee Hubert, kun ons eens wat meer uitgebreid uitleggen waarom zo'n tafeltje specifiek in een meidenkamer past? Geef ons eens een kijkje in je zienswijze :)

Fons
 
A

Athanor

Guest
Wat maakt dan dat deze kleuren voor meiden aantrekkelijker zijn dan voor anderen?

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@joris de rest van de inrichting is nog niet zo veel bijzonders, het is eigenlijk de bedoeling om daar komende jaren hier wat mooie spullen te maken om ons eigen huis in Friesland straks een beetje eigen smoel te geven.
De goudkleurige vlekken worden door de directrice niet zo mooi gevonden, ik ga de komende dagen nog wel wat prutsen. Het blad zit 3 keer in de polyurethaan lak; ben anders een groot voorstander van osmo voor tafelbladen, maar dit mag wel een beetje glimmen, vandaar. De poten zijn eigenlijk een beetje lomp groot, komende week hoop ik met de grotere versie te beginnen waar ik wat sierlijker pootjes voor gekocht heb. Eigenlijk precies zoal het origineel van grange waar ik door geinspireerd raakte (mooie woorden voor gewoon gepikt, maar ja :oops: )
Kijk hier voor het origineel http://www.grange.fr/grange/easysite/grange/fr/choisir-un-meuble/collections
Ze hebben nog een heel mooi kastje die ik ook zeker een keer ga maken, misschien met een kleine variant, maar het wordt niet zo gauw mooier dan dat Grange het maakt, http://www.grange.fr/grange/easysite/grange/fr/choisir-un-meuble/collections

jaap




Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.